چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلمی درباره آزار زندانیان در زندان ابوغریب عراق، به اولین فیلم مستندی بدل شده است که به بخش مسابقه جشنواره برلین راه یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه فیلم "شیوه عمل استاندارد"  Standard Operating Procedure ساخته کارگردان برنده جایزه اسکار، ارول موریس، از بریده‌فیلم‌ها، بازسازی صحنه‌ها و عکس‌های مشهور منتشرشده در سراسر جهان  استفاده کرده است تا قضیه آزارهای جسمی و جنسی زندانیان عراقی بوسیله نیروهای آمریکایی را در زندان مشهور ابوغریب در حومه بغداد پاینخت عراق را روشن کند.

دیتر کوسلیک، رئیس جشنواره برلین که از 7 تا 17 فوریه (18 تا 28 بهمن) برگزار خواهد شد در باره این فیلم گفت: "فیلم ما را به صندلی‌های‌مان میخکوب کرد."

ارول موریس در نمایی از فیلم شیوه عمل استاندارد

"حقایق افشاشده‌ای که دراین فیلم به نحوی ارائه می‌شوند که هیچگاه پیش از آن دیده نشده‌اند. این بهترین کاری است که یک فیلم مستند می‌تواند انجام دهد."

موریس که ماه آینده 60 ساله خواهد شد، در سال 2003 به خاطر فیلم مستند گزنده "مه جنگ" "The Fog of War"() درباره وزیر دفاع سابق آمریکا، رابرت مک‌نامارا برنده جایزه اسکار شد.

فیلم‌های او از جمله "خط آبی باریک " The Thin Blue Line"درباره مجازات اعدام در آمریکا و "تاریخ مختصر زمان" "A Brief History of Time" درباره اخترفیزیکدان معلول انگلیسی، استفن هاوکینگ نیز در سطح بین‌المللی موفق بوده‌اند.

به گفته کوسلیک جشنواره پنجاه و هشتم برلین  نسبت به سال‌های اخیر کمتر سیاسی خواهد بود و بیشتر بر موضوع موسیقی در سینما متمرکز خواهد شد.

جشنواره برلین- AFP

جشنواره پنجاه و هشتم با فیلم Shine A Light مستندی از مارتین اسکورسیسی آغاز خواهد شد که درباره گروه موسیقی رولینگ استونز است و انتظار می‌رود اسکورسیسی و گروه رولینگ استونز هر دو در مراسم افتتاحیه آن حضور داشته باشند.

21 فیلم برای کسب جوایز خرس طلایی و نقره‌ای در بخش مسابقه جشنواره رقابت خواهند کرد.

کد خبر 43111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز