یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

گروه ورزشی: دعوت فدراسیون فوتبال اسکاتلند برای انجام دو دیدار دوستانه با ایران توسط سخنگوی اتحادیه فوتبال این کشور در گفتگو با روزنامه دیلی‌میل تکذیب شد.

در حالی که پیش از این فدراسیون ایران از رسیدن چند دعوت‌نامه برای انجام بازی تدارکاتی با تیم‌ملی ایران خبر داده بود، دیلی‌میل در گفت‌وگو با سخنگوی فدراسیون فوتبال اسکاتلند این خبر را تکذیب کرد.

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ایران از رسیدن 5دعوت‌نامه برای انجام دیدارهای تدارکاتی خبر داده بود: «تیم‌ملی اکوادور خواستار سفر به تهران و برگزاری یک دیدار دوستانه با تیم‌ملی کشورمان در خردادماه سال آینده شده است. ضمن اینکه در همین ماه تیم اسکاتلند خواستار برگزاری 2 دیدار رفت و برگشت با ایران شده که در صورت موافقت سرمربی تیم ملی، با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه اقدام خواهیم کرد. نیجریه هم خواستار برگزاری دیدار با ایران در اردیبهشت‌ماه سال آینده است و در صورتی که این دیدار لطمه‌ای به مسابقات لیگ وارد نکند، به درخواست این کشور پاسخ مثبت خواهیم داد.»

کامرون دیگر کشوری بود که گفته شد قصد انجام یک بازی تدارکاتی با تیم‌ملی ایران را دارد و این در حالی است که طی سالیان اخیر فوتبال ملی ایران در برگزاری دیدارهای دوستانه با تیم‌های معتبر فوتبال جهان دچار مشکلات فراوانی بوده و رسیدن این تعداد دعوت‌نامه‌ معتبر دور از ذهن به نظر می‌رسید.

آخرین بازی تدارکاتی تیم‌ملی که می‌توانست تجربه خوبی پیش از آغاز رقابت‌های مقدماتی جام جهانی باشد، دیدار با مالی بود که به دلیل وضعیت نامناسب جوی لغو شد. گذشته از این مسابقه هیچ فرصتی برای انجام دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های بزرگ و معتبر فوتبال جهان فراهم نشده که این موضوع همواره یکی از مشکلات بزرگ مربیان در طول برنامه‌های آماده‌سازی تیم‌ملی بوده است.

حالا فدراسیون فوتبال از رسیدن دعوت‌نامه‌های متنوع خبر می‌دهد و از امکان برگزاری مسابقات دوستانه با تیم‌های قدرتمند و صاحب‌نام فوتبال اروپا و ‌آفریقا. در عین حال گفته می‌شود کمیته فنی، هیات‌رئیسه و ‌کادر فنی تیم‌ملی با برگزاری این مسابقات موافقت کرده‌اند و تنها نظر شورای برون‌مرزی تعیین‌کننده خواهد بود اما اولین دعوت‌نامه رسمی و برگزاری جدی‌ترین بازی تدارکاتی تیم‌ملی که قرار بود مقابل اسکاتلند برگزار شود، فعلاً زیر سوال رفته است.

روزنامه دیلی‌میل یکی از جدی‌ترین دعوت‌نامه‌های رسیده را تکذیب کرده است. سخنگوی اتحادیه فوتبال اسکاتلند در گفت‌وگو با این روزنامه تاکید کرد که برای رویارویی با تیم ایران، نیازمند مشورت هستند. اسمیت گوردون، قطعی شدن دیدار دوستانه با ایران را رد کرد و گفت: «تاکنون مذاکره جدی برای انجام دیدار دوستانه در تهران و گلاسکو انجام نداده‌ایم. فقط یک نماینده از ایران با ما تماس گرفته و از ما خواست در صورت تمایل، مسابقه دوستانه برگزار شود.»

گوردون در حالی موضوع را به این شکل مطرح می‌کند که بر اساس گفته مسئولان فدراسیون فوتبال ما، اسکاتلندی‌ها از ایران برای انجام این مسابقه دعوت کرده‌اند اما سخنگوی اتحادیه فوتبال اسکاتلند می‌گوید: «نماینده ایران از ما درخواست کرد که 2 دیدار در تهران و گلاسکو برگزار شود اما ما نمی‌توانیم عجولانه تصمیم‌گیری کنیم. برای عملی شدن این دیدار باید مشورت کنیم و تا زمانی که با آنها مشورت نکنیم، چیزی مشخص نخواهد شد.»

شخصی که به عنوان نماینده ایران در این مصاحبه عنوان شد، احتمالاً یک واسطه بوده که پیشنهاد برگزاری این مسابقه را به هر دو طرف ارائه داده است.

گوردون در این خصوص گفته است: «پیشنهاد از سوی طرف سومی مطرح شد و ما هم گفتیم که موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم اما قولی در این مورد نداده‌ایم و توافقی حاصل نشده است.»

گفته می‌شود این مسابقه به عنوان یادبود تنها دیدار تاریخ دو تیم انجام خواهد شد، هرچند طرف اروپایی در انتظار اعلام نظر برخی ارگان‌هاست.

تنها بازی تاریخ تیم‌های ملی فوتبال ایران و اسکاتلند 17خرداد سال 1357 برگزار شد و در صورت تحقق بازی در همان تاریخ، ‌ایران و اسکاتلند با گذشت 30 سال از آن دیدار که با تساوی یک بر یک در جام‌جهانی 1978 آرژانتین به پایان رسیده بود، یک بار دیگر مقابل هم صف‌آرایی خواهند کرد. البته گفته می‌شود تاریخ پیشنهادی برای برگزاری این مسابقه هفتم خردادماه،‌ در فاصله 10 روز به سی‌امین سالگرد جدال دو تیم است.

تنها دیدار تدارکاتی تیم‌ملی اسکاتلند که قطعی شده و در برنامه بازی‌های رسمی دیده می‌شود، بازی این تیم مقابل کرواسی است که فروردین‌ماه سال 87 به میزبانی اسکاتلندی‌ها برگزار خواهد شد.

به غیر از این مسابقه هیچ دیدار تدارکاتی دیگری در تقویم فیفا به نام اسکاتلند ثبت نشده و امکان برگزاری مسابقه با ایران در خردادماه از این جهت وجود دارد.

در تقویم فیفا تنها بازی تدارکاتی ثبت‌شده به نام ایران نیز دیدار با بحرین است که در پایان اسفندماه در منامه برگزار خواهد شد.

کد خبر 46011

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز