سحر جعفریان‌-خبرنگار: مربی کاراته است و همه دغدغه‌اش آموزش تخصصی به علاقه‌مندان به این رشته رزمی است.

قهرمان کاراته

«رضا پورداداش» نزدیک به ۲ سال می‌شود که سالن ورزشی حضرت «علی(ع)» را در شهرک ولی امر(عج)، که سال‌ها متروک و بلااستفاده بود، برای تشکیل کلاس‌های آموزشی کاراته فعال کرده است. این مربی هم‌محله‌ای نقش پر رنگی در شناسایی و پرورش استعدادهای محلی ایفا کرده و اکنون شاهد درخشش دوباره تعداد زیادی از آنها در مسابقات بین‌المللی و کشوری است. برای آشنایی بیشتر با این مربی و شاگردانی که موفقیت‌های بزرگ و کوچک خود را مدیون حمایت‌های او هستند، در یکی از جلسات تمرین با آنها همراه می‌شویم.

کوچولوی قهرمان
«عرشـــیا کشـــاورز»، کوچک‌ترین عضو باشگاه، مقام نخست مسابقات کشوری کاراته اردبیل را ماه گذشته از آن خود کرده است او می‌گوید: «نزدیک به یک سال و نیم است که برای آموزش و تمرین به این باشگاه می‌آیم. خدا را شکر، مربی‌مان ماهر و دلسوز است چون زودتر از آنچه تصور می‌کردم، وارد عرصه رقابت‌های کشوری شدم. مدال طلای مسابقات کشوری، نخستین مقامی بود که کسب کردم. البته استاد ‌پورداداش همواره توصیه می‌کند، مدال برایتان مهم نباشد، درست ورزش کردن و رقابت کردن مهم باشد و مهم‌تر از همه تلاش‌ کردن است نه نتیجه. بسیاری از بچه‌ها تنها تابستان‌ها در کلاس‌ها شرکت می‌کنند اما من راهم را پیدا کرده‌ام و همه سال می‌آیم.» این قهرمان کم‌سن‌وسال محله خود را برای حضور در رقابت‌های کشوری نونهالان، که اواخر سال جاری برگزار خواهد شد، آماده می‌کند.

آمادگی برای آموزش رایگان 
پیدا کردن سالن ورزشی حضرت علی(ع) که اهل محل به سبب سال‌ها بلااستفاده ماندنش آن را می‌شناختند، حتی در کوچه‌پسکوچه‌های شهرک پرجمعیت ولی امر(عج) کار سختی نیست. با راهنمایی اهالی پس از خیابان استاد «معین» به سالن می‌رسیم. سالنی ۳۰۰ متری که نیمی از دیوارهای آن را آِینه‌های تمام قد و نیمی دیگر را عکس‌های یادگاری ورزشکاران محلی در مسابقات مختلف پر کرده است. مربی ۴۲ ساله‌ که عضویت در باشگاه‌های مطرح کشور را از سال ۱۳۶۵ و همچنین مربیگری باشگاه‌های سازمانی و تیم دانشجویان کاراته کشور را در کارنامه‌اش دارد و در حال حاضر عضو هیئت‌مدیره انجمن «دفاع شخصی ایران» است، می‌گوید: «کاراته ورزشی کم هزینه است که جسم و روح ورزشکار را هم زمان پرورش می‌دهد. متأسفانه خیلی از استعدادها در محله‌های منطقه ۹ از این امتیازها محروم می‌ماندند. برای همین تصمیم گرفتم فضایی فراهم کنم که افراد علاقه‌مند، با حداقل هزینه، به ورزش بپردازند. البته از طرفی دیگر به خانه‌های فرهنگ و سراهای محله و مدارس مختلف اعلام کردم که برای برگزاری جلسات آموزشی رایگان آمادگی دارم. ولی تاکنون استقبال چندانی نشده است.»

آموزش به یکدیگر
«امیرمهدی تقی»، از چهره‌های شاخص این باشگاه، ۱۹ سال دارد و ساکن محله «مهرآباد» است. مدال طلای مسابقات بین‌المللی «کاراته نوجوانان گرجستان» آخرین عنوان قهرمانی او است او می‌گوید: «وقتی متوجه شدم بین ورزش‌ها بیشترین گرایش و علاقه‌ام به کاراته است، مربی‌ای بهتر از استاد پورداداش پیدا نکردم. البته باشگاه‌های دیگری هم هستند که البته هزینه‌های بیشتری می‌گیرند. اما آموزش هایشان همیشه در یک سطح است. ما در این باشگاه روحیه همیاری هم یاد گرفته‌ایم. همواره استاد پیگیری می‌کند که برای مثال، این هفته به چند نفر از دوستان یا اقوام خود کاراته یاد داده‌ایم یا چند نفر را مشتاق یادگیری کرده‌ایم. چراکه با این کار، فرهنگ ورزش را ترویج می‌دهیم و بدی‌های رفتاری را از جامعه‌مان دور می‌کنیم.»

ورزش، هرم قدرت و کمال
«امیرحسین البرز»، پیشکسوت ۵۲ ساله کاراته در باشگاه حضرت علی(ع) هم مربی و هم هنرجو است و  جوان‌ترها او را الگوی خود قرار داده‌اند و «بابا» صدایش می‌کنند. گویا  همین چند روز پیش عنوان قهرمانی مسابقات کشوری «پیشکسوتان» کاراته را کسب کرده است ‏برای همین، برایش جشن و دورهمی صمیمی گرفته بودند. او می گوید:: «اگر برای همه روشن شود ورزش چه تأثیر شگرفی بر روی زندگی، رفتار و گفتار افراد دارد بی‌شک، همگان به آن خواهند پرداخت. به باور من در کنار کتاب باید از ورزش نیز به‌عنوان یک هرم قدرتمند، ویژه پیشرفت و کمال یاد کنیم. پند ارزشمندی که در این باشگاه به هنرجوها آموزش می‌دهیم نخست اخلاق است و سپس ورزش. خدا را سپاس که با شناسایی استعدادهای برتر در این محله، رسالت‌مان را انجام می‌دهیم و زکات حرفه‌مان را پرداخت می‌کنیم.»

کد خبر 459699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha