ثریا روزبهانی ـ خبرنگار: برخی از روستاهای حریم شهر تهران مانند کن و سولقان با وجود اینکه در فاصله ۵کیلومتری از پایتخت قرار دارند، هنوز از امکانات اولیه شهری مانند گاز و دسترسی آسان به وسایل حمل‌ونقل عمومی محروم هستند.

کن

این در صورتی است که داشتن امکانات فرهنگی، رفاهی، آموزشی و گردشگری، ابزاری برای توسعه و از بین بردن فاصله بین شهر و روستا محسوب می‌شود و می‌توان با کمک آنها ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستاهای حریم منطقه ۲۲ مانند گردشگری، مشاغل خانگی و جذب سرمایه‌گذار را شناسایی کرد و برای حفظ کالبد اصلی روستا و جلوگیری از روانه شدن اهالی برای برخورداری از امکانات شهری و رفاه بیشتر بهره ‌برد. «احمد صابری» بخشدار کن دلیل این بازماندگی از امکانات در روستاهای حریم غربی پایتخت را دوگانگی مدیریت در این بخش می‌داند و معتقد است باید ظرفیت‌های گردشگری را شناسایی و معرفی کرد تا زمینه اشتغالزایی و آبادانی روستاها فراهم شود.

محله کن با بخش کن از نظر موقعیت جغرافیایی چه تفاوتی دارند؟
محله کن در شمال غربی تهران واقع شده و بیش از هزارو۴۰۰سال قدمت دارد. بافت معماری آن از خشت، گل، شیروانی‌های فلزی و چوبی تشکیل شده و کوچه‌باغ‌ها و خانه‌های قدیمی این محله زیبا، با توجه به پیشرفت‌های شهرنشینی در معرض از بین رفتن است. این محدوده به‌عنوان یکی از مناطق تاریخی تهران محسوب می‌شود و جمعیت شهری آن به یک‌میلیون‌و۲۰۰ هزار نفر می‌رسد که زیر نظر شهرداری منطقه۵ اداره می‌شود اما بخش روستایی کن با مسئولیت بخشداری کن در حریم شهرداری منطقه ۲۲ قرار گرفته است.

  • بخش روستایی کن چقدر وسعت دارد و شامل چند روستاست؟

این محدوده ۸۳۰ کیلومترمربع وسعت و حدود ۱۲هزار نفر جمعیت دارد. روستاهای واریش و وردیج در بخش غربی با جمعیتی حدود هزار نفر و ۱۱روستای دیگر از جمله سولقان با جمعیت ۵۰۰نفری، کشار علیا و سفلا با هزار و ۵۰۰ نفر، سنگانات حدود ۴ هزار نفر، رندان۷۰۰ نفر، طالون ۳۰۰ نفر، کیگا ۸۰۰ نفر و امامزاده داود(ع) ۳۰۰ نفر روستاهای این بخش را شامل می‌شود.  

  • آیا در این روستاها هم مانند محله کن جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی وجود دارد؟

روستاهای غرب تهران ظرفیت گردش‌پذیری زیادی دارد و نقاط گردشگری بیشمار آنها، توانسته توجه گردشگران را به خود معطوف کند. روستای امامزاده داود(ع) از جمله روستاهای گردشگری و مذهبی به شمار می‌آید که حدوداً سالانه ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان تهرانی و گردشگران برای زیارت به این روستا سفر می‌کنند. همچنین علاوه بر وجود بارگاه امامزاده داود(ع) به لحاظ جاذبه‌های طبیعی از آب و هوای کوهستانی برخوردار بوده که به همین دلیل جاذبه زیارتی این روستا بیشتر شده است. همچنین روستای رندان و طالون هم به دلیل آب و هوای مطبوع، باغ‌ها و آبشار زیبای طالون هر ساله هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند. از دیگر نقاط گردشگری روستاها می‌توان به روستای سولقان اشاره کرد که به‌عنوان یکی از روستاهای تاریخی استان تهران از آن نام برده می‌شود. این روستا علاوه بر داشتن جاذبه‌های طبیعی، از آثار تاریخی زیبا و متنوعی برخوردار است. به همین دلیل گردشگران بسیاری برای دیدن این آثار به این روستا سفر می‌کنند.

  • آیا بخشداری برای شناساندن و معرفی این جاذبه‌های تاریخی و دیدنی به توریست‌ها و شهروندان اقداماتی انجام داده است؟

با توجه به وجود جاذبه‌های طبیعی بسیار این محدوده، بخشداری کن در صدد است تا جاذبه‌های گردشگرپذیری را احیا کند. همچنین به دنبال ساخت و ایجاد ظرفیت‌های جدید هم هست. برای مثال در روستاهای واریش و وردیج این امکان طبیعی وجود دارد. کوه‌های سنگی که همچون روستای کندوان مورد اقبال و جذب گردشگران و ورزشکاران است. از این‌رو بخشداری‌ درصدد ایجاد بسترهای لازم برای گردشگری از جاذبه‌های طبیعی این بخش است، اما متأسفانه در زمینه توسعه گردشگری و ایجاد بسترهای لازم برای اشتغالزایی محدودیت‌هایی وجود دارد. خوشبختانه امروزه به لحاظ گسترش رسانه مجازی و در دسترس بودن تمام اخبار، اطلاعات، نیازمندی‌ها و همچنین نیازشناسی به‌صورت گسترده در حال توزیع است. به همین دلیل شناخت و معرفی روستاها به سهولت انجام می‌شود، اما برای تصریح در شناخت گردشگران و شهروندان تهرانی، جشنواره‌های متعددی در روستاهای این بخش از پایتخت برپا می‌شود که می‌توان در این زمینه به برگزاری جشنواره شکوفه‌های گیلاس که اردیبهشت سال ۹۸ برای نخستین بار با تلاش دهیاران ۴ روستای سنگان‌ به‌صورت گسترده انجام شد و مورد استقبال عموم شهروندان تهرانی و حتی استانی قرار گرفت، اشاره کرد. خبر برپایی این جشنواره در تمام مناطق کشور تسری پیدا کرد و همین موضوع باعث شناخت و معرفی ظرفیت‌های این روستاها شد.

  • برپایی این جشنواره‌ها تا چه میزان توانسته گردشگری روستایی را در این بخش رونق ببخشد و برای اهالی روستا درآمدزایی کند؟

بخشداری کن به جای پرداختن به ظواهر و حاشیه‌های جشنواره‌ها، بر ماهیت برگزاری آن تأکید دارد. از این‌رو درخواست ما از دهیاران و مردم این است که لزوماً باید دبیرخانه دائمی جشنواره شکل گرفته و مطالبات گردشگری به فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود پرداخته و برای برگزاری جشنواره‌های دیگر در سال آینده از برنامه مدونی برخوردار باشد تا دستاورد لازم و مهم به گردشگران و بازدیدکنندگان ارائه شود. برهمین اساس می‌توان با برنامه صحیح و دقیق از طریق ساماندهی تولیدات و محصولات خانگی روستاییان در جلب و جذب گردشگر نقش قابل توجهی ایفا کرد. از طرف دیگر هم مناطق روستایی این بخش در حریم مناطق ۵ و ۲۲ شهرداری قرار دارد وکنترل ساخت‌وسازهای غیرمجاز باعث شده تا مانعی برای گسترش باغ‌ها و تولیدات روستایی محسوب شود و به همین دلیل نیازمند بازنگری است.

  • چرا با توجه به نزدیکی این روستا و فاصله ۵کیلومتری آن با مناطق شهری پایتخت، این روستاها هنوز از امکانات اولیه محروم هستند و اکنون برای آنها خدماتی مانند گازرسانی ارائه و انجام می‌شود؟

از جمله مشکلاتی که روستاییان ما با آن مواجه‌اند مدیریت دوگانه است. برابر قانون، دهیاران و شوراهای اسلامی روستا متولی پاسخگو در همه جهات روستاها هستند، ولی متأسفانه اداره حریم شهرداری‌ها خارج از ضوابط در داخل حریم روستاها دخالت می‌کنند که این موضوع باعث اعتراض و ناراحتی مردم نیز شده‌ است. به همین دلیل لزوماً این دوگانگی مدیریت باید به لحاظ ساختاری اصلاح شود.

  • آیا اکنون باتوجه به نبود زیرساخت‌های لازم و کمبود امکانات ضروری مانند شبکه حمل‌ونقل عمومی یا گازرسانی در روستاها، ظرفیت‌ها و امکانات این بخش جوابگوی نیاز ساکنان است؟

در صورت نبود محدودیت‌ها و اجازه دادن برای گسترش باغ‌ها و همچنین افزایش تولیدات محصولات روستایی، امکانات موجود نیاز روستاییان را تأمین می‌کند، اما اکنون بخشداری، فرمانداری و همچنین استانداری تهران در تلاشند تا زیرساخت‌های مورد نیاز را مهیا و کاستی‌ها را با جذب سرمایه‌گذار و اقدامات مدبرانه دیگر در زمینه توسعه گردشگری و اقتصاد روستاها برطرف کرده و بسترهای لازم برای توسعه روستاها همچنین گسترش تولیدات محلی و بومی را ایجاد کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به انجام کارهای زیرساخت شبکه انتقال گاز به مناطق روستایی که در دستور کار بخشدار و فرمانداری قرار دارد، اشاره کرد. با این دستور تمام روستاهای این بخش تا پایان نیمه اول امسال از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

  • معرفی پتانسیل‌های روستایی

«علی نوذرپور» شهردار منطقه ۲۲ اعتقاد دارد که ظرفیت‌ها و پتاسیل‌های اقتصادی روستاهای حریم منطقه را باید به شهروندان تهرانی معرفی کرد. او در این‌باره می‌گوید: «انجام فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری برای آشنایی شهروندان با آداب و سنت‌ها و همچنین رونق اقتصادی روستاهای منطقه۲۲ از فعالیت‌های شهرداری در بخش حریم و روستاهای این منطقه محسوب می‌شود. چراکه روستاهای منطقه ۲۲ ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارند که باید آنها را شناسایی و به شهروندان معرفی کرد. با این اقدام می‌توان زمینه اشتغالزایی در روستاها را ایجاد کرد یا آن را ارتقا داد.»

کد خبر 453633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha