مهدی اسماعیل پور- خبرنگار:محرم که از راه می‌رسد دوباره هیئت‌ها و تکیه‌ها بیرق‌های سیاه را بر افراشته و عزاداران حسینی(ع) طبق سنت هزار ساله لباس‌های مشکی را بر تن می‌کنند.

مرام عزاداری

بازهم دسته‌های عزاداری با علم و کتل و پرچم‌ کوچه و خیابان‌های شهر را قرق و صدای نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی تمام محله را پر می‌کند. محرم کوچک و بزرگ، فقیر و غنی و مشهور و مهجور نمی‌شناسد. زیر نور ماه محرم و داخل مجلس‌های بی‌غل و غش عزاداری حسین‌بن علی(ع) همه یک دل و یکدست اندیشه‌شان تنها خدمتگزاری سیدالشهدا(ع) است. در زیر این بیرق چهره‌های معروف و سلبریتی‌ها هم نوکر امام حسین(ع) و عزاداران او هستند. غذا درست می‌کنند، چای می‌ریزند و خلاصه هر کاری که از دستشان برمی‌آید انجام می‌دهند تا به قول معروف در مجلس آقا یک گوشه کار را گرفته باشند. ستاره و آقای گل اسبق فوتبال ایران هم یکی از چهره‌های سرشناسی است که محرم‌ها لباس نوکری امام حسین(ع) را بر تن می‌کند. صحبت از «جمشید شاه محمدی» فوتبالیست دهه‌های ۶۰ و ۷۰ فوتبال ایران و عضو سابق باشگاه‌هایی چون پرسپولیس، سایپا و بهمن است. مهاجم اسبق تیم‌ملی سال ۱۳۴۶ در محله یاخچی‌آباد به دنیا آمده، اما از سال ۱۳۶۱ تا کنون ساکن منطقه ۲۱ و محله تهرانسر است. با او درباره محرم و هیئت «عاشقان سیدالشهداء(ع)» تهرانسرکه یکی از متولیان آن است گفت‌وگویی انجام دادیم.

امسال هم نذری‌های هیئت«عاشقان سیدالشهدا(ع) » مانند سال‌های گذشته برقرار است، یا گرانی و تورم و مشغله‌های کار و زندگی دست وپای شما را بسته است؟
از سال ۱۳۸۰ تا به امروز هیئت «عاشقان سیدالشهدا(ع) » همیشه در دهه اول محرم دایر بوده و امسال هم با وجود تمام مشکلات و مشغله‌ها، به لطف خدا و با کمک امام حسین(ع) از چهارم محرم تا دهم محرم با همان کیفیت و روال قبلی برقرار است. از ساعت ۷ عصر تا حول و حوش ساعت ۹ شب درخدمت عزاداران و مهمانان امام حسین(ع) هستیم. اول سینه‌زنی و نوحه‌خوانی داریم و بعد هم با پخش غذای نذری مجلس تمام می‌شود تا اگر مردم می‌خواهند به هیئت‌ها و تکیه‌های دیگر بروند وقت کم نیاورند. با اینکه همه چیز گران شده و برای تهیه یک‌کیلو برنج ایرانی باید حدود ‌۲۰ هزار تومان هزینه کرد، اما این مشکلات مادی و دنیوی باعث نشده تا غذای نذری ندهیم یا بخواهیم از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده کنیم. البته تمام خرج و مخارج را همین مردم و عزاداران اباعبدالله(ع) می‌دهند و صاحب اصلی این مجلس و سفره هم خود حضرت آقاست و ما فقط وسیله هستیم که افتخار خدمت و نوکری امام حسین(ع) و مهمانان و عزادارانش را داریم. خدا راشکر امسال هم مانند سال‌های گذشته شب‌های اول هزار و ۵۰۰ و شب‌های آخر تا ۲ هزار و ۷۰۰ غذای نذری آقا امام حسین(ع) را بین عزاداران توزیع می‌کنیم.
از چهره‌ها و ورزشکاران محله تهرانسر به‌ویژه فوتبالیست‌ها هم کسی به هیئت شما می‌آید؟
تقریباً تمام ورزشکاران تهرانسر به هیئت «عاشقان سیدالشهدا(ع)» می‌آیند. از جمله خانواده رشیدنیا که هیئت در منزل آنها برگزار می‌شود. ورزشکاران و فوتبالی‌ها و مردم عادی به‌ویژه پرسپولیسی‌های تهرانسر برای عزاداری امام حسین(ع) همگی کنار ما هستند. البته از محله‌های دیگر هم به اینجا می‌آیند. هیئت برای من یا شخص خاصی نیست و صاحب اصلی آقا امام حسین(ع) است. ازهمین جا به‌عنوان یکی از نوکران آقا امام حسین(ع) از همه مردم دعوت می‌کنم تشریف بیاورند و درخدمت‌شان هستیم. نشانی هیئت هم بلوار اصلی تهرانسر، خیابان چهاردهم، ۱۰ متری اول، نبش ایران‌زمین است.
در صحبت‌هایتان اشاره کردید که فقط نوحه‌خوانی و سینه‌زنی می‌کنید. مثل اینکه عزاداری به سبک سنتی را به روش‌های مدرن یا به قول معروف جوان‌پسند امروزی ترجیح می‌دهید؟
اتفاقاً اوایل یعنی حدود ۱۸ سال قبل که قرار شد هیئت را دایر کنیم، تصمیم بر این بود که علم و دسته زنجیرزنی هم راه بیفتد، اما توصیه و سفارش بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدها این بود که ساده و به روش سنتی عزاداری و نوحه‌خوانی کنیم. به نظر خود من هم این نوع عزاداری دلچسب‌تر است و آدم بهتر می‌تواند حس بگیرد و ارتباط برقرار کند. من هم معتقدم عزاداری به روش سنتی اثرگذاری بیشتری بر روح و روان آدم دارد.
در محرم به هیئت مخصوص سلبریتی‌ها و آنجا که چهره‌های سرشناس و بعضی از هم‌تیمی‌های سابق‌تان در پرسپولیس و تیم‌ملی دورهم جمع می‌شوند هم می‌روید؟
راستش را بخواهید زیاد علاقه‌ای به حضور در این قبیل مجالس عزاداری ندارم. جایی که توی چشم باشد و مردم ممکن است برای تماشا ودیدن چهره‌ها بیایند احساس خوبی به من دست نمی‌دهد و نمی‌توانم با حال و هوای آنجا ارتباط برقرار کنم. چون این‌گونه هیئت‌ها زیر ذره بین رسانه‌ها و عکاس‌ها و تلویزیون است یک جور حس ریاکاری به من دست می‌دهد و راحت نیستم. البته اگر کسی از دوستان دعوت کند به رسم ادب و احترام می‌روم، اما این‌طور نیست که خودم به چنین هیئت و مجلس‌هایی رفت‌وآمد داشته باشم. البته این نظر و احساس من است و هرکسی دیدگاه و تفکر مخصوص به خودش را دارد. من بعد از اینکه هیئت خودمان در تهرانسر تمام می‌شود به یک هیئت در محله قدیمی‌مان در محله نازی‌آباد می‌روم.
خاطره یا ماجرای جالبی از محرم و هیئت«عاشقان سیدالشهدا(ع) » دارید؟
محرم که همه‌اش خاطره است. همین دورهم جمع شدن‌ها و سینه‌زنی و عزاداری‌ها و نذری دادن‌ها هر لحظه و هر تصویرش کلی حرف و توصیف دارد. اگر بخواهم به مورد خاصی اشاره کنم باید از مردمی بگویم که برای حاجت روا شدن، برطرف شدن گرفتاری‌ها و برآورده شدن خواسته‌هایشان به هیئت می‌آیند و نذر می‌کنند. بعضی هم می‌آیند می‌گویند که حاجت‌شان روا شده و آمده‌اند نذرشان را ادا کنند. دیدن و شنیدن اینکه گره‌ای از کار مردم باز شده یا برای رفع مشکل‌شان چشم امید به آقا امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و دیگر شهدای بزرگ کربلا دارند بهترین و شیرین‌ترین خاطراتی است که از این روزها به یاد دارم.

  • هیئت برای من یا شخص خاصی نیست و صاحب اصلی آقا امام‌حسین(ع) است. از همین جا به‌عنوان یکی از نوکران آقا امام‌حسین(ع) از همه مردم دعوت می‌کنم تشریف بیاورند
کد خبر 453604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha