دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فیلم تازه برادران کوئن با دریافت 4جایزه اصلی اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم، برنده اصلی اسکار بود.

خاویر باردم هنرپیشه اسپانیایی که پیش از این یک‌بار برای فیلم دریای درون نامزد دریافت جایزه بود، جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل را دریافت کرد و جوئل واتان کوئن جوایز کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کردند.

جوئل کوئن به هنگام دریافت جایزه عنوان کرد:«ما احساس متفاوتی نسبت به گذشته نداریم ولی از همه شما متشکریم که به ما اجازه می‌دهید هنوز در آن گوشه با جعبه ماسه بازی کنیم.»

اشاره او در واقع به تداوم حیات فیلمسازان مستقل بود که هنوز هم امکان خودنمایی را در بین فیلم‌های پاپ و کورنی پرخرج استودیوها می‌یابند.

اما نکته اصلی در شاخه‌های بازیگری این بود که هر 4برنده اروپایی بودند که تنها یکبار در سال 1964این اتفاق رخ داده بود. ماریون کویتار فرانسوی برای فیلم زندگی صورتی و دانیل دی لوییس وتیلداسونیدون انگلیسی برای فیلم‌های خون به پا می‌شود و مایکل کلایتون اسکار بهترین بازیگر مرد و نقش مکمل زن را دریافت کردند.

اما فیلم اولیتماتوم بورن را شاید بتوان موفق‌ترین فیلم اسکار از این نظر دانست که هر 3جایزه‌ای را که در آنها نامزد بود، دریافت کرد. این فیلم 3جایزه اسکار بهترین تدوین، صدا و جلوه‌های صوتی را دریافت کرد.

اما اگر اسکار بهترین تدوین هم بر فیلم سرزمینی برای پیرمردها نیست تعلق می‌گرفت، برای اولین‌بار در تاریخ اسکار برادران کوئن موفق می‌شدند تا در 4شاخه اسکار، جایزه دریافت کنند که البته اینطور نشد. اما به هرحال آنها در کنار فهرست فیلمسازان برتر تاریخ همچون فرانسیس فوردکاپولا، بیلی وایلدر و جیمز کارون پیوستند که 3اسکار دریافت کردند.

اما نکته مهم در شاخه انیمیشن، نادیده گرفته شدن فیلم پرسپولیس و اعطای جایزه به انیمیشن راتاتویی به کارگردانی براد برد بود که پیش از این در سال 2004 این جایزه را برای فیلم خارق‌العاده‌ها دریافت کرده بود.

فیلم طلسم شده‌ از استودیو دیزنی نیز گرچه 3نامزد در شاخه بهترین آهنگ داشت اما آوازی از فیلم مستقل ولی تحسین شده «Once» از کشور ایرلند جایزه را دریافت کرد.

در شاخه بهترین بازیگر مکمل زن نیز در شرایطی جایزه به تیلداسونیدون رسید که کیت بلانشت برای فیلم «در آنجا نیستم» وامی رایان برای فیلم «رفته عزیزم رفته» شانس‌های قطعی این شاخه بودند.

اسکار ماریون کویتار هم اولین جایزه اسکار برای هنرپیشه‌ای تلقی می‌شد که به زبان فرانسوی ایفای نقش کرده است کویتار که با بازی در فیلم سال خوب چهره شد، رقیب اصلی جولی کریستی بود که با بازی در نقش پیرزنی گرفتار آلزایمر در فیلم «دور از او » شانس اول به حساب می‌آمد.

کد خبر 45252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز