فرشاد شیرزادی-خبرنگار: صدای «محسن چاوشی» در فضا طنین‌انداز می‌شود.

شادستان

خواننده با صدای گس و گیرا اوج می‌گیرد و مردم را به سوی خود جلب می‌کند. اینجا باغ‌موزه «مینیاتور» است و مردم از زن و مرد و پیر و جوان برای برنامه «شادستان» با شعار «تابستانی برای همه» گرد هم جمع می‌شوند تا لحظات خوش و مفرحی را کنار هم بگذرانند. پنجشنبه‌ها از ساعت ۷ عصر به بعد اینجا جای سوزن انداختن نیست. برنامه شادستان از چهارشنبه تا پنجشنبه هر هفته در باغ‌موزه دایر است و با همه امکانات موجود، شهروندان را به سوی خود می‌خواند. گزارش ما را درباره شادستان بخوانید.

  • شطرنج مقابل در ورودی

شهروندانی که علاقه‌مند به بازی‌های فکری‌ هستند، صفحه شطرنج پهن و گسترده‌ای مقابل در ورودی باغ‌موزه مینیاتور می‌بینند. ابعاد صفحه بازی شطرنج با خانه‌های سپید و سیاهش حدود ۲×۲ مترمربع است. مهره‌ها از سرباز و اسب و شاه و وزیر کنار هم در خانه‌های مربعی نشسته‌اند تا مردم آنها را به حرکت درآورند. سر و کله چند نوجوان هم پیدا می‌شود. «رضا اکبرزاده» می‌گوید: «من بازی شطرنج را دوست دارم و به همین دلیل به باغ‌موزه مینیاتور آمده‌ام تا هماورد بطلبم. از بچگی در دفتر بایگانی مدرسه‌مان با معلم ورزشمان شطرنج بازی می‌کردم. راستش را بخواهید اصول این بازی را هم از معلم ورزشم یاد گرفته‌ام.»

  • بازدید رایگان و نمایشگاه فرش

هنگام ورود به باغ‌موزه، نگهبان از ما و عکاسمان بلیت نمی‌خواهد. به او می‌گوییم از هیچ‌کس بلیت نمی‌گیرید؟ «علی ضیایی» که نامش روی پلاک روی سینه‌اش نوشته شده است، می‌گوید: «از چند هفته پیش با هماهنگی شهرداری منطقه بازدید از باغ‌موزه مینیاتور رایگان شد. تا قبل از این مردم برای بازدید از ماکت‌های باغ‌موزه مینیاتور مبلغ ۲ هزار تومان به‌عنوان ورودی می‌پرداختند که به‌طور کامل منتفی شد. در حقیقت این موضوع ابتکار شهرداری بود تا در شادستان و تابستان امسال بتواند مردم را به سوی باغ‌موزه جذب کند. اینها همه برای آن است که مردم بتوانند لحظات خوشی را در کنار خانواده خود در این باغ‌موزه تجربه کنند.» در بخش جنبی این جشنواره که هر هفته برگزار می‌شود، نمایشگاه فرش دستباف و تابلو فرش هم به چشم می‌خورد. وقتی وارد بخش فرش دستباف و تابلو فرش در سمت غرب باغ‌موزه می‌شویم، تابلو فرش‌ها و فرش‌های دستباف با چشم‌هایمان بازی می‌کند. چندین فرش گبه و دستباف و قشقایی نیز در این باغ‌موزه به چشم می‌خورد. در توضیح نقشه یکی از فرش‌های دستباف، صاحب و فروشنده می‌گوید: «نقشه این فرش ماجراها دارد. » او به نقش شیری روی تخته فرش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در میان ایل قشقایی وقتی دامادی به خواستگاری عروسی می‌رود، عروس برای اینکه جواب «بله» به داماد بدهد شروع به بافتن فرش می‌کند. اگر دم شیر پایین باشد نشان از آن دارد که پاسخ عروس منفی است و اگر دم شیر بالا باشد، داماد بله گرفته است. این فرش هم به دلیل اینکه داماد جواب بله را گرفته، از دیگر تخته فرش‌های همجنس خود کمی گران‌تر است.» به نقش فرش نگاه می‌کنیم که دم شیر بالاست!  

  • فوتبال دستی برای شهروندان
    یک میز فوتبال دستی بزرگ هم در ابتدای در باغ‌موزه مینیاتور درست سمت چپ ورودی، مردم را به بازی مشغول کرده است. یکی از شهروندان می‌خواهد ما را ترغیب کند تا با او بازی کنیم. اما زودتر از آنچه بخواهیم تصورش را بکنیم، سرو کله «حمیدرضا دوستی» رئیس اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۸ پیدا می‌شود. با او در اطراف حوض قدم می‌زنیم و در میان صدایی که حالا طنین‌انداز شده است، به کافه کتاب می‌رویم تا با او گپ بزنیم.  یکی دیگر از فعالیت‌های جنبی باغ‌موزه و برنامه شادستان، حضور شهروندان در کتاب‌نوش باغ‌موزه است. مردم در کنار تفریح فرزندانشان می‌توانند در این محوطه به قول معروف دمی آرام بیاسایند و لَختی از وقت خود را به کتابخوانی اختصاص دهند. مادر یکی از بچه‌ها به نام «ثریا مهماندوست» که فرزندش در محوطه باغ‌موزه سرگرم بازی و پایکوبی است کتابی از ارنست همینگوی را ورق می‌زند... «ناقوس‌ها برای که به صدا درمی‌آیند»!  
  • صنایع‌دستی در بخش جنبی باغ‌موزه 

در بخش دیگری از فعالیت‌های جنبی باغ‌موزه می‌توان صنایع‌دستی مردان و زنان سرپرست خانوار را دید. از مچ‌بند و دستبند گرفته تا گردنبند و صنایع چوبی. سر فروشنده حسابی شلوغ است و دور و بر او را مشتری‌های صنایع‌دستی گرفته‌اند. در واقع نمی‌داند که از دست چه کسی پول بگیرد.  به رئیس اداره شهرداری منطقه ۸ می‌گوییم: «یکی از فرازهای سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان این بود که «اگر نشاط نباشد امیدواری هم نیست» و او بدون معطلی می‌گوید: «بر پایه همین سخن سعی کرده‌ایم فضای شاد و پرشوری را در باغ‌موزه تدارک ببینیم تا مردم بتوانند خاطرات خوبی از تابستان ۹۸ به ذهن بسپارند. به دلیل تحقق شعار «رونق تولید» سعی کرده‌ایم فضایی نیز به بانوان سرپرست خانوار اختصاص دهیم تا محصولات خود را عرضه کنند.» دوستی غرفه‌ای را به ما نشان می‌دهد که مخصوص عرضه کالا توسط زنان است.  

برپایی جشنواره تا اوایل شهریور
پیرو دستورالعمل و ابلاغیه‌ای معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مقرر شده است که در بوستان‌های منتخب، اقصی نقاط پایتخت، شادستان تهران با شعار «تابستانی برای همه» برپا شود. دوستی می‌گوید: «وظیفه خود می‌دانیم که در این فصل شادی را برای مردم و ساکنان منطقه فراهم کنیم. به دلیل اینکه باغ‌موزه یکی از قطب‌های گردشگری منطقه بود، این مکان را به شادستان اختصاص داده‌ایم. این برنامه از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا اوایل شهریور ماه و پیش از ماه محرم ادامه دارد. از شنبه تا سه‌شنبه شادستان در بوستان‌های محلی منطقه و با همکاری سرای محله‌ها برگزار می‌شود. این برنامه به شکل ۴ سکو با نام‌های سکوی کودک‌ونوجوان»، «سکوی موسیقی اقوام و سنتی و بازی‌های بومی‌ـ محلی»، «سکوی ورزش» و همچنین «سکوی دستاوردهای بانوان سرپرست خانوار» برگزار می‌شود. سکوی چهارم به شکل ورک‌شاپ برگزار خواهد شد و به درد مردم هم می‌خورد. این برنامه‌ها توسط شهرداری نواحی کلید خورده و به واسطه مدیران سرای محله‌ها ادامه دارد. همان‌طور که شاهدید از چهارشنبه تا جمعه در باغ‌موزه و بوستان تمدن، برنامه ویژه شادستان منطقه‌ای را داریم. همچنین برنامه‌های خلاقانه و مبتکرانه تدارک دیده شده است.»

ویژه برنامه شادستان از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا اوایل شهریور ماه و پیش از ماه محرم ادامه دارد.

  • ۱۳ اثر جهانی 

باغ‌موزه مینیاتور، ماکت ۱۳ اثر ثبت شده در یونسکو دارد که مردم می‌توانند از آنها دیدن کنند. دوستی می‌گوید: «ماکت‌های ارگ بم، چغازنبیل، بازار تبریز، گنبد سلطانیه و چند کلیسای معروف ایران نیز در باغ‌موزه به چشم می‌خورد. با توجه به شرایط و مشکلات موجود شهرداری تهران که معطوف به مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های محلی است، با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای برگزاری 
«گذر مهارت» در هفته «مهارت» همکاری کرده‌ایم. ۱۵ غرفه را به بچه‌های فنی و حرفه‌ای استان تهران اختصاص داده‌ایم تا به مردم ساخت صنایع‌دستی و عکاسی و بسیاری هنرهای دیگر را آموزش دهند. همچنین در این زمینه، شهرداری منطقه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های «سکوی کودک»، نمایش، پانتومیم، کاردستی، بازی‌های انگشتی و غیره را اجرا می‌کند. همچنین با هیئت بازی‌های بومی محلی استان تهران نیز مشارکت داشته‌ایم تا ورزش‌های بومی و محلی را زنده نگه داریم. دستور شهردار منطقه این بوده که برنامه‌ها با کیفیت و با صرفه‌جویی در هزینه انجام شود. همچنین هر شب آداب و رسوم، بازی‌ها و طرز پوشش، سخن گفتن، لباس‌ها و آوازهای محلی یک استان را روی استیج برای مردم به نمایش می‌گذاریم. در کنارش سکوی نمایش، موسیقی و نقالی را هم داریم. شاهنامه‌خوانی دایر است و در کنار کتاب‌نوش یک شربت‌خانه هم تدارک دیده‌ایم که فضای قدیمی شهر را تداعی می‌کند. تقریباً در استیج، بالای ۷۰۰ صندلی داریم و حدود هزار نفر در برنامه‌های ما شرکت می‌کنند. در این برنامه‌ها از مجریان معروف تلویزیونی بهره‌ می‌بریم. در حقیقت ما اینجا شادی را بین همه تقسیم می‌کنیم. همچنین یک شب کنسرت خنده خواهیم داشت. در دهه ولایت، پای سخنان یکی از طنزپردازان مطرح کشور نیز خواهیم نشست و از برنامه ویژه او بهره خواهیم برد.»

کد خبر 451419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha