چندی است که مسئولان فرهنگی شهرری از اجرای طرحی با عنوان «همیار فرهنگ» سخن به میان می‌آورند و گفته می‌شود هدف از اجرای این طرح توجه به منویات مقام معظم رهبری و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی برای ارتقای فرهنگ عمومی است.

u;s

«سیدحسن صفوی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری در این زمینه به چند پرسش ما پاسخ می‌دهد.

  • از طرح همیار فرهنگ بگویید. گویا این طرح چیزی شبیه به طرح همیار پلیس یا طرح‌های مشابه آن است؟

بله. شباهت‌های زیادی بین این طرح‌ها وجود دارد، اما در عین حال تفاوت‌هایی هم هست.

  • مخاطبان طرح همیار فرهنگ چه گروه سنی هستند؟

جمعیت هدف در این طرح همه اقشار جامعه هستند. در واقع هدف ما ارتقای فرهنگ عمومی است.

  • هرکسی می‌تواند همیار فرهنگ باشد؟

همیاران فرهنگ از بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انتخاب می‌شوند چرا که این طیف سنی گذشته از تأثیرپذیری بالا تأثیرگذاری زیادی هم بر خانواده دارند.

  • هدف از اجرای این طرح چیست؟

طرح همیار فرهنگ در واقع به دنبال توانمندسازی فرهنگی نسل نوجوان در ابعاد رفتاری شخصیتی و درک اجتماعی است. ما می‌خواهیم با تکیه بر آموزش‌ها و فرهنگسازی‌های اعمال شده در بین نسل جوان، این آموزش‌ها را به درون خانواده‌ها وارد و در نهایت زمینه ارتقای فرهنگ عمومی را فراهم کنیم. علاوه بر این می‌خواهیم ضمن استعدادیابی در بین دانش‌آموزان، آموزش‌هایی را به آنها ارائه کنیم تا بتوانند به‌عنوان مروجان فرهنگی ایفای نقش کنند.

  • مشارکت در این طرح چه تأثیری بر دانش‌آموزان خواهد داشت؟

ایجاد و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در بین نوجوانان، ‌ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین آنها و ارتقای فکری و شخصیتی و فرهنگی دانش‌آموزان از جمله پیامدهای این طرح است. امیدواریم دانش‌آموزانی که در این طرح مشارکت می‌کنند علاوه بر یادگیری حداقل یک هنر با فرهنگ مطالعه هم آشنا شوند، چراکه‌ ترویج فرهنگ مطالعه یکی از اهداف این طرح است.

  • دانش‌آموزان براساس چه معیارهایی قرار است در بحث ارتقای فرهنگ عمومی مشارکت کنند؟

جزوه‌هایی در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد تا بگوید رفتارهای فرهنگی چیست و در چه زمینه‌هایی باید مروج فرهنگ باشند، به‌عنوان مثال مطالعه روزانه داشته باشند و والدین را هم تشویق کنند. همچنین همایش‌هایی برگزار می‌شود و رفتارهایی که لازم است نوجوانان به آن اشراف داشته باشند برایشان تبیین ‌شود.

کد خبر 450425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha