دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

کامران محمدی: درست مثل تئاتر، اهالی سینما هم پس از پایان جشنواره فجر، تا پیش از پایان سال، بیکار نیستند و چند جشنواره و ماجرای دیگر نیز در این یک ماه برگزار خواهند کرد.

هرچند که رویکرد جشنواره‌محور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ویژه در معاونت هنری، عملا همه سینما را بر محور چند جشنواره با مرکزیت جشنواره فجر خلاصه کرده است.

زیبای خفته سینمای ایران که در تمام طول سال منتظر بوسه جشنواره فیلم فجر است تا از خواب برخاسته و همه را خوشحال کند، بیشتر به دیو خسته‌ای می‌ماند که سالی یک بار به هوا پریده و تنوره‌ای می‌کشد و دوباره... سکوت و خرناسه و انتظار لحظه واپسین.

دیو حالا دوباره خوابیده است اما آخرین گام‌های سینمای محکوم مرگ، تا عید نوروز ادامه خواهد داشت.

دور سینما در 100 ثانیه

پس آن که فیلم‌های 100 دقیقه‌ای در جشنواره 26 فجر گلی نیافتند که بر سرمان بزنند، حالا نوبت فیلم‌های 100 ثانیه‌ای است که شاید، البته شاید، در دقیقه 90 سال 86، به سینمای ایران «تذکر»ات مهم و به یاد ماندنی دهند.

دبیر پنجمین جشنواره 100، در جمع خبرنگاران گفت: «امسال برای دومین بار محدودیت سنی 35 سال را برای فیلمسازان در نظر گرفتیم. جوانان، فارغ از مسائل دست‌وپاگیر همیشه زبانی مناسب برای بیان حقایق دارند. از این رو شعار امسال این جشنواره سینمای تذکر است.»

فاضل نظری ادامه داد: «در این دوره 1235 اثر به دبیرخانه رسید که در بازبینی اولیه حدود 600 اثر به هیأت انتخاب ارائه شد که از میان آنها نیز حدود 98 فیلم در بخش‌های مسابقه به نمایش درمی‌آید. در بخش کرامت انسانی و ارزش‌های دینی 53 اثر، دفاع مقدس 13 اثر، طنز با رویکرد سینمای تذکر 2  اثر و بخش اتحاد ملی و انسجام اسلامی 10اثر رقابت می‌کنند.»

پنجمین جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای، دوم و سوم اسفند در سینما سپیده برگزار می‌شود و اختتامیه‌اش 3 اسفند در تالار اندیشه  است.

تغییرات بزرگ آیین‌نامه

بحث همیشگی اکران و شورای نمایش و این حرف‌های تمام‌ناشدنی که هر چند وقت یک بار اوج می‌گیرد، یکی دیگر از گام‌های سینما تا نوروز 87 است. به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش، آیین‌نامه جدید این شورا به اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شده است که اگر تصویب شود، به مرحله اجرا برسد.

ظاهراً پس از هفته‌ها بررسی، این آیین‌نامه نهایی شده و البته باز هم با 2 بند اختلاف‌برانگیز بین سینماگران و سینماداران به اداره کل رفته است.

محمد صابری به ایسنا می‌گوید: «با تأیید آیین‌نامه از سوی اداره کل نظارت، در جلسه ‌آینده شورا قرارداد فیلم‌های نوروزی منعقد می‌شود.»

جالب این‌که صابری مهم‌ترین تغییرات این آیین‌نامه را این طور شرح می‌دهد: «مهم‌ترین تغییرات ‌آیین‌نامه، افزایش گروه‌های سینمایی به 5گروه و اضافه شدن سینما آزادی به سینماهای آفریقا، استقلال، عصر جدید و قدس است.»

می‌زند باران به شیشه

اما اسفند را می‌توان ماه فیلم‌های کوتاه دانست؛ علاوه بر فیلم‌های 100 ثانیه‌ای، قرار است از همین امروز تا سوم اسفند پنجمین جشنواره فیلم وارش نیز در بابل برگزار شود.

البته خبر اول خبرگزاری جمهوری اسلامی محل برگزاری را ساری اعلام کرده است، اما آخرین خبرها نشان می‌دهند، باران فیلم‌های کوتاه به شیشه‌های سینمای بابل
خواهد خورد.

جشنواره امسال با موضوع فرهنگ عامه در دو بخش فیلم‌های سراسری از قبیل داستانی، مستند، نقاشی متحرک و تجربی و بخش مازندران‌شناسی برگزار خواهد شد.

آن طور که روابط عمومی جشنواره گزارش کرده است، در این دوره حدود 1000 اثر شرکت کرده‌اند.

آن سوی آب

به جز این‌ها، آن سوی آب هم هفته‌ سینمای ایران در جمهوری آذربایجان با نمایش فیلم‌هایی از مجید مجیدی، کمال تبریزی و عزیزالله حمیدنژاد آغاز شده است.

ظاهراً مجیدی مستقیم از برلین به باکو رفته و مسافرتش طولانی‌تر خواهد شد. به گزارش ایسنا در این هفته فیلم، 5  اثر از کارگردانان معاصر کشورمان در سالن نمایش شهر باکو تا 5 روز آینده به نمایش درمی‌آید.

بچه‌های آسمان و باران مجید مجیدی، شیدای کمال تبریزی، اشک سرمای عزیزالله حمیدنژاد و تولد پروانه مجتبی راعی از جمله این فیلم‌ها هستند.

کد خبر 44678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز