همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند سرعت راه رفتن افراد در در دهه ۴۰ زندگی می‌تواند نشانه‌ای از میزان پیری مغزی و جسمی آنان باشد.

walking

به گزارش بی‌بی‌سی پژوهشگران با استفاده از یک آزمایش ساده سرعت راه رفتن توانستند روند پیری را در افراد اندازه بگیرند.

این بررسی نشان داد که نه فقط بدن‌های افرادی که با سرعت کمتری راه می‌روند، با سرعت بیشتری پیر می‌شوند- صورت‌های این افراد نیز پیرتر به نظر می‌رسند و اندازه مغزهایشان هم کوچک‌تر است.

این گروه بین‌المللی پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان برایشان غافلگیرکننده و شگفت‌انگیز بوده است.

پزشکان اغلب سرعت راه رفتن افراد را به خصوص در بالای ۶۵ سال برای بررسی کلی سلامت اندازه می‌گیرند، زیرا که این سرعت شاخص خوبی از قدرت عضلانی، کارکرد ریوی، تعادل، استحکام ستون فقرات و توانایی بینایی است.

سرعت پایین‌تر راه رفتن در دوران سالمندی با خطر بیشتر دچار شدن به زوال عقل و زوال جسمی همراهی دارد.

  • سرعت پایین راه رفتن با پیری مغزی و بدنی ارتباط دارد

این دانشمندان در بررسی خود از اطلاعات مربوط به ۱۰۰۰ فرد نیوزیلندی که از هنگام تولد تا ۴۵ سالگی مرتبا معاینه شده بودند و سرعت راه رفتنش در سنین بسیار پایین‌تر از معمول در میانسالی اندازه‌گیری شده بود، استفاده کردند.

این افراد معاینه جسمی شده بودند، آزمایش‌های کارکرد مغز و اسکن مغزی رویشان انام شده بود و در دوران کودکی هر دو سال یک بار آزمون‌های شناختی داده بودند.

به گفته پروفسور تری ای مافیت، سرپرست این پژوهش از کینگز کالج لندن و دانشگاه دوک، این بررسی نشان داد که سرعت پایین راه رفتن دهه پیش از آنکه فرد وارد دوره سالمندی شود، نشانه مشکلاتی بدنی در فرد است.

حتی در ۴۵ سالگی، تفاوت گسترده‌ای در سرعت راه رفتن افراد وجود داشت، به طوری که سریع‌ترین افراد در حداکثر سرعتشان (بدون اینکه بدوند) سرعتی بالای ۲ متر در ثانیه داشتند.

به طور کلی، افرادی که سرعت راه رفتن پایین‌تری داشتند نشانه‌های «شتاب یافتن روند پیری» را نشان می‌دادند و ریه‌ها، دندان‌ها و دستگاه‌های ایمنی‌شان نسبت به افرادی که سرعت راه رفتنشان بالاتر بود، وضعیت بدتری داشتند.

یک یافته غیرقابل‌انتظار دیگر این بود که اسکن‌های مغزی هم نشان داد افرادی که سرعت راه رفتنشان کمتر است با احتمال بیشتری نشانه‌های پیری را در مغزهایشان نشان می‌دهند.

و بالاخره این پژوهشگران دریافتند که می‌تواند بر اساس نتایج آزمون‌های هوش، زبان و مهارت‌های حرکتی که افراد در سه سالگی داده‌اند، می‌توانند سرعت راه رفتنشان در ۴۵ سالگی را پیش‌بینی کنند. کودکانی که ۴۰ سال بعد در میانسالی کمترین سرعت راه رفتن را داشتتند (به طور میانگین ۱.۲ متر در ثانیه) نسبت به کودکانی که بعدها که بیشترین سرعت راه رفتن را پیدا کرده بودند (۱.۷۵ متر در ثانیه) ضریب‌ هوشی‌شان ۱۲ نمره کمتر بود.

  • یافتن راه‌های برای جلوگیری از پیری

این گروه بین‌الملی پژوهشگران که که نتایج کارشانا را در ژورنال JAMA Network Open منتشر کرده‌اند، می‌گویند این تفاوت‌ها در سلامت بدنی و بهره هوشی ممکن است مربوط به انتخاب‌های سبک زندگی یا بارتابی از این موضوع باشد که فرد از آغاز زندگی در وضعیت سلامت بهتری داشته است.

به گفته این پژوهشگران اندازه‌گیری سرعت راه رفتن در سنین پایین‌تر ممکن است شیوه‌ای برای امتحان کردن درمان‌ها برای کند کردن روند پیری انسان باشد.

در حال حاضر تحقیقاتی بر روی درمان‌هایی مانند رژیم‌های غذایی کم‌کالری یا مصرف داروی متفورمین برای جلوگیری از پیری در حال انجام است.

همچنین اندازه‌گیری سرعت راه رفتن به عنوان شاخصی از سلامت مغزی و بدنی می‌تواند به افراد امکان تغییر دادن در سبک زندگی‌شان را در دورانی که هنوز جوان و سالم هستند، بدهد.

کد خبر 458955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha