زهرا کریمی - خبرنگار: شمشیرباز جوان منطقه ۳ در رشته «اسلحه سابر» عنوان‌های جهانی و آسیایی خوبی را کسب کرده است.

امین قربانی

«امین قربانی» جوان موفق منطقه ۳ اکنون کمک مربی تیم ‌ملی بزرگسالان رشته شمشیربازی است و تاکنون در مسابقات انفرادی و گروهی بسیاری حضور داشته و همچنین تجربه مربیگری تیم‌ملی در مسابقات آسیایی را نیز در کارنامه خود دارد. او درباره رشد این رشته ورزشی در سال‌های اخیر و همچنین تجربه نبود امکانات لازم برای علاقه‌مندان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که در ادامه می‌خوانید:

برای آماده شدن وحضور در مسابقات از ورزشگاه‌ها و زمین‌های ورزشی منطقه استفاده کردید؟
متأسفانه امکانات سالن‌های ورزشی منطقه ۳ برای رشته شمشیر بازی به هیچ‌وجه مناسب نیست و هیچ ورزشکاری نمی‌تواند در اماکن عمومی مانند بوستان‌ها این ورزش را تمرین کند. این ورزش فقط باید در سالن تمرین شود چون به امکانات و پیست مخصوص نیاز دارد. البته برای ورزش‌های بدنسازی یا تمرینات دیگر به بوستان‌های قیطریه، ملت یا جمشیدیه می‌روم اما برای تمرین شمشیربازی تا به حال به بوستان‌های محله نرفته‌ام. همه شمشیربازانی که در مناطق مختلف زندگی می‌کنند، از نبود امکانات گلایه دارند. شمشیربازان سال‌هاست که از مسئولان درخواست دارند که حداقل در غرب، شمال، مرکز، جنوب و شرق تهران سالن ورزشی ویژه میدان شمشیربازی ساخته شود و امکانات لازم در اختیار همه افراد مستعد قرار بگیرد. تنها سالن ورزشی، سالن شمشیربازی کلاهدوز در خیابان شهیدمفتح جنوبی و ورزشگاه انقلاب در نیایش و آکادمی مخصوص اعضای تیم‌ملی است. علاقه‌مندان فقط می‌توانند به همان سالن شهید کلاهدوز در خیابان مفتح‌جنوبی مراجعه کنند.


برایتان سخت نبود که بخواهید برای آموزش و تمرین به خیابان مفتح‌جنوبی بروید؟
خب به هرحال اگر سالن تمرینات من هم مثل سایر ورزشکاران نزدیک خانه‌ام بود خیلی بهتر بود و برای تحصیلم نیز آرامش بیشتری داشتم، اما چاره‌ای نبود و نیست چون تنها سالن رشته شمشیربازی در تهران است. ورزشکار نیاز به آرامش دارد تا بدون استرس و دغدغه بتواند تمرینات خوبی را پشت سر بگذارد اما همیشه یکی از دغدغه‌های من و سایر ورزشکاران در این رشته مسیر رفت و آمدمان است که تاکنون این مشکل به قوت خودش باقی است. ۱۷ ساله بودم که این ورزش را به واسطه برادرم و دوست عزیزش آقای پیمان فخری شروع کردم و بسیاری از همکلاسی‌هایم علاقه‌مند بودند این ورزش را حرفه‌ای دنبال کنند اما دوری مسیر سالن تا محله دیباجی مانع اصلی بود.


اما ظاهراً این دوری مسیر مانع پیشرفت شما نشد؟
همان اوایل، چندباری تصمیم گرفتم که این رشته را کنار بگذارم چون واقعاً دوری مسیر خسته‌ام می‌کرد اما آقای فخری، مربی پرتلاشم مانع شد و گفت تو به مسیر رفت و آمدت فکر نکن، حل می‌شود. فقط الان به قهرمانی و پرچم ایران فکر کن. حرف‌های انگیزشی که او به من و سایر ورزشکاران می‌زند را باید طلا گرفت چون اگر انرژی مثبت این مربی نبود نمی‌توانستم با وجود سختی‌ها این رشته را ادامه دهم. نتایج به دست آمده در مسابقات رشته شمشیربازی در ایران، آسیا و جهان نشان می‌دهد، تیم شمشیربازی ایران از تیم‌های قدرتمند به حساب می‌آید و این به دلیل تلاش‌های آقای پیمان فخری است. او رنکینگ ایران در جدول را از ۲۲ به ۶ رسانده است. در گذشته چندان به تیم ایران در مسابقات اهمیتی نمی‌دادند و ما را شکست‌پذیر شناخته بودند اما طی ۶ سال اخیر ورزشکاران کشورهای آمریکا، آلمان و چین از ما حساب می‌برند و احترام می‌گذارند.


تا به حال شده به راه‌اندازی سالن شمشیربازی در منطقه فکر کنید؟
سؤال خوبی پرسیدید. در حقیقت خیلی به این موضوع فکر کرده‌ام اما متأسفانه به تنهایی نمی‌توانم چون سرمایه ندارم. اگر سرمایه کلانی داشتم یک مدرسه شمشیربازی راه‌اندازی می‌کردم مانند مدرسه شطرنج و مدرسه اسکیتی که در منطقه داریم. اما اگر شهرداری و سازمان ورزش حمایت و برای این ورزش سرمایه‌گذاری کنند، به‌طور حتم ستاره‌های خوبی از محله‌ها شناسایی می‌شوند و این آینده خوبی را برای ایران رقم خواهد زد.


برای آینده‌تان چه هدفی دارید؟
مهم‌ترین هدفم این است که بتوانم مربی خوبی برای ورزش شمشیربازی در رشته اسلحه سابر شوم. هنوز در حال آموزش هستم. خیلی کشورها پیشنهاد داده‌اند تا برای آموزش به آنجا بروم اما صلاح می‌دانم در کشور خودم به جوانان ایرانی خدمت کنم. دوستان زیادی دارم که پیشنهاد مهاجرت به خارج از کشور را به دلیل امکانات و دریافت دستمزد بالا قبول کردند و رفتند. هدف دوم این است که بتوانم در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشته باشم و هدف آخر اینکه بتوانم قهرمان‌پروری کنم و مانند مربی‌ام آقای فخری ورزشکاران بنامی مانند علی پاکدامن و مجتبی عابدینی را تحویل جهان بدهم که در رشته شمشیربازی تحول ایجاد کنند.

  • امین قربانی

ساکن: محله دیباجی
سن: ۳۵ سال
تحصیلات: کارشناس تربیت‌بدنی از دانشگاه تهران
۱۰ سال عضو تیم‌ملی جوانان و بزرگسالان رشته ورزشی شمشیربازی اسلحه سابر
یک سال کمک مربی تیم‌ملی بزرگسالان
۲ سال مربی تیم‌ملی جوانان در اسلحه سابر

  • کارنامه ورزشی 

۲ مدال قهرمانی آسیا رده سنی جوانان سال ۲۰۰۶ در کویت
مدال برنز جام‌جهانی جوانان ایران سال ۲۰۰۶
مدال طلای مسابقات بین‌المللی کشور گرجستان رده سنی جوانان
مدال قهرمانی کشور در رده سنی جوانان و بزرگسالان
معرفی به‌عنوان پدیده شمشیر بازی در لیگ جوانان
۳ مدال برنز قهرمانی آسیا
مربی تیم‌ملی جوانان در سال ۹۷ در کشور اردن و با کسب قهرمانی و مدال برنز تیمی(این مقام قهرمانی را تیم‌ملی ایران بعد از ۷ سال موفق به دریافت شد)
مربی تیم‌ملی جوانان در بین کشورهای آسیایی و کسب برنز تیمی
سرمربی تیم‌ملی جوانان در المپیک جوانان در کشور آرژانتین

  • خاطره:نخستین مصاحبه‌ام در روزنامه را قاب گرفتم
    زمانی که این ورزش را شروع کردم سایر اعضای خانواده فوتبال بازی می‌کردند اما برادرم و دوستش با توجه به فیزیک بدنی‌ای که داشتم پیشنهاد شمشیربازی را دادند و بعد از ۲ سال تلاش موفق شدم به نخستین هدف زندگی‌ام برسم. عضو تیم‌ملی شدم و بعد از آن در مسابقات توانستم در رده جوانان، مقام قهرمانی را از آن خودم کنم. این موفقیت آنقدر برایم بزرگ بود که انگار شاخ غول را شکسته بودم و باید موفقیتم را طلا می‌گرفتم. طلا که نمی‌شد اما از نخستین مصاحبه ورزشی‌ام در روزنامه خبر ۳۰ تا خریدم. این ۳۰ روزنامه را در محل پخش و یکی از آنها را قاب کردم و به اتاقم زدم و در مصاحبه‌های تلویزیونی هم وقتی مصاحبه انجام و پخش می‌شد به همه دوست و اقوام ساعت پخش را اعلام می‌کردم که حتماً مصاحبه من را تماشا کنند. مصاحبه‌های ورزشی انگیزه خوبی به من می‌داد و امیدوارم رسانه‌ها همچنان حمایت از ورزشکاران و نخبه‌ها را در رأس کار قرار دهند که نتایج خوبی برای ورزشکار و کشور و جهان دارد.
کد خبر 450183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha