همشهری آنلاین: مشاور شهردار تهران گفت: با تصویب بند ۳ ماده ۴۱ لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده و برابر شدن سهم دولت و شهرداری‌های کشور، درآمدهای پایدار شهرداری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مناف هاشمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، سید مناف هاشمی در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: در ماده ۵۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، وضع عوارض مربوط به شهرداری‌ها توسط شوراهای اسلامی شهر با اخذ اجازه وزارت کشور امکان‌پذیر شده است. بر اساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی، اختیارات حکومت‌های محلی و شوراهای اسلامی شهرها نباید آسیب ببیند.  

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید اختیارات شوراهای شهر و روستا و دهیاری‌ها محدود شود، افزود: پتانسیل هر شهر و روستا متناسب با ظرفیت آنجا متفاوت است و آن‌ها باید بتوانند برای مسایل محلی قانون‌گذاری کنند.  

مشاور شهردار تهران در امور توسعه منابع پایدار شهرداری، در خصوص تساوی سهم شهرداری‌ها و دولت از عوارض مالیات بر ارزش افزوده، عنوان کرد: در بند ۳ ماده ۴۱ توافق شده است، سهم شهرداری‌ها و دولت برابر باشد. طبق ماده ۴۲ باید سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به طور ۱۰۰ درصد به صورت ماهیانه پرداخت شود.  

هاشمی ادامه داد: اگر این قانون در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شود، درآمدهای پایدار شهرداری کشور بهتر می‌شود. بسیاری از شهرداری‌های کشور با مشکلات مالی مواجه هستند و برخی چند ماه حقوق پرداخت نکرده‌اند.  

وی تصریح کرد: اگر ماده ۵۳ و بند ۳ ماده ۴۱ تصویب نشوند و معافیت‌های ماده ۹ کاهش پیدا نکند، لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده اثرگذاری چندانی نخواهد داشت. امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موارد حساسیت لازم را نشان دهند و همان‌گونه که در کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت و نمایندگان همراهی و همسویی لازم را داشتند، در صحن مجلس شورای اسلامی هم به این موارد توجه شود.

مشاور شهردار تهران تاکید کرد: شهرداری‌های کشور با حدود ۷۰ درصد وسعت بزرگ‌ترین دستگاه‌های اجرایی در حوزه خدمات‌رسانی شهری به مردم هستند و امیدوارم با تصویب و اصلاح این موارد بتوانند مسیر توسعه را دنبال کنند.

کد خبر 458837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha