یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

همشهری امارات: حتماً این جمله را شنیده‌اید که ترک عادت موجب مرض است! اما ما به شما می‌گوییم که به این جمله توجه نکنید، چراکه تغییردادن رفتار و عادت‌هایتان امکان پذیر است.

شما با برداشتن گام‌هایی کوچک می‌توانید این کاررا شروع کنید.

اسفند هم از راه رسیده است و احتمالا در فکر برنامه‌های جدید برای سال جدید هستید.

می‌خواهید آنها را دوباره از سربگیرید، اولین چیزی که باید بدانید این است که، تغییرکردن آسان نیست و دومین چیزی که باید بدانید این است که احتمالا شما هیچ ایده جدیدی برای چطورانجام دادن برنامه‌هایتان ندارید.


در اینجا چند اصل اولیه برای تغییرکردن با نظرات متخصصین آورده‌ایم:

رفتارهای همیشگی را درهم بشکنید
می خواهید ورزش کنید؟ می‌خواهید مسافت زیادی را قبل از رفتن به محل کارتان بدوید؟

بنابرین احتیاج دارید که یک ساعت زودتر از معمول از خواب بیدارشوید،(البته درابتدا برنامه‌تان را به آرامی شروع کنید) لباس‌های دویدن‌تان را بپوشید، دولیوان آب بنوشید، یک mp3 player یا واکمن با خود ببریدو اول در خانه‌تان تمریناتی انجام دهید که بدنتان را گرم کند سپس بیرون بروید و بدوید، درپایان چند دقیقه‌ای تمریناتی انجام دهید که بدن شما به آرامی سرد شود،بعد ار برگشتن به خانه دوش بگیرید، لباس بپوشید، صبحانه آماده کنید، بخوریدو خانه را به قصد رفتن به کارترک کنید.

نتیجه تغییر رفتاریتان را بسنجید و اگر می‌ترسید شرایط فعلی را ادامه دهید
تغییرکردن یک نوع ترس با خود به همراه می‌آورد، و این ترس ناشناخته ما را مجبورمی کند علی رغم بهترین برنامه وهدف، به رفتارهای قدیمی مان بچسبیم.

تا آنجایی که می‌توانید انرژی مثبت بسازید
برای مثال: جذاب‌ترین مسیری که می‌توانید را برای دویدن تعیین کنید، مسیری که شما را با بعضی مکان‌های دیدنی جذب کند. مطمئن باشید وقتی که شما این کاررا انجام دادید مطمئن باشید که بعد ازدویدن زمانی را لذت خواهید برد واحساس شادمانی می‌کنید.

برداشتن گام‌های کوچک
برداشتن گام‌های کوچک برای تغییر، باعث می‌شود که به سادگی و راحتی کارها را انجام دهید و برای مسائل ومشکلات آماده شوید. برای مثال اقدام به دویدن بیش ازدومایل درروز نکنید.

به خودتان زمان بدهید تا این دومایل دویدن برای شما عادی شود. همچنین بخاطرداشته باشید اگرلباس‌های دویدنتان را شب قبل آماده کنید برایتان آسانترخواهد بود که ازخانه بیرون بروید. یا با یک دوست برای دویدن قراری بگذارید تا اگربعضی روزها خواستید بیشتر از معمول بخوابید بازهم دلیلی برای زود بیدارشدن و بیرون زدن ازخانه داشته باشید.

بیشتر یاد بگیرید
بیشتر یاد بگیرید درمورد اینکه چطوردر مسیرتان شگفتی بوجود آورید تا بتوانید ازمسیرخارج نشوید. برای مثال مشخص کنید که چقدرزمان می‌برد وقتی شما نیم مایل می‌دوید و به همین ترتیب چقدریک مایل و چقدردومایل زمان می‌برد.با این کار با خودتان مسابقه بگذارید.

فرار از انگیزه‌های ناگهانی
ساختاری را تهیه کنید که براساس آن از انگیزه‌های ناگهانی و مخرب پیشگیری کند. تمام فعالیت‌هایتان را رده بندی کنید مثلا چه کارهایی برای دستیابی به اهداف‌تان مفید و چه فعالیت‌هایی سد راهتان هستند.

یکی که مفید است را نگه دارید و آنهایی را که ضررشان بیشتر است به کل حذف کنید. برای مثال ممکن است شما یک سری تمرینات گرم کردن بدن درخانه را پیدا کنید و این باعث شود که مانع بیرون رفتن شما ازخانه شود. یا زیاد خوردن باعث شود که شما به سختی ازخانه بیرون روید.

تمرین همیشه سازنده و عالی است
از هر موقعیتی که می‌توانید برای درگیرشدن و متعهد شدن به رفتارجدیدتان استفاده کنید. اگر برای یکی دو روز به خارج از شهر می‌روید وسایل دوندگی‌تان را بردارید ومسیرمناسبی را برای دویدن مسافت مورد نظرپیدا کنید.

رفتارجدیدتان راحمایت کنید
امورجدید بسیارشکننده هستند و اگر حمایت نشوند ناپدید خواهند شد. یک راه برای کمک به خودتان این است که محیط اطرافی را که درآن قراردارید کنترل کنید.

اگرفهمیده‌اید که بیدارماندن تا دیروفت باعث می‌شود که بیرون رفتن و دویدن را برای شما سخت شود، برای شما بهتراست که یک ساعتی را دررخت خواب بمانید تا بتوانید راحت‌تر بیدارشده و به بیرون ازخانه بروید.

برای موفقیت‌های کوچک نشانه گیری کنید
متخصصین فهمیده‌اند که برنامه‌ریزی کردن هدف‌های بزرگ، نتیجه‌اش ضعف‌های بزرگ خواهد بود.

قبل ازآنکه مایل مورد نظرتان را بدوید مسافتی را با دوی آرام شروع کنید. تنها برای اندکی ترقی مسافتی را به مسیرمعمولتان اضافه کنید و بالاخره مسافت واقعی که می‌توانید بدوید را خواهید فهمید وآن را دوست خواهید داشت.

کد خبر 45118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز