با نزدیک‌ شدن به روز انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها در محله‌ها نزدیک، سراغ برخی کارشناسان شهری و هنرمندان ساکن منطقه رفتیم تا نگاه آنها را درباره محل سکونتشان و نقش شورایاران در ارتقای کیفیت زندگی شهری بدانیم.

محله ای آباد

این قشر از جامعه با توجه به نگاه ریزبینانه‌ای که به مشکلات و مسائل شهری دارند در این‌باره حرف‌های زیادی برای گفتن دارند که در اینجا با دیدگاه برخی از آنها آشنا می‌شویم.

  • گره‌گشایی، سنت نیکوی معتمدان محله‌هاست

به یاد دارم در دوران کودکی در شهرمان «کرمانشاه»، یک خانم و آقای خیّری زندگی می‌کردند که بیشتر کارهای همسایه‌ها را انجام می‌دادند. در واقع اهالی برای رفع هر مشکلی، مهمان خانه این زوج نیکوکار می‌شدند. به همت این خیّران یک صندوق قرض‌الحسنه در محله راه‌اندازی شد و اهالی معمولاً اگر قصد هزینه کردن برای انجام کار خیر، نذورات، کمک به نیازمندان و کارهایی از این دست داشتند، بلادرنگ وجه مورد نظرشان را با اعتماد کامل داخل این صندوق می‌ریختند.

درپایان مبالغ داخل این صندوق، سهم یکی از نیازمندان محله می‌شد. این صندوق میان همسایه‌های ما برای گره‌گشایی حسابی پر آوازه بود. امیدوارم که «شورایاری»‌ها در دوره جدید برای تأمین نیازهای مردمی صادقانه گام بردارند و از اعتماد مردم برای تأمین منافع خودشان سوء‌استفاده نکنند.
مریم بوبانی، بازیگر سینما و تلویزیون

  • شورایاران، هویت محلی را احیا کنند
    متأسفانه این روزها هویت بیشتر محله‌های تهران از میان رفته است. همین موضوع سبب کم شدن حس تعلق خاطر محلی میان شهروندان به‌ویژه اهالی «تهران» شده است. بازگشت هویت محلی به محله با زنده کردن حس مشارکت‌جویی شهروندان، یکی از کارهایی است که باید «شورایاری»‌ها در محله‌ها به آن توجه کنند و برای احیای آن تلاشی مضاعف انجام دهند. نکته دیگری که باید نسبت به آن متعهد باشند، عمل به وعده‌ها است. گاهی اوقات در زمان انتخابات وعده‌هایی را به اهالی می‌دهند، اما به محض نشستن بر مسند مدیریت متأسفانه همه وعده‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و در عمل هیچ اقدامی برای‌ آبادانی محله‌ها صورت نمی‌گیرد. امیدواریم شورایاران منتخب این دوره به این موضوع توجه کنند و قولی را که نمی‌توانند به آن عمل کنند به مردم ندهند.
    فلور نظری، بازیگر سینما و تلویزیون
  • رضایت ساکنان محله در اولویت باشد
    یکی از اصول طراحی نمای شهری تناسب محلی است و از آنجایی که نماهای شهری نقش بسیار مهمی در هویت محله دارند، این تناسب را می‌توان از طریق اقدامات شورایاری  به دست آورد. شورایارانی از سالیان دور در یک محله زندگی کرده‌اند و محله خود، بافت، خاطرات و تاریخ آن را به خوبی می‌شناسند، با مردم در ارتباطند و باسلیقه و ذائقه آنها آشنا هستند.
    به همین دلیل به‌راحتی می‌توانند پیشنهادهایی برای طراحی نمای شهری متناسب با ویژگی‌های خاص یک محله را مطرح کنند. دومین بُعد در طراحی نمای شهری، موضوع رضایت شهروندان است. فرایند جلب رضایت مالکان و سازندگان می‌تواند از طریق شورایاری‌ها صورت پذیرد.
    به‌عنوان مثال دفاتر توسعه محله به راحتی می‌توانند برای جلب مشارکت و رضایت ساکنان محله برای طراحی و رنگ‌آمیزی محله‌ها از اعضای شورایاری کمک بگیرند، زیرا این افراد به خوبی می‌دانند که چه طرح‌هایی مطابق باسلیقه ساکنان یک محله است. بُعد سوم مسئله نظارت بر تخلفات در نمای شهری است که شورایاران به‌عنوان رکن نظارتی محله در آن نقش دارند. دفتر توسعه محله صدر ـ حسن‌آباد زرگنده با اعضای شورایاری سابق محله حسن‌آباد ـ زرگنده تعامل خوبی داشته، تا حدی که برای بیشتر اقدامات و فعالیت‌های اجتماعی‌اش آنها را در جریان قرار می‌دهد. ارتقا و بهبود کیفیت زندگی ساکنان محله از جمله اهداف مشترک دفتر توسعه محله و اعضای شورایاری است. امیدواریم در پنجمین دوره از انتخابات شاهد همبستگی و ارتباط خوبی باشیم تا در اهداف مشترک موفق عمل کنیم.
    طاهره جورکش، کارشناس اجتماعی
  • شورایاران مقابل ساخت و سازهای غیرمجاز بایستند
    شورایاری‌ها از دهه ۸۰ تاکنون در ۴ دوره متوالی با حضور پرشور اهالی محله‌ها در مناطق تهران به‌طور رسمی و در قالب یک انجمن محلی شروع به فعالیت کرده‌اند. خوشبختانه طی این دوره‌ها با شناخت خوب شورایاران از چهارچوب محله‌ها می‌توان گفت وظایفشان را در حد معمول انجام داده‌اند. اما آنچه در عملکرد آنها مهم است، افزایش مشارکت اجتماعی است. خوشبختانه برخی مشارکت‌ها نتایج قابل قبولی برای اهالی یک محله به همراه داشته است و برخی دیگر چندان رضایت‌بخش نبوده و چه بسا نگاه عموم نسبت به عملکرد شورایاران را تغییر داده است.

این تغییر نگاه را می‌توان به وضوح در انتخابات دوره پنجم شاهد بود. وقتی شهروندان برای شرکت در ثبت‌نام مانند دوره قبل تمایلی ندارند دلیل نداشتن قدرت عملی کردن طرح‌هایشان است. متأسفانه برخی از شورایاران در مدت فعالیتشان برحسب منفعت شخصی عمل کرده‌اند و این مانع از عملکرد خوب دیگر شورایاران شده است.

آمار حضور شهروندان برای نماینده شورایاری چندان چشمگیر نیست و البته آنقدر هم نمی‌توان به این آمار و ارقام بسنده کرد چون در بین همین آمار پایین افراد کار بلد پا پیش گذاشته‌اند. بنابراین افراد جدیدی که به روی کار می‌آیند باید توجه ویژه‌ای به وظایف‌شان داشته باشند. باید نقش پل ارتباطی بین مردم و مسئولان را خوب بازی کنند و در همه حوزه‌های شهری با بینش درست کار انجام بدهند که مبادا وضعیت شهر به جای پیشرفت با پسرفت مواجه شود.

نمونه بارزی که شورایاران می‌توانند نقش سازنده‌ای در رشد شهر داشته باشند، جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه و بعضا غیر مجاز در محله‌های شمالی تهران است. روز به روز به تعداد برج‌های سربه فلک کشیده افزوده می‌شود بدون آنکه درباره عواقب آن اندیشیده شود. شورایاران اهرم خوبی برای انعکاس وضعیت مردم به شهرداری هستند در صورتی که دغدغه‌های مردم برایشان مهم باشد و به فکر رشد و توسعه محله‌ها باشند.
مسعود سلیمانی، کارشناس عمران

کد خبر 448543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha