فریبا خانی: فقط این را در باره‌ی آن‌ها می‌دانیم که از فضا آمده‌اند؛ از بیرون مرزهای زمین به این سرزمین رسیده‌اند و حالا می‌توانیم به آن‌ها دست بزنیم.

فرصت تماشای سنگ‌های فضايی

شهاب‌سنگ‌ها مسافران فضا هستند؛ مسافرانی که بعد از عبور از جو، خود را به زمین رسانده‌اند. آن‌ها قطعه‌های جا مانده از جرم‌های آسمانی‌اند. کشور ایران، کشور کویرهای گسترده ‌است. کویر لوت در ایران یکی از جاهایی است که مهمان شهاب‌سنگ‌هاست. گرمای کویر لوت کشنده و طولانی است.

جوانی ایرانی به نام حجت کمالی، با گروهی از دوستانش در کویر و دشت‌های مرکزی و دیگر نقاط ایران  گشته و گشته  تا این هدیه‌های آسمانی را پیدا کند و گرد آورد. حالا حاصل این تلاش مجموعه‌ی جالبی از این شهاب‌سنگ‌هاست که  در برج آزادی در موزه‌ی شهاب‌سنگ‌ها به نمایش در آمده است.

با راه‌اندازی این موزه، شما می‌توانید در هر روز تابستان که دوست دارید به موزه بروید و از ۱۲۰۰ قطعه شهاب‌سنگ در اندازه‌ها و شکل‌های گوناگون دیدن کنید.

نمونه‌هایی از شهاب سنگ‌های موزه

داستان شهاب سنگها

حجت کمالی، کارشناس زمین‌شناس،  لیدر تور ژئوتوریسم و مجموعه‌دار شهاب‌سنگ‌ها،  اهل کرمان است.

کمالی درباره‌ی این مجموعه می‌گوید: «طی این سال‌ها، حدود ۱۵۰۰ قطعه شهاب‌سنگ جمع‌آوری شده است و من امروز نتیجه‌ی ۱۵ سال تلاشم را در این‌جا می بینم و خوشحالم که سهمی در رقم خوردن این اتفاق در تقویم علمی کشور دارم.»

حجت کمالی، ۱۵ سال در جستجوی شهاب سنگ‌هاست

اوبا اشاره به این‌که این مجموعه شهاب‌سنگ، از کویرهای ایران جمع‌آوری شده و با ثبت تعدادی از شهاب‌سنگ‌ها در بولتن جهانی، رتبه‌ی ایران را به دومین کشور یابنده‌ی شهاب‌سنگ ارتقا داده‌ایم، اضافه می‌کند:«کار کردن در کویری که درجه‌ی هوای آن به ۵۰ درجه می‌رسد بارها من و گروهی را که با هم کار می‌کردیم،  با خطر مرگ مواجه کرده، ولی ما هدف بزرگی داشتیم که هم‌اکنون نتیجه  داده است.»

کمالی تأکید می‌کند که  یک هدف داشته  و آن هم  جمع‌آوری شهاب‌سنگ‌ها بوده و در این کار از شماتت دیگران و سرزنش دیگران نترسیده است.

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌های سازمان میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه‌ی موزه‌ی شهاب‌سنگ، گفت: «هم‌اکنون در کشور ایران۱۵۰ موزه‌ی غیردولتی فعالیت می‌کند که به همت اشخاص حقیقی شکل گرفته‌اند و این نشان می‌دهد میراث کشوربه دست افراد حقیقی پاسداری می‌شود و اتفاق بسیار خوبی در جهت توسعه‌یافتگی کشور است. »

علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها، از ساعت ۹ تا ۱۸ با مراجعه به مجموعه‌ی فرهنگی هنری برج آزادی از موزه‌ی شهاب‌سنگ و سایر قسمت‌های موزه‌ و طبقات این مجموعه بازدید کنند.

کد خبر 448138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha