یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

رزیتا شاهرخ: جمع کردن آبرو و خوشنامی زمان می‌برد، شهرت و اعتبار چیزی نیست که یک شبه به دست آید.

بسیاری همه وقت خود را صرف حرف زدن بیهوده می‌کنند، اما اگر دهانمان را ببندیم و بیشتر عمل کنیم موفق‌تر خواهیم بود. شهرت و نیک‌نامی وقتی به دست می‌آید که درست و به جا حرف بزنیم و به حرف‌هایمان عمل کنیم.

حال ممکن است بپرسید چه اعمالی برای ما آبرو و اعتبار می‌آورد. شما باید کارهایی را انجام دهید که تاثیر مثبت روی دیگران بگذارد. البته لازم نیست که حتما کارهایی بزرگ انجام دهید، انجام پیوسته کارهای خوب هر چند هم کوچک به شما در این زمینه کمک می‌کند.

اما از سوی دیگر، بدنامی آسان به دست می‌آید، فرض کنید شما کارخانه داری  هستید که خیلی وقت است برای به دست آوردن آن آبرو و اعتبار زحمت می‌کشید. کار می‌کنید و 20 سال بهترین قیمت‌ها را به مشتریان خود داده‌اید.همه چیز عالی پیش می‌رود.

در واقع شما به داشتن بهترین بخش تولیدی در کل ناحیه زبانزد هستید تا زمانی که همه عمده‌فروشان را مجبور می‌کنید که قیمت بهتری ارائه دهند در حالی که محصولتان هم دیگر به خوبی گذشته نیست. اما سودتان بالا ست و شما خوشحال هستید. مشتریان پیوسته شکایت دارند، اما شما گوش نمی‌دهید، تنها چیزی که متوجه می‌شوید این است که در تجارت غرق شده‌اید و چهره‌های آشنای سابق را دیگر نمی‌بینید.

چه اتفاقی افتاده است؟ شما دیگر آن فرد سابق نیستید به عبارت دیگر از مسیر اصلی‌تان منحرف شده‌اید و چند وقتی می‌شود که دیگر اعتبار و خوشنامی‌سابق را از دست داده‌اید؟بدنامی  برخلاف آبرو یک شبه به دست می‌آید؟

آبرو و اعتبار به آسانی از دست می‌رود. با چند نفر تا به حال برخورد کرده‌اید که پس از سال‌ها آبروداری یک دفعه با یک اشتباه همه را به باد داده باشند؟ ممکن است یک عمر طول بکشد تا بتوان آبرو جمع کرد،اما فقط یک اشتباه کافی است تا آن آبرو، خوشنامی را نابود کند.

مردم به شما برچسب می‌زنند. چیزی که باید در مورد اعتبار و آبرو بدانید این است که وقتی شروع به جمع کردن اعتبار و آبرو می‌کنید، چه خوشنام باشید و چه بدنام دیگران به شما نمره می‌دهند. اگر فرد خوشنامی باشید،می‌توانید با انجام کارهای بد، آن را به آسانی از دست بدهید.

مردم ممکن‌است فکر کنند که از مسیرتان منحرف شده یا اشتباه کرده‌اید و تصور خواهند کرد که موقتی بوده است، اما مشکل زمانی است که این اشتباه یا کار بد زود اتفاق بیفتد و بعد از آن اشتباه هر چقدر هم که کارهای خوب بکنید دیگر کسی نظر خوبی در موردتان نخواهد داشت.

آبرو و اعتبار نه تنها روی زندگی خصوصی شما تاثیر منفی می‌گذارد بلکه کار و کسب شما را نیز خراب می‌کند. مردم معمولا با کسانی وارد تجارت و کار می‌شوند که اعتبار و نامی نیک داشته باشند.

فرض نمی‌کند که شغلتان چه باشد هر چه که باشد برای رابطه با افراد نیازمند داشتن اعتبار هستید.یادتان باشد بدنامی خیلی زود همه جا پخش می‌شود،مردم خیلی زود بعد از شنیدن یک چیز به دیگران برچسب می‌زنند.

پس خودتان را گول نزنید و تصور نکنید که اشتباهات و خطاهایتان را کسی نخواهد فهمید چون ماه هیچ وقت پشت ابر نمی‌ماند و همه چیز خیلی زود برملا خواهد شد. از یاد نبریم، راهی آسان برای اندازه گرفتن میزان اعتبار و آبروی افراد، آزمایش ضمانت است.

به این صورت که اگر باید کسی را ضمانت کنید، آیا این کار را بدون بررسی و بی احتیاط انجام می‌دهید؟ برای مثال دوستان نزدیکمان کسانی هستند که ما بلافاصله به آنها رای اعتماد و دوستی داده و تضمینشان می‌کنیم. اگر شما نمی‌توانید کسی را تضمین کنید، به این معنا است که زیاد به او اعتماد ندارید.

کد خبر 48587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز