بعد از پایان مقطع راهنمایی برای کسب درآمد و گذراندن تعطیلات ۳ماهه تابستان در یکی از کارگاه‌های خیاطی محله مشغول کار شد.

مدال

 همشهری آنلاین_ زهرا بلندی: ورزش را دوست داشت، اما فکرش را هم نمی‌کرد که ورودش به این کارگاه جرقه‌ای برای شناخت استعداد درونی‌اش در رشته بوکس باشد. «سعید حیدری‌فرد» پا در کارگاهی گذاشته بود که توسط چند برادر بوکسور اداره می‌شد و برگزاری یک مسابقه بوکس دوستانه بین کارکنان کارگاه خیاطی به فرصتی برای شناخت استعداد نهفته‌اش تبدیل شد. او در ۱۲سالگی به توصیه صاحبکارش فعالیت جدی خود را در رشته بوکس شروع کرد. این بوکسور ۳۳ساله بعد از ۵سال عضویت در تیم‌ملی بوکس ایران و کسب مدال برنز مسابقات آسیایی سال۲۰۰۵ در پاکستان اکنون در عرصه مربیگری فعالیت می‌کند و علاقه‌مند به کشف استعداد بچه‌محل‌هایش در رشته بوکس است. 

«سراسر دیوارهای کارگاه خیاطی با عکس قهرمانان بوکس جهان پر شده بود. از بدو ورود برایم سؤال بود که چرا باید کارگاه تولیدی به یک باشگاه ورزشی شباهت داشته باشد تا اینکه یکی از برادران بیات‌لو که قهرمان کشوری بوکس بود، بین بچه‌های کارگاه مسابقه برگزار کرد. خوب یادم هست مشت‌های گره کرده‌ام را طوری نثار هوا می‌کردم که انگار به نبردی جدی دعوت شده‌ام.» این بخشی از خاطره فراموش نشدنی «سعید حیدری‌فرد» از ورودش به رشته بوکس است که با بیان آن می‌گوید: «بعد از مسابقه از استعدادم در این رشته گفتند و با تشویق‌های پی در پی من را به شرکت در دوره‌های بوکس ترغیب کردند.»

در محله، باشگاهی که به برگزاری دوره‌های آموزشی بوکس بپردازد پیدا نکرده بود و فعالیتش را در باشگاه استقلال جنوب منطقه۱۶ شروع کرد. او با اشاره به اینکه بعد از چند سال تمرین مداوم و سخت، سال۱۳۸۱ مقام اول مسابقات جنوبغرب و استان تهران را از آن خود کرده، می‌گوید: «در ۱۵سالگی به اردوی تیم‌ملی جوانان دعوت شدم و تا ۲۳سالگی در تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان فعالیت داشتم. بالاترین مقامی که طی سال‌های فعالیت حرفه‌ای کسب کردم مدال برنز مسابقات آسیایی سال۲۰۰۵ بود.»

او در ادامه با اشاره به اینکه برادرش جواد هم افتخار کسب مقام چهارم مسابقات جهانی کشتی آزاد سال۱۳۸۲ در رده سنی نونهالان، ۵سال عضویت تیم‌ملی و کسب ۵دوره قهرمانی کشور را در کارنامه‌اش دارد، می‌گوید: «رشته بوکس و کشتی جزو رشته‌های سخت و قدرتی هستند که در صورت آسیب‌دیدگی، دیگر ادامه مسیر خیلی سخت می‌شود. برادرم تا سال۱۳۹۰ به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کرد، اما آسیب‌دیدگی از ناحیه آرنج و دیسک کمر باعث شد با ورزش حرفه‌ای خداحافظی کند.»

  • خدمتگزاری به بچه‌های محله

پس از چند سال کناره‌گیری از ورزش حرفه‌ای، سال۱۳۹۳ با ورود به عرصه مربیگری فعالیت در رشته بوکس را آغاز کرد. این دارنده مدال آسیایی با اشاره به اینکه طی سال‌های۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به‌عنوان مربی تیم‌ملی ایران در رده نوجوانان و جوانان فعالیت داشته، می‌گوید: «دوره‌های مربیگری بین‌المللی را سال۱۳۹۶ گذراندم و از آن پس ضمن مربیگری در مجموعه ورزشی شهید شیرودی، به‌صورت خصوصی هم شاگرد می‌پذیرم.» بین صحبت‌هایش مدام از استعداد بچه‌های جنوب شهر در رشته‌های مقاومتی مثل بوکس یاد کرده و با گلایه از کمبود امکانات ورزشی محله شهرک رسالت ادامه می‌دهد: «همیشه قدردان اهالی محله‌ام هستم و خیلی دوست دارم برای جبران محبت‌هایشان خدمتگزار آنها باشم، اما متأسفانه هنوز فرصت این کار پیش نیامده است.»

حیدری‌فرد از مشکلات روزهای کودکی و نوجوانی خود یاد کرده و می‌گوید: «خوشبختانه نسبت به دوران کودکی ما، وضعیت محله خیلی بهتر شده، اما هنوز رضایتبخش نیست. خانواده‌ها از فرزندانشان بیشتر حمایت می‌کنند و مسئولان بیشتر از ورزشکاران قدردانی می‌کنند.»

حضور شورایاران و دهیاران تحصیلکرده در این دوره از شورایاری موضوع دیگری است که این ورزشکار از آن ابراز خوشحالی کرده و می‌گوید: «شنیده‌ام قرار است به‌زودی یک مجموعه ورزشی در شهرک رسالت راه‌اندازی شود. خیلی دوست دارم با همه دغدغه‌های شخصی برای خدمتگزاری و استعدادیابی اهالی محله در این مجموعه مربگیری کنم.»

  • افتخارات:

کسب مدال طلای جوانان ایران در سال۱۳۸۳
کسب مدال طلای جام «انور چودری» آذربایجان در سال۲۰۰۳
کسب مدال نقره جام احمد کومرت ترکیه در سال۲۰۰۳
عضویت در تیم‌ملی ایران و شرکت در مسابقات جهانی کره‌جنوبی
کسب مدال طلای مسابقات جوانان ایران و دارنده کاپ تکنیک در سال۱۳۸۴
کسب مدال طلا از مسابقات بزرگسالان کشور درسال۱۳۸۴
کسب مدال برنز جام بین‌المللی فجر در سال۱۳۸۴
کسب مدال برنز آسیایی بزرگسالان در سال۲۰۰۵
کسب مدال برنز مسابقات آسیایی جوانان در هند در سال۲۰۰۶
کسب مدال نقره جام مجارستان در سال۲۰۰۷
عضویت در تیم‌ملی و شرکت در مسابقات آسیایی مغولستان در سال۲۰۰۷
کسب ۵مدال طلا از مسابقات بوکس بزرگسالان ایران

کد خبر 510791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha