یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

شانزدهم مهرماه روز جهانی کودک نام گرفته است و هفته مصادف با این رویداد به برگزاری برنامه‌های مختلف برای کودکان اختصاص دارد. به گزارش همشهری، روز کودک را باید روزی برای اندیشیدن به کودک و دنیای زیبایش از سوی پدران، مادران، مربیان، سازمان‌ها، کانون‌ها و

آینده‌شان را بسازیم

دست‌اندرکاران مسائل کودکان نامید تا با اندیشه‌ای بهتر و همسو با شعار امسال، «آینده را باید ساخت»، افق‌های زیباتری برای آینده کودکان این مرز و بوم ترسیم کنند. هم‌زمان با هفته ملی کودک که امسال از ۱۳ تا ۱۹ مهرماه برگزار خواهد شد، برنامه‌های متنوع و مختلفی در شهرستان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل اجرا خواهد شد. به گفته مسئولان فرهنگی در استان‌های شمال غرب کشورمان برگزاری فضاهای مختلف دوستدار کودک و مسابقات مختلف و هیجان‌انگیز، کارناوال‌های روز کودک و مطالبه‌گری کودکانه برای امنیت و صلح و آرامش پایدار از ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک در روزهای پیش رو خواهد بود.  

  • اجرای ۳۰ برنامه متنوع در آذربایجان غربی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی از اجرای بیش از ۳۰ برنامه متنوع در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: به منظور برجسته‌سازی اهمیت دوران کودکی، نیازها و خواسته‌های کودکان جامعه، ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان به خصوص کودکان با نیازهای خاص و ویژه، هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک، ایجاد فضای بانشاط برای کودکان، توجه به هویت ملی و حقوق کودک و بهره‌گیری از آموزه‌های دین مبین اسلام، امسال هم‌زمان با هفته کودک، ۳۲ برنامه مختلف در مراکز ثابت، سیار و پستی کانون پرورش برای کودکان و نوجوانان
اجرا می‌شود.  

«جواد زاهدی» می‌افزاید: امسال برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «آینده را باید ساخت» در ۲ محور، ویژه‌برنامه‌های کودکان و ویژه‌برنامه‌های مربیان، معلمان، اولیای تربیتی و والدین از ۱۳ مهرماه در تمامی مراکز شهرستان‌ها آغاز می‌شود و تا ۱۹ مهرماه ادامه خواهد داشت. اولین روز هفته ملی کودک با عنوان «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر»، دومین روز با عنوان «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، سومین روز با عنوان «کودک محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری»، چهارمین روز که هم‌زمان با روز جهانی کودک نیز است، با عنوان «صلح، بازی و نشاط»، پنجمین روز با عنوان «کودک، رسانه و ارتباطات»، ششمین روز با عنوان «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» و آخرین روز با عنوان «کودک، خانواده و سبک زندگی ایرانی‌اسلامی» نام‌گذاری شده است که مرتبط با عناوین برنامه‌های ویژه برای کودکان توسط نهادهای مرتبط اجرا خواهد شد.  

زاهدی برگزاری مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی، برپایی مراسم و اهدای نشان «آب‌بان» به کودکان، برپایی آیینی با عنوان «از دعای باران تا نجات آب»، دیدار کودکان با مسئولان شهرستانی، عیادت از کودکان بیمار در بیمارستان‌ها، برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور کارشناسان سازمان‌های هلال‌احمر، بهزیستی، بهداشت و تبلیغات اسلامی، بلندخوانی کتاب‌هایی با مفهوم صلح و ساخت پرنده کاغذی سفید، اجرای ویژه‌برنامه شاد «توپ من، توپ تو» در مناطق حاشیه‌نشین و برپایی نمایشگاه‌های متنوع فرهنگی و هنری از آثار کودکان را از جمله برنامه‌های هفته ملی کودک برشمرد.  زاهدی بازدید کودکان از اماکن تاریخی، اجرای برنامه «زیبایی‌های سرزمین من» و برگزاری مراسم عصر شعر با عنوان «سبدسبد شعر تا آینده‌ای زیبا»، بازدید رایگان از موزه تخصصی کودک و ثبت‌نام رایگان کودکان در مراکز کانون پرورش فکری را از دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک در استان عنوان کرد.

او همچنین از تجهیز ۲ کتابخانه مدرسه کم‌برخوردار با حداقل ۱۵۰۰ جلد کتاب در هفته ملی کودک خبر داد و گفت: از تمامی دستگاه‌های اجرایی استان انتظار می‌رود حداقل در این هفته به کودکان و نوجوانان توجه کافی داشته باشند و برنامه‌های خود را فقط به این هفته اختصاص ندهند و در طول ایام سال برای کودکان برنامه داشته باشند و همیشه یاریگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارائه برنامه‌های مختص کودکان باشند و این نهاد را در هیچ زمینه‌ای تنها نگذارند.

  • ثبت نام رایگان در کانون اردبیل

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل با تبریک فرارسیدن هفته ملی کودک اظهار می‌کند: کانون پرورش فکری از متولیان اصلی کودک و نوجوان است و نهادها و سازمان‌های دیگری نیز نقش بسیار حیاتی در شکل‌دهی به شخصیت علمی، فرهنگی و رشد این نسل ایفا می‌کنند.   «زعفر احدزاده» می‌افزاید: کارگاه‌های قصه‌گویی، نقاشی، کاردستی، کاغذ و تا، جشن بادبادک‌ها، دوره کمک‌های اولیه، کارگاه تفکیک زباله، اجرای برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، ایجاد شبکه مجازی، توزیع پوستر و تراکت در سطح شهر، پیاده‌روی دور دریاچه تفریحی و گردشگری شورابیل از جمله برنامه‌های هفته جاری به مناسب هفته کودک خواهد بود.  وی تاکید می‌کند: همچنین در این ایام ثبت‌نام رایگان در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان اردبیل انجام می‌شود.  

  • برگزارش نشست‌های تخصصی با موضوع کودک 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آذربایجان شرقی با اشاره به عضویت رایگان در کانون به مناسبت هفته ملی کودک، کودکان و نوجوانان استان اظهار می‌کند: کودکان ونوجوانان می‌توانند از ۱۳ تا ۱۹ مهرماه سال جاری با مراجعه به مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر استان به عضویت رایگان مراکز درآیند.

«علی بینش» می‌افزاید: این اقدام در راستای روز جهانی و هفته ملی کودک و با هدف بهره‌مندی کودکان از فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و نیز تکریم خانواده‌ها فراهم شده است. بینش به برخی از برنامه‌های شاخص هفته ملی کودک اشاره می‌کند و می‌گوید: دیدار مدیرکل و کارشناسان و مربیان و اعضای مراکز تبریز با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، بازدید از مدارس و برگزاری کارگاه‌های ادبی و هنری و انواع مسابقات در هفته ملی کودک، اجرای فعالیت‌های مختلف ویژه اعضا با نیازهای ویژه با همکاری مدارس استثنایی در مراکز فراگیر و ثابت، برگزاری جشن‌های روز ملی کودک در تمامی مراکز استان و مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، تقدیر از اعضای کودک فعال، حضور کتابخانه‌های سیار استان در مدارس و مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی، و... در اجرای ویژه برنامه‌های مشترک در طول هفته، حضور در نماز جمعه توسط برخی از مراکز استان، دیدار اعضا و مربیان با استاندار، فرماندار، مسئولین شهرستان و خانواده شهدا و امام جماعت در هفته ملی کودک، برگزاری بیش از ۲۱ نشست تخصصی با محوریت کودک و آموزه های عاشورایی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و موضوعات روز شمار هفته ملی کودک در مراکز استان، برگزاری جشن تولد شهید وحید فرهنگی والا و نمایشگاه آثار اعضا و معرفی شهید فرهنگی والا، تقدیر از کودکان فعال مراکز، جرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی ویژه کودکان مناطق کم برخوردار تبریز با هماهنگی ۴ دفتر تسهیلگری و اهدای کتاب و هدایا به کودکان و برگزاری نشست تخصصی با محوریت کودک از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود.

کد خبر 457517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha