دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اوباما قصد دارد از اندوخته خوب مالی که در جریان تبلیغات انتخاباتی کسب کرده است، برای وارد آوردن ضربه آخر به هیلاری کلینتون، رقیب خود در انتخابات مقدماتی در تگزاس و اوهایو استفاده کند.

اشپیگل آنلاین از برلین گزارش داد، اوباما می‌خواهد به هر قیمتی که شده پیروز شود. این سناتور آمریکایی در چهار هفته اخیر 10 میلیون دلار را فقط برای تبلیغات تلویزیونی در تگزاس و بیش از پنج میلیون دلار را در اوهایو خرج کرده است.

آن گونه که روزنامه نیویورک تایمز نوشته است، این دو برابر رقمی است که هیلاری کلینتون سرمایه‌گذاری کرده است. اوباما همچنین با پرداخت پول، برای صدها همکار تبلیغاتی‌اش امکانات گوناگون فراهم کرده است تا رای‌دهندگان را بسیج کنند. بر خلاف او، تبلیغاتچی‌های کلینتون بدون پول کار می‌کنند.

تد استریکلند، فرماندار اوهایو که حامی کلینتون محسوب می‌شود این حمله را این گونه تفسیر کرد: «سناتور اوباما مقداری پول برای تبلیغات تلویزیونی‌اش خرج کرده است. اگر پیروزی خریدنی باشد، باید گفت او خواهد توانست چنین کاری کند.»

اوباما می‌داند که کلینتون باید در هر دو انتخابات مقدماتی که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود پیروز شود تا بتواند در مسابقه نامزدی از جبهه دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری آمریکا بماند. پس از 11 شکست متوالی، او فورا به یک نقطه عطف نیاز دارد. نیویورک تایمز به نقل از مشاوران کلینتون گزارش داد، در صورتی که او در یکی از این ایالت‌ها شکست بخورد، از رقابت دست خواهد کشید.

اوباما خواهد توانست در این روز حساس عرض اندام کند چون ظرف ماه‌ گذشته 50 میلیون دلار را از محل کمک‌های تبلیغاتی کسب کرده است. این در حالی است که در این ظرف زمانی کلینتون «فقط» توانست 32 میلیون دلار جمع کند.

 کلینتون به بیش از پیروزی حداقلی نیاز دارد

پولی که اوباما وسط گذاشته است، احتمالا نتیجه خوبی را از آن او خواهد کرد. در هر دو این ایالت‌ها پیش افتادگی کلینتون کمرنگ شده است. در تگزاس هر دو این رقیبان در آخرین نظرسنجی‌ها در یک جایگاه قرار دارند، اما در اوهایو کلینتون کم و بیش در جایگاه اول قرار دارد.

با این حال کلینتون به چیزی بیش از یک پیروزی حداقلی نیاز دارد. در غیر این صورت این امکان دارد «آرای برتر» به جبهه اوباما سرازیر شوند. این آرا که متعلق به ماموران حزب و افراد برجسته است در صورتی ارایه می‌شود که انتخابات مقدماتی نتواند مشخص کند چه کسی پیروز شده است.

علاوه بر تگزاس و اوهایو، روز سه‌شنبه انتخابات مقدماتی در ایالت‌های کوچک رود آیلند و ورمونت نیز برگزار می‌شود. رقابت‌ها در مجموع بر سر 370 رای نمایندگی خواهد بود. با این حال چشم‌ها فقط به دو ایالت بزرگ اوهایو و تگزاس دوخته شده است.

با وجود باخت سریالی، کلینتون همچنان با اطمینان سخن می‌گوید. وی به تبلیغاتچی‌هایش گفت: «ما باید روز سه‌شنبه پیروز شویم و پیروز هم خواهیم شد. تا زمانی که انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه پایان نیافته است، نخوابید.»

گزارش‌های مختلف رسانه‌ای از آنچه پشت درهای بسته می‌گذرد حاکی از آن است که تبلیغاتچی‌های کلینتون تقصیر شکست‌های انتخاباتی را متوجه خودشان می‌دانند.

 اوباما احتمالا یک جمهوری‌خواه را در پنتاگون بگمارد

اوباما به افرادش هشدار داده است که پیش از موعد شادمانی نکنند. آن گونه که روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» که خبرنگارش در هواپیمای اوباما حضور داشته است، می‌نویسد او می‌گوید: «نیوهمپشایر یادتان باشد.» آنجا بود که کلینتون پس از شکست در آیووا توانست بازگشتی جدی را به عرصه انتخابات داشته باشد.

با این حال اوباما ظاهرا برای دوران بعد از سه‌شنبه هم برنامه‌هایی دارد و خود را برای مقابله با جان مک‌کین، رقیب جمهوری‌خواه خود در رقابت‌های اصلی ریاست جمهوری آماده می‌کند.

ساندی تایمز نوشت، اوباما در حال بررسی این است که کمبود تجربه خود را در زمینه سیاست خارجی با معرفی یک جمهوری‌خواه به سمت وزیر دفاع آمریکا جبران کند. در این خصوص از سناتور چاک هاگل یا ریچارد لوگار، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سخن به میان آمده است. این اقدام تلاش دیگری خواهد بود تا اوباما پا جای پای جان اف کندی بگذارد. او هم رابرت مک نامارا که یک جمهوری خواه بود را به سمت وزیر دفاع منصوب کرد.

ساندی تایمز به نقل از لئون پانتا، رییس ستاد مشترک دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون نوشت شکست برای کلینتون یک «تراژدی» خواهد بود. با این حال به گفته وی، یک کلینتون نمی‌تواند جنگ را به همین راحتی واگذار کند: «او می‌تواند رییس بعدی سنا شود.»

کد خبر 45679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز