دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

فریده روستا: اغلب خانواده‌ها برای نهار یا عصرانه روز سیزده‌به‌درشان قابلمه آش رشته‌ای بار می‌گذارند و اقوام دور هم با خوردن آش رشته، سیزده‌شان را به‌در می‌کنند

آشپزی

درصورتی که از رسم و رسوم بگذریم، به جای آش رشته – که به خودی خود غذای پرحجم و سنگینی است – در کنار 13 روز ناپرهیزی و همچنین خوردن تنقلات مختلف – به‌خصوص آجیل – در روز سیزده‌به‌در، یک کاسه آش میوه، هم بیشتر می‌چسبد و هم مفیدتر است.

آش میوه به خاطر داشتن انواع و اقسام میوه‌های خشک و برگه‌ها، سبک و شست‌وشودهنده دستگاه گوارش است. اگر مایل باشید،  می‌توانید امسال این آش را جایگزین آش رشته کنید.

مواد لازم:

- گوشت چرخ‌کرده، 500 گرم

- لوبیا قرمز، 200 گرم [خواص لوبیا]

- نخود، 200 گرم

- سبزی آش پاک‌شده، یک کیلوگرم

- پیاز متوسط، 4 عدد [خواص پیاز]

- آلوی خورشی، 200 گرم

- گوجه برقانی، 200 گرم

- آلبالو خشکه، 200 گرم

- برگه زردآلو، 200 گرم

- قیسی، 200 گرم

- برنج، 100 گرم

- گندم پوست‌گرفته، 200 گرم

- نمک و فلفل به میزان لازم

- پودر نعناخشک، 2 قاشق سوپ‌خوری سرخالی [خواص نعنا]

طرز تهیه:

1 – از شب قبل، نخود و لوبیا و همچنین برنج را در ظرف‌های جداگانه خیس کنید.

نکته: خیس‌کردن حبوبات  برای کاهش تاثیر نفاخ‌بودن آنهاست.

2 – 2 عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و در قابلمه موردنظر برای آش، مقداری روغن بریزید و پیاز خردشده را در روغن به اندازه‌ای سرخ کنید که کمی طلایی‌رنگ شود، سپس گوشت چرخ‌کرده را همراه مقداری نمک و فلفل به پیازداغ اضافه کرده و آن‌را در روغن سرخ کنید.

3 – آب لوبیا و نخود را خالی کرده و حبوبات را داخل قابلمه بریزید. مقدار 3 لیوان آب به آن بیفزایید و بگذارید تا نخود و لوبیا بپزد.

در این فاصله، گندم را در کاسه‌ای حاوی آب خیس کرده و یکی دوبار آب آن را عوض کنید. بعد از اینکه حبوبات پخته شد، گندم را اضافه کنید.

4 – زمان اضافه‌کردن برنج و سبزی هنگامی است که گندم نیم‌پز شده باشد. پس از ریختن سبزی و برنج، در ظرف را بگذارید و مدتی حرارت‌دادن را ادامه دهید تا سبزی هم کاملا بپزد.

نکته: اگر در طول پخت سبزی، آب آش کم شد، به آن آب جوشیده اضافه کنید.

5 – در این فاصله، میوه‌‌های خشک را داخل کاسه‌ای بریزید و پس از اضافه‌کردن مقداری آب سرد به آن، بگذارید حدود نیم‌ساعت خیس بخورد.

بعد از این مدت، میوه‌ها را داخل آش بریزید و حرارت اجاق‌گاز را کم کرده و مدتی صبر کنید تا همه مواد خوب پخته شود و آش جابیفتد.

نکته: اگر شما یا دیگر اعضای خانواده‌تان طبعی شیرین‌پسند دارید، می‌توانید یک یا دو قاشق شکر نیز به آش بیفزایید.

برای تزئین روی آش:

در یک تابه کوچک مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید سپس نعنا را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

از طرف دیگر 2 عدد پیاز باقیمانده را به صورت خلالی خرد کرده و در مقداری روغن سرخ کنید. بعد از آنکه آش را داخل کاسه ریختید، ‌روی آن را با نعناداغ و پیازداغ تزئین کنید.

نکته: شما حتی می‌توانید مقداری از میوه‌های خشک و حتی نخود و لوبیای پخته را به صورت جداگانه نگه داشته و برای تزئین روی آش از آنها هم استفاده کنید.

کد خبر 46174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز