دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

دومین ساخته سینمایی شهرام شاه حسینی هم مضمونی خانوادگی وکمدی دارد.

«زن‌ها فرشته‌اند» را این فیلم‌ساز جوان براساس فیلم‌نامه‌ای از قربان محمدپور کارگردانی کرده است.

با پایان تدوین فیلم توسط مستانه مهاجر و اتمام کارهای فنی، این فیلم آماده نمایش می‌شود. در فیلم که یک کمدی موقعیت خانوادگی است، نیکی کریمی، امین حیایی و مهتاب کرامتی نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.

دیگر بازیگران آن عبارتند از: لیلا اوتادی، لادن طباطبایی، مریم سلطانی، محمدرضا شریفی‌نیا، احمد پورمخبر، فرامرز روشنایی و مرتضی کاظمی. فرج حیدری مدیریت فیلم‌برداری فیلم را به عهده داشته و حیدر ساجدی هم موسیقی متن آن را نوشته است. کار بازنویسی فیلم‌نامه را احمد رفیع‌زاده انجام داده است.


عکس از احمد احمدی

سازندگان فیلم ترجیح داده‌اند چیز زیادی در مورد قصه فیلم نقل نکنند و در این باره می‌گویند: «اگر سفرتون به هر دلیلی لغو شد و دل‌تنگ همسر و فرزندتون شدید، خیلی خوشحال نشین، چون دیوار موش داره!» شاه‌حسینی عقیده دارد این کمدی موقعیت خانوادگی نگاهی نو و طنزآمیز به یکی از گرفتاری‌های همیشگی آدم‌ها در جمع خانواده دارد. در این باره دیالوگ‌های فیلم نقش مهمی در پیشبرد قصه دارند و وی آنها را با دقت تمام نوشته است. کل قصه فیلم در تهران امروزی اتفاق می‌افتد.

شاه‌حسینی در باره کار تازه‌اش به دوچرخه می‌گوید: «سعی کردم در زن‌ها فرشته‌اند به یک معضل اجتماعی نگاه تازه‌ای داشته باشم. مشکلات خانوادگی و اختلاف های مربوط به آن، از جمله چیزهایی است که همیشه در  جامعه و خانواده‌ها بوده است. معمولاً روایت‌های سینمایی این قصه‌ها، روایت‌هایی تلخ و گزنده است؛ اما من در این فیلم سعی کردم این مشکل و تنش خانوادگی را در قالب طنز و با چاشنی کمدی مطرح کنم. این موضوع کمک کرد تا قصه از حالت تلخ بودن خارج شود و به سمت یک کمدی درام برویم. خودم خیلی به سینما می‌روم و با تماشاگران از نزدیک برخورد دارم. متوجه شده‌ام که آنها خیلی به دنبال طرح مسائل غم‌انگیز نیستند و الان وقت آن نیست که موضوع‌های تلخ و گزنده را مطرح کرد. حالا شاید فیلم‌سازان دیگر فیلمشان را این‌گونه بسازند، این ایرادی ندارد، ولی من حضور کمدی را در این قصه مناسب و ضروری دیدم.»

این فیلم‌ساز در توضیح نگاه نو و تازه برای قصه فیلم می‌گوید: «برای بازنویسی فیلم‌نامه از احمد رفیع‌زاده، که نویسنده‌ای چیره‌دست است، کمک گرفتم. او هم نگاه تازه‌ای را وارد قصه کرد تا از نگاه کلیشه‌ای متداول دور شویم. این نگاه باعث شد تا قصه دارای چندین لایه مختلف شود و کنجکاوی تماشاچی را برای پیگیری ماجراها برانگیزد. به جز این نکته، قصه فیلم  در کل فرقی با بقیه فیلم‌ها ندارد.»

نکته جالب در باره زن‌ها فرشته‌اند این است که 85 درصد صحنه‌های آن در محیط بسته داخلی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل سازندگان فیلم تلاش کردند با بهره‌گیری از لوکیش‌های مختلف و متنوع، مانع از تئاتری و یا تکراری بودن صحنه‌ها شوند.

کل صحنه‌های فیلم در تهران فیلم‌برداری شده و فقط یک سکانس کوچک آن در لواسان کار شده است.

شاه‌حسینی توضیح می‌دهد که در ده دقیقه اول فیلم تماشاچی درگیر قصه آن می‌شود و در ادامه، از کار و زندگی روزمره جدا شده و جذب قصه و ماجراهای آن می‌شود.

این فیلم‌ساز تابستان امسال «کلاغ‌پر» را با بازی محمد‌رضا گلزار و مهناز افشار روی پرده سینماها داشت که با استقبال نسبی تماشاگران روبه‌رو شد.

کد خبر 44987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز