روستاهای اطراف غرب تهران شاید برای گردشگران جذاب باشد؛ چراکه مدتی کوتاهی آن هم برای تفریح و گردش به آنجا می روند اما برای اهالی، زندگی در این روستاها خیلی سخت تر از آن چیزی است که فکرش را می کنیم. این بار به روستای «رندان» در همسایگی غرب پایتخت رفته ایم تا از داشته ها و نداشته هایش بنویسیم.

روستای رندان

همشهری آنلاین-ثریا روزبهانی: شایدباورتان نشودروستای رندان که در ۲۰ کیلومتری پایتخت واقع شده اما هنوز از برخی خدمات و امکانات عمومی مانند گاز شهری، کتابخانه و اینترنت محروم است. «مرضیه احمد» دهیار روستا رندان از فعالیت هایی می گوید که برای کاهش محرومیت های این روستا انجام شده و از مسئولان درخواست می کند در این راه کمک شان کنند. هرچند که بخشی از عملیات گازرسانی به این روستا اجرایی شده اما اهالی امسال هم باید خانه هایشان را با گازوئیل و بخاری برقی گرم کنند.   دهیار روستای رندان درباره امکانات این روستا می گوید: «بیش از ۵۰۰ خانوار روستای رندان تاکنون از نعمت گاز محروم بوده اند. ۲ ماه از عملیات حفاری و لوله‌گذاری در روستای رندان می گذرد و مراحل پایانی اش را پشت سر می گذارد. اگر لوله گذاری های داخل روستا به اتمام برسد حفاری های جاده اصلی هم آغاز می شود. اهالی در فصول سرد سال برای گرم نگهداشتن خانه ها از برق و کپسول گاز استفاده می کنند که اغلب کپسول ها را یکی از اهالی روستا به شهر می برد و پر می کند ولی بخاری های برقی اهالی مدام روشن است. به همین دلیل بهای قبوض برق آنها سر به فلک می کشد و برخی از اهالی توان پرداخت این قبض بها را ندارند. از طرف دیگر میزان مصرف آنها براساس منطقه شهری محاسبه می شود نه موقعیت روستایی و کوهستانی. » او می‌افزاید: «براساس زمانبندی ها باید عملیات گازرسانی به این روستا تا دهه فجر به اتمام برسد. اما ممکن است با توجه به روند کار و همچنین بارش برف و باران این زمانبندی به تعویق بیفتد. »

 احمد درباره دیگر مشکلات روستا می گوید: «اینترنت روستا بسیار ضعیف است. امیدواریم با قول ها و توافق نامه های که به تأیید رسیده است تا دهه فجر همه سیستم ها تجهیز شود و سرعت اینترنت افزایش یابد. » این روستا کتابخانه و سالن ورزشی هم ندارد. زمین چمن روستا سرپوشیده نیست و فقط آقایان آن هم ۳ ماه تابستان می توانند از آن استفاده کنند

طرح هادی و سردرگمی اهالی

اکنون مهمترین دغدغه اهالی این روستا مسئله اجرای طرح هادی است. چون با اعلام این طرح برخی از بناها و باغ های اهالی جزو حریم قرار گرفته اند. دهیار روستای رندان درباره این موضوع بیشتر توضیح می دهد: «طرح هادی روستایی طرحی است که علاوه بر ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی را برحسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرح های جامع ناحیه ای تعیین  می کند اما اجرای این طرح در روستای رندان مشکلات و سردرگمی هایی را برای اهالی به وجود آورده است. دره باریکی از وسط روستا عبور می کند. متأسفانه اکنون حریم این دره بیش از ۲۲ مترمربع اعلام شده است. باتوجه به طرح هادی و مشخص شدن حریم، برخی  ملک‌ها از محدوده روستای رندان خارج شده اند. اگر بخواهیم حریم را رعایت کنیم کل بافت و مساحت روستا را از دست خواهیم داد.

»

کد خبر 468562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha