همشهری امارات: بسیاری از والدین وقتی فرزندانشان به آغاز سنین نوجوانی می‌رسند، همیشه نگران اخلاق و رفتار آنها هستند؛‌

مثلاً بسیاری از مادران از این موضوع گله می‌کنند که دختران نوجوانشان با اینکه بسیار باهوش هستند اما مدام خواهان لباس‌هایی با مارک‌های معروف و گرانند و بیشتر پول توجیبی‌شان را صرف ولخرجی و هدیه گرفتن برای دوستانشان می‌کنند!

به اعتقاد این دسته از والدین، بچه‌های آنها فکر می‌کنند که پول روی درختان می‌روید! آنها با این تفکر فرزندانشان دچار مشکل شده‌‌اند.

 اگر شما هم جزو والدینی هستید که فکر می‌کنید چرا باید اینقدر داشتن یک موبایل خیلی شیک و پوشیدن جین‌های گرانقیمت برای فرزند شما مهم باشد، به همین گروه پیوسته‌اید!

شاید فکر می‌کنید که اگر نوجوان شما خودش شاغل بود شاید این مسئله به او کمک می‌کرد، بفهمد پولی که به این آسانی خرج می‌کند، به سختی بدست می‌آید؟! این مسئله شاید راه حل خوبی به نظر برسد اما از طرف دیگر، شما می‌خواهید فرزندتان تا جایی که می‌تواند از دوران بچگی‌اش لذت ببرد!

باید به شما بگوییم که احتمالا شما اینطور فرزندتان را تربیت کرده‌اید که نسبت به پول و خرج کردن آن محتاط باشد یا حداقل رفتاری لاقید نداشته باشد، اما رفتار فرزندتان نشان می‌دهد که او در گرفتار مد شده است و پولش را بدون هیچ قید و شرطی برای داشتن مارک‌های معروف می‌پردازد.

این طبیعی است که هر نوجوان در این سن بخواهد، آخرین وسایل مد روز چه لباس، چه تلفن همراه و چه چیزهای دیگر را داشته باشد. دقت کنید داشتن این مارک‌های به‌خصوص به‌عنوان یک همبستگی در بین گروه‌های سنی شناخته شده است و پذیرفتن این‌ها برای جوانان اهمیت دارد.

البته قبول کردن این موضوع همیشه برای والدین مشکل است مخصوصا وقتی که متوجه می‌شوند، فرزندانی را تربیت کرده‌اند که از نظر ارزش دهی به موقعیت‌ها و امکانات با آنها متفاوت هستند. چراکه جوانان ارزش‌های گروه‌های سنی خودشان را بالاتر از ارزش‌های والدینشان می‌دانند.

اما خبر خوبی که برای شما داریم این است که: رفتار فرزند نوجوان شما احتمالا دوره ای است. در این دوره او خودش را از شما جدا کرده و در حال فهمیدن تمایز بین خودش و گروه دوستانش است.

اما بیشتر بچه‌ها بعد از گذراندن این دوره سنی به ارزش‌های والدینشان برمی‌گردند و نظرات پدر و مادرها که در طول سال‌های بین شش تا چهارده سالگی به آنها آموزش داد شده معمولا دوباره پذیرفته می‌شود.

سه نکته مهم برای والدین:

آنچه که شما می‌توانید انجام دهید، این است که هنگامی که می‌خواهید فرزندتان را از خرید کردن دو رنگه دارید، به هیچ عنوان برای راضی کردنش سعی نکنید مواظب باشید که او چشمش به اجناس مورد علاقه‌اش نیافتد، چرا که او دقیقا می‌داند که اگر شما آنجا ایستاده‌اید دقیقا برای این است که وسیله مورد علاقه‌اش را نبیند.

در این شرایط غیرممکن است که به او القا کنید متفاوت رفتار کند. اما می‌توانید برای او به آرامی توضیح دهید که در فرهنگ مصرفی، همیشه یک آیتم جدید برای خرید وجود دارد. اما خریدن آن فقط یک شادی موقتی را به همراه دارد چراکه حتما نمونه جدیدتری به بازار خواهد آمد.

در مورد درآمدتان و پولی که به دست می‌آورید خیلی روراست با او صحبت کنید: شرایط خود را توضیح دهید و بابت پولی که صرف خرید لباس‌ها و هدایا می‌کند از او توضیح بخواهید. بگویید که میزان مشخصی پول توجیبی به او می‌دهید و با این میزان پول دریافتی او مجبور است که تصمیم بگیرد چه چیزی بخرد: یعنی تصمیم بگیرد چطور برای خرج کردن پولش تا نوبت بعدی دریافت پول توجیبی برنامه‌ریزی کند. درهرحال شما بایستی به او مسئولیت‌های مالی و توانایی پس‌انداز و انتخاب کردن را آموزش دهید.

وقتی برای خرید چیزی پافشاری می‌کند یا درخواست‌های بی‌مورد دارد یا فریاد می‌زند و کج خلقی می‌کند، محکم وجدی باشید: ممکن است فرزندتان فریاد بزند و بگوید شما پدر و مادر خیلی بی‌انصافی هستید و...آگاه باشید که همیشه راحت‌ترین کار برای خانواده‌ها این است که کارت اعتباری شان را بدهند و هر چه که فرزندشان می‌خواهد بخرند. اما نتیجه این عمل فقط پرورش مصرف گرایی است. پس مقتدر باشید!

کد خبر 45117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز