چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

راحله زند وکیلی: شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف مثل جراحی پلاستیک، جوانی ظاهری خود را حفظ کنید ولی برای جوانی درونی، فقط یک راه وجود دارد؛ آن هم اینکه از ۹ عامل پیری دوری کنید:

پیر

1 - استرس:

استرس از همان دوران نوسنگی با زندگی انسان عجین بوده و از همان زمان هم مخل آسایش درونی، امنیت و سلامت روانی بشر بود.

 استرس، خطر حملات قلبی را بالا می‌برد و عنان تصمیم‌گیری درست را از بشر می‌رباید. به‌تازگی پروفسور الیسا ای.اپل- استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیای ایالت سانفرانسیسکو- اثبات کرده است که استرس زیاد باعث بروز فرسودگی زودرس دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

 سلول‌های بدن مادرانی که فرزندانشان از بیماری‌های سخت و مزمن رنج می‌برند و از ترس ازدست‌دادن فرزندشان و مشکلات بیماری‌های آنها دائم دچار استرس هستند، بسیار زودتر از افراد عادی دچار فرسودگی می‌شوند.

دکتر ای.اپل می‌گوید: «چطور باید استرس را کم کرد!؟ اولین قدم برای کاهش استرس، شناختن عوامل و علائم بروز استرس است(از علائم بارز استرس، تپش قلب و عرق‌کردن است). یکی از راه‌های برطرف‌کردن موقت استرس، کشیدن نفس عمیق است که ما به آن، نفس‌کشیدن دیافراگماتیک می‌گوییم.

 روش بلندمدت کاهش استرس، این است که وقت بگذارید، عوامل بروز استرس را در زندگی خود بیابید و حتی‌الامکان یا از آنها دوری کنید یا با منطق از کنارشان بگذرید.

2 - تحرک کم:

دکتر ویلیام جی. اونس- متخصص دارو، تغذیه و روانشناسی دوران پیری و استاد دانشگاه آرکانزاس، دانشکده علوم داروسازی در لیتل راک- می‌‌گوید: «کم‌تحرکی، اعتیادی است که همه ما کمابیش به آن مبتلا هستیم؛ غافل از اینکه حتی میزان کمی تحرک در روز می‌تواند تا حد زیادی روی سلامت ما تأ‌ثیر‌گذار باشد، از اضافه وزن جلوگیری کند و استرس‌ها را کاهش دهد و حتی می‌تواند در عقب‌انداختن و جلوگیری از ابتلا و پیشرفت آلزایمر هم تا حد زیادی مؤثر باشد. اولین و اساسی‌ترین قدم هم اراده است.

 حتی می‌توانید برای شروع، کمی دورتر از جایی که قصد دارید بروید، ماشین‌تان را پارک کنید و کمی از راه را پیاده بروید و به جای آسانسور از پله‌ها برای بالا و پایین رفتن بین طبقات استفاده کنید».‌ مرکز کنترل و جلوگیری از بروز بیماری‌ها توصیه می‌کند: حداقل روزی 30دقیقه پیاده‌روی و 10دقیقه نرمش کنید.

3 - خوردن زیاد چربی‌های اشباع‌نشده:

خوردن چربی‌های اشباع‌نشده موجود در گوشت دام و پرندگان، شیر و کره، میزان کلسترول بد را در خون افزایش می‌دهد و در واقع، میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد.

برای جلوگیری از دریافت این‌گونه چربی‌ها، حتی‌الامکان سعی کنید از غذاهای دریایی و سرخ‌نکردنی و روغن آفتابگردان، زیتون، ذرت و هسته انگور استفاده کنید.

4 - سیگار کشیدن:

طبق گزارش‌های مرکز کنترل و جلوگیری از بروز بیماری‌های آمریکا، بیش از یک‌پنجم جمعیت بزرگسالان آمریکا یعنی جمعیتی معادل 46میلیون نفر، سیگاری هستند. برای اینکه از بروز سرطان، چروک زودرس پوست و پیری زودرس جلوگیری کنید، به شما توصیه می‌کنیم که هرچه زودتر سیگارکشیدن را کنار بگذارید.

5 - تنفس هوای آلوده:

تنفس هوای آلوده بیرون، باعث بروز سرفه و سوزش چشم و در بلندمدت، به آسم و بیماری‌های تنفسی منتهی خواهد شد. پس به شما توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان در خانه بمانید و فقط برحسب ضرورت از خانه خارج شوید یا کمتر به مراکز آلوده شهر بروید تا کمتر در معرض هوای آلوده قرار بگیرید.

6 - زیاد در معرض نور آفتاب بودن:

بیش از یک میلیون آمریکایی دچار سرطان پوست هستند و  55000 نفر از این آمار به نوع بدخیم و کشنده آن دچار شده‌اند. جذب کمتر اشعه خورشید توسط پوست با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF حداقل 15 می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.

7 - کم‌خوابی:

کم‌خوابی می‌تواند حتی در سنین جوانی هم باعث بروز دیابت، فشار خون بالا، چاقی و فراموشی شود. دکتر رونالد کلاتز- رئیس آکادمی داروهای ضدپیری شیکاگو- می‌گوید: «بهترین داروی جوانی، خواب کافی‌است. در هنگام خواب، تلویزیون و دیگر وسایل عامل سروصدا را خاموش  و اتاق خوابتان را تاریک کنید».

8 - اضافه وزن:

وزن زیاد باعث بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی برخی سرطان‌ها می‌شود. از رژیمهای درست استفاده کنید و سعی کنید وزنتان را کنترل کنید.

9 - خوردن شیرینی زیاد:

شکر باعث بروز چاقی و سکته می‌شود. توصیه متخصصان تغذیه این است که از 2200 کالری رژیمتان می‌توانید  12 قاشق چایخوری شکر به غذا و خوراکی‌هایتان بیفزایید. بهتر است به جای شکر از سبزی یا میوه‌های شیرین استفاده کنید(مثل کشمش و خرما).

کد خبر 4504
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز