دانش‌آموزان نوجوان زیادی عضوکانون‌های دانش‌آموزی جمعیت جوانان هلال‌احمر هستند.فصل تابستان، فرصت مناسبی برای این هلال‌احمری‌های نوجوان است تا با حضور در اردوها و فعالیت‌های تابستانی، بر دانش و تجربه‌ی خود در این زمینه بیفزایند.

نوجوانان هلال احمر

در این‌جا نگاهی می‌اندازیم به این فعالیت‌ها تا ببینیم این گروه، تابستان چه‌کار می‌کنند.

  •  اردوهای دوستی

برپایی اردوهای دوستی برای اعضای برتر وکانون‌های برتر دانش‌آموزی، یکی از برنامه‌های تابستانی هلال‌احمر است. سعید بابایی، معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی جمعیت هلال احمر در این‌باره‌ به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «امسال چهارمین دوره‌ی اردوهای دوستی در حال برگزاری است. دو دوره است که  این اردوها را به‌شکل منطقه‌ای برگزار می‌کنیم. همیشه این اردوها ویژه‌ی دبیران منتخب و برتر بوده، اما امسال تیم‌های برتر جام بشردوستی و کسانی که طرح‌های بشردوستانه را در  مدارس بشردوستی ارائه داده بودند، در این اردوها شرکت ‌کنند.»

او درباره‌ی محل برگزاری اردو می‌گوید: «اردوی  استان گیلان ۲۳تیر به‌کارش پایان داد. اردوی بعدی  هشت مرداد در کرمان، ویژه‌ی منطقه‌ی جنوب و جنوب‌شرقی کشور برگزار می‌شود. از ۱۶ تا ۲۴ مرداد هم اردوی شهمیرزادِ استان سمنان را برگزار می‌کنیم و اردوی آخر، از ۲۵ مرداد تا دوم شهریور در همدان برگزار می‌شود.»

 بابایی درباره‌ی محتوای اردوها توضیح می‌دهد: «در این اردوها،  کارگاه‌های مخصوص استان‌شناسی، معرفی فرهنگ و غذای استان میزبان، بازدید از مکان‌های دیدنی و پیاده‌روی  پیش‌بینی شده است. بازی‌های گروهی جذاب مثل گنج‌یابی، آشنایی با هلال‌احمر، اجرای کارگاه‌های متنوع و شب‌های فرهنگی نیز از دیگر برنامه‌ی این اردوها به‌شمار می‌آید.»

علاوه بر این، مثل سال‌های گذشته امسال هم اردوهای شکرانه برگزار شد. هلال احمر، مجتمع‌هایی دانش‌آموزی در گوشه‌وکنار کشور دارد و هرساله برای این گروه، اردوی شکرانه برگزار می‌کند. بابایی درباره‌ی این مجتمع‌ها می‌گوید: «ما در پنج استان کشور مجتمع‌های دانش‌آموزی داریم. این مجتمع‌ها برای  پوشش دانش‌آموزان مستعد کم‌تر برخوردار دایر شده‌اند که  از لحاظ مالی و اقتصادی در مجتمع‌ها زندگی می‌کنند و حمایت می‌شوند. آن‌ها معمولاً در روستاهایی زندگی می‌کنند که صعب‌العبورند یا در محل‌ زندگی‌شان مدرسه‌ای وجود ندارد و مجبورند به روستاهای دورتر یا شهرهای دورتری بروند. آن‌ها نمی‌توانند هرروز راه طولانی خانه تا مدرسه را طی کنند و  شب به خانه‌ی خودشان برگردند. البته دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مندی هم داریم که به مدرسه می‌آیند و درس می‌خوانند. در این گروه، امدادگران بومی هم عضو کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر به‌حساب می‌آیند.»

بابایی می‌گوید: «ما این گروه از دانش‌آموزان را برای تشویق به اردوهای شکرانه می‌بریم که در مشهد مقدس برگزار می‌شود و این برنامه، برنامه‌ی تابستانی هرسال است.»

  • مسابقات  آماده

برگزاری هفتمین دوره‌ی مسابقات «آماده»، المپیاد امدادی دادرسان هلال‌احمر نیز از دیگر برنامه‌های تابستانی این جمعیت برای دانش‌آموزان است. کلمه‌ی «آماده» از عبارت المپیاد مهارت‌های امدادی و کلمه‌ی «دادرس» از عبارت «دانش‌آموز در روزهای سخت» گرفته شده است. معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی  جمعیت هلال احمر درباره‌ی مسابقات آماده می‌گوید: «دانش‌آموزان در طرح دادرس در هشت موضوع آموزش می‌بینند. در آذر و دی امسال،۳۰۰هزار دانش‌آموز، درهشت‌هزار مدرسه دوره دیده‌اند.» 

بابایی درباره‌ی مراحل گوناگون مسابقات امدادی می‌گوید: «مراحل مختلف این مسابقه، مقدماتی، درون مدرسه‌ای، ناحیه‌ای و شهرستانی است و تیم برتر استانی، وارد مسابقات کشوری می‌شود. امسال این مسابقات در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است. این مسابقات تا ششم مرداد در یک دوره‌ی دخترانه و یک دوره‌ی پسرانه در همه‌ی استان‌های کشور برگزار می‌شود.»

عکس: سایت جمعیت جوانان هلال احمر

کد خبر 448999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha