در هر محله چهره‌ها و افراد سرشناسی سکونت دارند که اغلب بین مردم محبوب و مقبول هستند. منطقه ۲۱ و محله‌هایش هم از این قاعده مستثنی نیستند.

چهره های ورزشی

تعداد ورزشکاران و هنرمندان شناخته شده منطقه که مردم آنها را در زمین فوتبال یا روی پرده سینما و قاب تلویزیون دیده‌اند از تعداد انگشتان دو دست هم فراتر می‌رود. برای انتخابات شورایاری محله‌ها به سراغ تعدادی از این چهره‌های آشنا رفتیم و دیدگاه آنها را درباره شورایاری‌ها جویا شدیم. حرف مشترک تمام آنها لزوم آگاهی‌بخشی به مردم درباره نقش و کارکرد شورایاری‌هاست تا با احساس مسئولیت  بیشتری در انتخابات شورایاری محله‌شان مشارکت کنند.

مهدی شیری‌ـ بازیکن تیم‌ملی

  • محله آباد با نمایندگان پیگیر

شورایاری‌ها نقش مهمی در توسعه و آبادانی محله‌ها دارند؛ آنها به‌عنوان نمایندگان و منتخب مردم محله، پیگیر مشکلات و کمبودهای محله می‌شوند و خواسته‌های شهروندان را از شهرداری و دیگر سازمان‌ها مطالبه می‌کنند. اعضای شورایاری محله از بین افراد معتمد محلی انتخاب می‌شوند که مورد وثوق مردم هستند. شورایاران بدون چشمداشت مالی، وقت و تخصص‌شان را در طبق اخلاص می‌گذارند که این موضوع ارزشمند است. باید قبول کنیم که کمتر کسی حاضر می‌شود برای حل مشکلات دیگران از کار و زندگی خودش بزند و از این سازمان به آن سازمان برود و با دیگران سر و کله بزند. اما برخی از شورایاران، این از خودگذشتگی را دارند که برای حل مشکلات مردم ساعت‌های متمادی در حال رفت و آمد به سازمان‌های مختلف باشند.

برای دور جدید انتخابات شورایاری‌ها بهتر است فقط کسانی کاندیدا شوند که وقت و زمان کافی برای رسیدگی و پیگیری مشکلات مردم را دارند و در قالب گروهی متحد و منسجم کارها و وظایف مختلف را بین خودشان تقسیم کنند تا محله‌ها با سرعت و قدرت بیشتری به سمت توسعه پیش بروند. بحث تخصص هم خیلی مهم است و هرکسی باید روی موضوع خاصی که روی آن اشراف و تسلط کامل دارد متمرکز شود. یکی دیگر از نکات مهم درباره شورایاری‌ها این است که مردم با وظایف و اختیارات شورایاری‌ها آشنا شوند تا در چهارچوب این وظایف از آنها توقع داشته باشند.

پویا دستمالچی ‌ـ داور بین‌المللی کاراته و دبیر کمیته داوران استان تهران

  • درباره نقش شورایاری‌ها به مردم اطلاعات بدهیم

مشکل اصلی درباره شورایاری‌ها این است که من و اغلب مردم نمی‌دانیم که دقیقاً شرح وظایف آنها چیست؟ در چه حیطه‌هایی می‌توانند ورود کنند و برای چه کارهایی می‌توانیم به آنها مراجعه کنیم؟ در محله ما کارهای مختلف عمرانی و فرهنگی انجام می‌شود اما مثلاً من نمی‌دانم که کدامیک از آنها نتیجه و ثمره کار شورایاری‌هاست و کدامیک را شهرداری و اداره‌های دیگر به‌صورت مستقل و به‌عنوان وظایف کاریشان خودشان انجام داده‌اند! در نتیجه نمی‌توانم قضاوت و تحلیل درستی هم درباره نقش و تأثیرگذاری شورایاری‌ها در محله‌ داشته باشم.

چند سال است که انتخابات شورایاری‌ها برگزار می‌شود و هر بار هم ما به دوستان یا آشنایان خودمان که کاندیدا شده‌اند رأی می‌دهیم، اما بسیاری از ما واقعاً نمی‌دانیم که آنها قرار است دقیقاً چه ‌کارهایی انجام دهند. برای همین پیشنهاد و توصیه‌ام این است که مسئولان قبل از برگزاری انتخابات مردم را از نقش و جایگاه شورایاری‌ها مطلع کنند. وظایف و حیطه قانونی آنها را به مردم شرح دهند تا مردم بدانند چه چیزهایی را می‌توانند از نمایندگانشان مطالبه کنند و چطور و در چه مواردی باید به آنهایی که رأی داده‌اند مراجعه کنند. قبل از هر چیز لازم است شهرداری این دانش را به مردم بدهد تا آنها با احساس مسئولیت و آگاهی بیشتری در انتخابات مشارکت کنند.

حمیدرضا طاهرخانی‌ـ بازیکن تیم‌ملی امید

  • آگاهانه انتخاب کنیم

مردم باید انتخابات شورایاری را جدی بگیرند و در آن مشارکت فعال و آگاهانه داشته باشند. شورایاری‌ها یا پارلمان‌های محلی نمایندگان مردم محله هستند که از طرف آنها خواسته‌ها و مطالبات محلی را پیگیری می‌کنند. هرچقدر شورایارانی که برگزیده می‌شوند افرادی تواناتر، دلسوزتر، فعال‌تر و دارای تخصص‌های بیشتری باشند، در نتیجه مشکلات و کمبودها کمتر خواهد شد. بنابراین لازم است تا مردم با چشم باز و آگاهانه انتخاب کنند و رأی بدهند و در قبال انتخابی که دارند احساس مسئولیت داشته باشند. اگر آنها در انتخاب شورایاران احساس مسئولیت نکنند، نباید انتظاری از افرادی که رأی می‌آورند، داشته باشند. از طرف دیگر کسانی باید برای حضور در شورایاری‌های محلی کاندیدا شوند که توانایی و فرصت انجام وظایف محول شده را داشته باشند و می‌توانند گره‌ای از کار مردم محله باز کنند. یکی از موارد تأثیرگذاری که می‌تواند باعث افزایش مشارکت مردم و احساس مسئولیت آنها در قبال شورایاری‌ها شود، این است که دقیقاً به آنها بگوییم شورایاری برای چیست، چه کارهایی می‌کند و چه اختیاراتی دارد.

طوفان مهردادیان‌ـ بازیگر سینما و تلویزیون

  • متناسب با مأموریت شورایاری‌ها به آنها قدرت بدهیم

هنوز خیلی از مردم نمی‌دانند که شورایاری‌ها یا همان پارلمان‌های محلی چه وظایف و نقش و اختیاراتی در اداره محله‌ها دارند. شورایاری‌ها در دوره‌های گذشته کارها و خدمات زیادی برای محله‌ها انجام داده‌ و توانسته‌اند برخی از مشکلات و کمبودهای‌ ریز و درشت را برطرف کنند. مانند هر نهاد انتخابی دیگری شورایاری‌ها هم در این سال‌ها نقاط ضعف و قوتی داشته‌اند. بعضی از این نقاط ضعف به خود فرد و شورایار برمی‌گردد و برخی هم در اثر اختیارات و محدودیت‌های قانونی است که برای شورایاران تعریف شده است. در نتیجه برای برطرف شدن مشکلات و کمبودهای گذشته هم باید افراد توانمندتر راهی شورایاری‌ها شوند و هم لازم است که در اختیارات، مسئولیت‌ها و وظایف آنها بازنگری اساسی صورت گرفته و تجدیدنظر شود. باید متناسب با مأموریت‌ها و اهدافی که برای شورایاری‌ها تعریف کرده‌ایم به آنها اختیارات و قدرت اجرایی بدهیم. فکر می‌کنم شورایاری‌ها باید بیش از پیش، چه توسط مردم و چه توسط مسئولان، مهم و جدی گرفته شوند. این جدی گرفتن هم در انتخابات و میزان مسئولیت و قدرتی که به شورایاران داده می‌شود نمود پیدا می‌کند. لازم است درباره شورایاری‌ها تبلیغات و درباره آنها توضیحات بیشتری به مردم داده شود.

جمعیت ناحیه یک: ۱۲۵۲۴۸

جمعیت ناحیه ۲: ۳۴۱۶۴

جمعیت ناحیه ۳:۲۶۹۰۹

کد خبر 448233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha