مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

سجاد سیف -  نهاوند ـ خبرنگار : آذر سال ۹۷، در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری نهاوند، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: تمام فرایند قانونی الحاق روستای رضی‌آباد به شهر نهاوند انجام شده و شهرداری نهاوند موظف است به رضی‌آباد خدمات شهری ارائه کند.

رضی‌آباد در بلاتکلیفی شهر یا روستا

چراکه رضی‌آباد دیگر روستا نیست و یک منطقه شهری محسوب می‌شود. از آن روز این موضوع باعث شده است رضی‌آباد بین شهر و روستا بلاتکلیف بماند.  پس از انتشار خبر الحاق روستای رضی‌آباد به شهر نهاوند، دیدگاه‌های متفاوتی در این باره بین ساکنان روستا و مسئولان رد و بدل شد. برخی خوش‌بینانه و برخی هم بدبینانه به این موضوع نگاه می‌کنند، اما در نهایت سود و زیان هر تصمیمی را باید مردمی که ذی‌نفع هستند تشخیص بدهند.

در واقع باید فرصت‌هایی که شهر شدن در اختیارشان می‌گذارد و تبعات احتمالی آن را در کفه ترازو بگذارند و آخر سر در این میان آنچه را به مصلحتشان است انتخاب کنند ضمن آن‌که می‌توان برای قضاوت درباره آینده این تصمیم به نمونه‌های مشابه نیز استناد کرد. طبق تبصره ۳ ماده ۹۹ قانون، شهرداری‌ها موظفند حداقل ۸۰ درصد هزینه درآمد خود را از حریم شهر صرف عمران و آبادی روستاها و شهرک‌های واقع در حریم شهر کنند، اما به راستی آیا شهرداری نهاوند با مشکلات عدیده مالی می‌تواند این قانون را در مناطق جدید الحاق اجرا و همان‌گونه که در این تبصره قانونی آمده عدالت را در توزیع خدمات به همه مناطق شهر اعمال کند؟  

  • گلایه اهالی رضی‌آباد

اهالی روستای رضی‌آباد از توابع بخش مرکزی نهاوند واقع در ۲ کیلومتری شهر علاقه‌ای برای ملحق شدن به شهر ندارند، اما برای ماندن در روستا نیز به امکانات و توسعه خدمات رفاهی نیاز دارند. ساکنان روستای رضی‌آباد معتقدند ادغام روستا باعث تغییر وضعیت اقتصادی آنها می‌شود. اکثر روستاییان به کشاورزی و دامداری مشغولند و با الحاق روستا به شهر، اراضی زراعی و باغ‌های آنها از بین می‌رود و به نوعی بافت روستاها در ورطه نابودی قرار می‌گیرد و معیشت آنها دچار مشکل می‌شود.  

نکته حائز اهمیت این است که در الحاق بسیاری از روستاها به شهرها به بافت آنها توجهی نمی‌شود. بافت برخی از روستاها با توجه به محیط کشاورزی و باغ‌ها با شهر شدن سنخیتی ندارد و به دلیل پیش‌بینی بروز مشکلاتی از جمله وضع عوارض‌های سنگین در بخش‌های عمرانی، ساخت‌وسازها، دریافت خدمات گوناگون از جمله آب، برق، گاز و مواردی مانند این باعث نگرانی مردم روستاها به خصوص کشاورزان و کارگران زحمتکش می‌شود. اینجاست که باید پرسید آیا یک روستایی که از لحاظ درآمدی در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد، توان پرداخت عوارض سنگین نوسازی، خدمات شهری، آتش‌نشانی، پسماند و سایر هزینه‌های خدماتی دریافت کرده یا نکرده از سوی شهرداری‌ها را دارد؟  

در یک دهه گذشته، اطراف شهر نهاوند به شدت تحت تأثیر فعالیت‌های شهری از جمله آپارتمان‌سازی و حاشیه‌نشینی قرار گرفته و افزایش مهاجرت به شهر باعث شده است مزارع و باغ‌های اطراف شهر به محل‌های مسکونی، صنعتی، خدماتی و نظایر آن تبدیل شوند. از مصادیق آن می‌توان به منطقه شاطرآباد، بخشی از شهرک گل زرد و گپ میان روستای دوچشمه (کله خان) و شهرک شهید حیدری اشاره کرد که سال‌هاست در بلاتکلیفی شهر و روستا به سر می‌برند. طی این سال‌ها حاشیه‌نشینی نه با افزوده شدن پهنه‌ها به شهر بلکه با گسترش شهر به اطراف و بلعیدن روستاهای باصفا رخ می‌نماید و این روند در صورت نبود تصمیمات کارشناسی می‌تواند تهدید و آسیب جدی را به پیکره اجتماعی شهر و روستا وارد کند.

  • طرح‌ هادی

رئیس بنیاد مسکن شهرستان نهاوند در این باره به همشهری می‌گوید: دولت تمایلی به بزرگ شدن شهرها و تحلیل رفتن بافت روستایی ندارد. موضوع تداخل حریم روستاهای مجاور شهر مربوط به شهر خاصی نمی‌شود و طرح‌های هادی در همه استان در این خصوص با چالش مواجه است.  علیرضا نثاری ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که طبق طرح جامع شهر نهاوند در سال ۹۶ روستای رضی‌آباد به شهر الحاق شده است، بنیاد مسکن نمی‌تواند در بحث طرح هادی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی به ساکنان تسهیلات و خدمات ارائه کند. بازگشت به شرایط قبل و تعیین تکلیف این حدود ماننددیگر امور عمرانی استان باید در شورای برنامه‌ریزی امور زیربنایی مطرح شود. این فرایند با حضور و نظر اعضای کارگروه در شهرستان انجام شده است، اما تصمیم نهایی این کارگروه و نظر مشاور در استان برای الحاق نشدن روستای رضی‌آباد به شهر تاکنون گرفته نشده است.  

  • منتفی‌ شدن الحاق

معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند نیز بیان می‌کند: طبق طرح جامع و تفصیلی شهر، حریم روستاهایی که در داخل حریم شهرها واقع می‌شوند بر محدوده طرح هادی روستا منطبق بوده و شهرداری مکلف به نظارت بر جلوگیری از تجاوز ساخت‌وسازهای روستا به خارج از محدوده روستا خواهد بود. این موضوع باعث شده است اهالی روستای رضی‌آباد برای ساخت‌وساز با مشکلاتی روبه‌رو شوند. بازگشت به شرایط قبل برای ساکنان رضی‌آباد در حال پیگیری است.  

ولی‌اله سیاوش می‌افزاید: مرجع تصویب هرگونه تغییر در طرح هادی روستاهای واقع در حریم شهرها، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است. بنا بر درخواست اهالی، شورا و دهیار روستای رضی‌آباد برای الحاق نشدن به شهر با برگزاری جلسات متعدد در شهرستان با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط پیشنهاد منتفی‌ شدن الحاق را پس از بررسی‌های انجام‌گرفته به استان ارائه دادیم. این پیشنهاد بعد از تایید کارگروه امور زیربنایی و بررسی نظر مشاور به وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح ارجاع می‌شود.  

وی توضیح می‌دهد: الحاق روستای گل زرد به شهر پس از سال‌ها هنوز مشکلات بسیاری را برای ساکنان و مدیریت شهری فراهم کرده است. به دلیل بافت قدیمی روستا و مجاورت با اراضی کشاورزی و باغ‌ها، ساکنان این منطقه از خدمات مدیریت شهری و شهرداری رضایت چندانی ندارند و با محدودیت‌هایی مواجهند. این موضوع باعث شده است اسکان غیررسمی در حاشیه شهر نهاوند افزایش یابد، بنابراین با توجه به همجواری روستای رضی‌آباد با شهرک گل زرد و تبعات آن به جد دنبال اصلاح الحاقیه رضی‌آباد به شهر نهاوند هستیم.

کد خبر 458014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha