طاهره نمرودی: آیا شما هم از مشکل کم‌خوانی(کم کتاب خواندن)‌ رنج می‌برید؟ و روزهای هفته و ماه را به امید شروع از فردا و شنبه‌ی آینده از دست می‌دهید؟ اگر اوضاعتان این‌طوری‌است، خوب است به عضویت در باشگاه‌های کتاب‌خوانی فکر کنید؛ باشگاه‌هایی که چهار سال است جام دارند و با هم رقابت می‌کنند.

جام باشگاه‌های كتاب‌خوانی در ایستگاه چهارم

ماجرای جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، با پیشنهاد علی‌اصغر سیدآبادی و با تشکیل باشگاهی در یک مدرسه‌ شروع ‌شد.

داستان از این قرار است که به دانش‌آموزان مدرسه گفته ‌شد؛ هر کتابی را که دوست دارند، مطالعه کنند و دانش‌آموزان هرکلاس در گروه‌های کوچک، به نقد و بررسی کتاب‌های خوانده شده بنشینند و در نهایت هرگروه کتاب منتخب خود را معرفی ‌کند. بعد در سطح مدرسه، درباره‌ی  کتاب‌های معرفی شده بحث و گفت‌وگو دربگیرد تا سرانجام بهترین گروه و بهترین کتاب معرفی شوند.

  از دل این ایده، طرح برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی متولد شد. این جام در دوره‌ی اول، سال ۱۳۹۵ در۱۶ شهر  اجرا و به شکل‌گیری ۲۱۸۰ باشگاه کتاب‌خوانی با عضویت ۲۴هزار عضو منجر  شد.

هر کسی که پیشینه‌ای در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان دارد  و در کارگاه‌های آموزشی مشخص شده شرکت کند، می‌تواند با رعایت ضوابط جام،  باشگاه‌ کتاب‌خوانی راه‌اندازی کند. این باشگاه، باید حداقل ۱۲عضو کودک و نوجوان داشته باشد، اما آن را می‌توان در هر مکان مناسبی دایر کرد؛کتاب‌خانه‌، مدرسه‌،‌ مسجد، مجتمع‌های مسکونی، سراهای محله و دیگر مراکز فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان.

وقتی باشگاه تأسیس شد،  اعضای آن می‌توانند به نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی محله یا شهرشان که با این طرح همکاری می‌کند؛ سری بزنند و با تخفیف ۵۰ درصدی از فهرست اعلام شده توسط دبیرخانه‌ی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کتاب بخرند. این کتاب‌ها به نوبت در بین اعضای باشگاه ردوبدل می‌شود تا آن را بخوانند و درباره‌اش گفت‌وگو کنند. در نهایت هر باشگاه کتاب برتر خود را انتخاب و معرفی می‌کند.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره می‌گوید:
«باشگاه‌های کتاب‌خوانی در طول سال فعالیت دارند و هیچ‌وقت فعالیت‌شان متوقف نمی‌شود، اما جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی از اردیبهشت تا اواخر شهریور فقط برای آموزش مربیان جدید وقت می‌گذارد.

هرسال از اوایل مهر باشگاه‌ها تشکیل می‌شوند و در اسفند ماه هم مراسم اختتامیه‌ی جام برگزار می‌شود. هم‌اکنون هم دوره‌ی چهارم جام باشگاه‌های کتابخوانی در جریان است.»

به گفته‌ی حیدری «داوری این مسابقات در سه سطح بهترین کتاب، بهترین باشگاه و بهترین فیلم کوتاه یک دقیقه‌ای (معرفی فیلم برتر هر باشگاه به دیگران) به انجام می‌رسد. مرحله‌ی نخست داوری‌ در سطح شهرستان و برگزار می‌شود.»

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی می‌گوید: « جوایز اهدایی به برگزیدگان شامل تقدیرنامه و بن‌های کتاب است. البته در نمایشگاه کتاب تهران، هم برای اعضای باشگاه و هم برای مربیان تسهیلاتی در نظر گرفته شده بود.»

حالا نظر شما چیست؟ می‌خواهید هم از کتاب‌خوانی لذت ببرید و هم در خواندن کتاب رقابت کنید؟ یا می‌خواهید هم‌چنان کم‌خوان باقی بمانید؟ اطلاعات دقیق‌تر در باره‌ی جام را می‌توانید از این سایت دریافت کنید:

bookpromotion.ir

عکس: محمود اعتمادی/ دوچرخه

کد خبر 452249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha