دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: غالبا این باور در بین علاقه‌مندان سینما وجود دارد که اگر اعضای آکادمی اسکار به این باور برسند که فیلمی می‌تواند

بهترین فیلم سال باشد، باید جایزه بهترین کارگردان و فیلمنامه‌نویس را نیز بگیرد. به گزارش ورایتی،  فیلم "مردگان" در سال گذشته چنین شرایطی داشت. اما در کنار فیلم "پیرمردها سرزمینی ندارند" در  20 سال اخیر تنها 10 فیلم بوده‌اند که هر 3 جایزه اصلی اسکار را به خود اختصاص داده‌اند که از آن میان، می‌توان به "ذهن زیبا"، "فارست گامپ" و "سکوت بره‌ها" اشاره کرد.

اما پس از پایان جشن اسکار هشتادم، برندگان جوایز اصلی درباره این موفقیت اظهارنظر کردند. جوئل و اتان کوئن، کارگردان‌های فیلم «پیرمردها سرزمینی ندارند» اظهار داشتند: «ما همیشه نگاه یکسانی به فیلم‌هایمان داریم و از ابتدای همکاری‌مان تا به حال به یک شیوه عمل کرده‌ایم و سعی می‌کنیم که چندان به این جوایز فکر نکنیم.»

اما خاویر باردم هنرپیشه اسپانیایی، جایزه اسکار خود را به مادرش تقدیم کرد که همراه او در سالن کداک لس‌آنجلس حضور داشت. او پس از پایان مراسم عنوان کرد: «اسکار مثل بازی لاتاری است. دریافت جایزه به این معنا نیست که من بهتر از بقیه هستم. مادرم خیلی ناگهانی تصمیم به حضور در این مراسم گرفت و از من خواست که شخصی را به فرودگاه بفرستم تا او را به سالن بیاورد.

زمانی که او به اینجا رسید به من گفت: "دلیل اصلی حضورش نگرانی از بابت  بی توفیقی احتمالی من در اسکار بود و دوست داشته در هر شرایطی در کنارم باشد."

  ماریون کوتیار، هنرپیشه فرانسوی فیلم «زندگی صورتی» که پس از پایان مراسم هنوز هم موفقیت خود را باور نداشت در این زمینه گفت: "من واقعا خوشحالم چون این جایزه کاملا غیرمنتظره بود."

کوتیار فهرست بلندی از بازیگرانی که الگوی او بوده‌اند را عنوان کرد که در بین آنها باید به دانیل دی لوئیس، تونی کولت، کیت بلانشت و پیتر سلرز اشاره کرد. کوتیار آوازی از ادیت پیاف خواننده فرانسوی که نقش او را در فیلم "زندگی صورتی" ایفا کرده، برای سایر میهمانان اجرا کرد که با  استقبال حاضران مواجه شد. اما تیلدا سونیدون هنرپیشه انگلیسی فیلم «مایکل کلایتون» تأکید‌کرد به‌قدری عصبی بود که در زمان اعلام نام برنده جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن تصور کرده نام شخص دیگری را شنیده و پس از آن به‌آرامی متوجه اصل ماجرا شده است. او معتقد است که شانس او برای دریافت جایزه حتی از روبی دی – هنرپیشه فیلم "گنگستر آمریکایی" - هم کمتر بود اما درنهایت با شگفتی جایزه را دریافت کرده است.

سونیدون همچنین از این بابت که هنرپیشه‌ای اروپایی است و لزومی ندارد نگران اعتصاب احتمالی انجمن بازیگران آمریکا (SAG) باشد، خوشحال است اما یکی از رقبای سونیدون در این شاخه، کیت بلانشت بود که درواقع در 2 شاخه بازیگری نامزد شده بود اما دست خالی به خانه بازگشت.

در تاریخ اسکار 11 هنرپیشه بوده‌اند که در هر 2 شاخه هنرپیشه اصلی و مکمل نامزد دریافت جایزه شده‌اند اما تنها 7 نفر از آنها حداقل در یکی از شاخه‌ها جایزه‌ای دریافت کرده است و امسال بلانشت یکی از هنرپیشه‌های بدشانس این جمع بود. از میان دیگر هنرپیشگان بدشانس سال‌های اخیر که سرنوشتی مشابه داشته‌اند باید به سیگورنی ویور ، اما تامپسون  و جولیان مور  اشاره کرد.

یکی از شگفتی‌های اسکار امسال اعطای جایزه بهترین فیلم خارجی به فیلم "جاعلان" از اتریش بود در شرایطی که برخی از مدعیان اصلی این شاخه ازجمله فیلم رومانیایی "9 ماه و 4 هفته و 3 روز" و یا فیلم فرانسوی "زنگ غواصی و پروانه" از این شاخه حذف شده بودند.

 استفان روزویتسکی کارگردان فیلم "جاعلان" از اظهارنظر در این مورد امتناع و تأکید کرد که نامزد شدن در این شاخه به مراتب امری مهم‌تر از نگرانی برای فیلم‌هایی است که نتوانستند در این دوره کاندید شوند. با این همه روزویتسکی اذعان کرد که از کسب اولین اسکار کشور اتریش در این شاخه کاملا هیجان‌زده است.

وی ادامه داد: "اتریش معمولا به‌عنوان مهد موسیقی کلاسیک معرفی می‌شود و مردم چندان به فیلم‌های این کشور اهمیت نمی‌دهند اما من امیدوارم که این جایزه به فیلمسازان اتریشی کمک کند  و سیاستمداران اتریش را وادار کند که حمایت بیشتری از سینمای این کشور به عمل آورند."

براد برد، کارگردان فیلم انیمیشن "راتاتویی" در گفتار کوتاهش به‌هنگام دریافت جایزه از مشاور دبیرستان محل تحصیلش که سعی کرده بود او را از فیلمسازی منصرف کند، تشکر کرد! پس از پایان مراسم او ضمن تأکید بر این مسئله گفت: "گفته‌های او واقعا به من کمک کرد چون در آن زمان، حضور در این حرفه به‌نظرم غیرممکن بود ولی با حرف‌های او انگیزه بیشتری پیدا کردم."

 او که پس از فیلم «خارق‌العاده‌ها» (2000) دومین جایزه اسکار خود را دریافت می‌کند، اشاره کرد که گرچه فیلم بعدی او به‌نام "1906" درمورد زلزله در سان‌فرانسیسکو است و انیمیشن نخواهد بود اما تأکید کرد که به‌دنبال ساخت انیمیشن‌های بیشتر و شاید جوایز بیشتر خواهد بود.

کد خبر 45247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز