نیمی از جمعیت فعال جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، اما این گروه متناسب با جمعیت خود، سهم مناسبی را در اداره امور و تصمیم‌گیری‌ها در سطوح ملی، منطقه‌ای و حتی محلی به دست نیاورده‌اند.

فائزه دولتی

برخی نبود شرایط فرهنگی و اجتماعی مناسب برای حضور بانوان را سنگی بزرگ برای مشارکت کمرنگ بانوان در مدیریت‌ها می‌دانند، اما این سنگ در انتخابات دوره پنجم «شورایاری»‌ها از جلو پای بانوان برداشته شده است. از این رو، خانم‌های بیشتری در مقایسه با سال‌های پیش در انتخابات شورایاری‌های منطقه مشارکت کرده‌اند تا شانس خود را در آزمون مدیریت محله محک بزنند. به این بهانه با «فائزه دولتی»، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه همصحبت شده‌ایم.

منطقه ما کمتر شاهد حضور زنان چه به‌عنوان داوطلب انتخابات و چه به‌عنوان شورایار بوده است. چرا این اتفاق روی داده است؟
متأسفانه در دوره‌های پیش، بانوان میل و رغبت کمی برای حضور و مشارکت در انتخابات شورایاری‌ها داشته‌اند. حتی جوانان نیز حضور کمتری در انتخابات محلی داشته‌اند که دلایل خود را داشت. در دوره جدید مدیریت شهری و با تأکید شهردار تهران و شورای اسلامی شهر درباره استفاده بیشتر از توانمندی بانوان و جوانان در اداره شهر و با تکیه بر شعار «تهران، شهری برای همه» تلاش کردیم زمینه‌سازی کافی در انتخابات آتی شورایاری‌ها برای جلب مشارکت بانوان و جوانان فراهم کنیم.

چه کارهایی در این‌باره صورت گرفته است؟
در نشست‌های چهره به چهره و نیز تشریح توانمندی و موقعیت بانوان در قالب برنامه‌های مختلف، چه در سراهای محله، چه در مراسم‌ گروهی و چه برنامه‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگی، بر اهمیت حضور بانوان در انتخابات این دوره از شورایاری‌ها تأکید شده است. حرکتی که به حضور گسترده بانوان در انتخابات منجرشده و در منطقه رکورد جدیدی از حضور و مشارکت آنان را در این عرصه رقم زده است. از ۴۰۰ کاندیدای انتخابات شورایاری امسال ۱۲۰‌داوطلب خانم، معادل ۳۰ درصد کل کاندیداها در این دوره اعلام آمادگی و ثبت‌نام کرده‌اند.
گمان می‌کنید می‌توانید با این روند به تحقق شعار جامعه مدنی در انتخابات کمک کنید؟
بانوان نقش مهمی در جامعه امروز دارند و بسیاری از مسائل و مشکلات خانه، کوچه، محله و حتی شهر را می‌توان با استفاده از ظرافت‌های مدیریتی و نگاه جامع این قشر برطرف کرد. همواره بر این باور بوده‌ و هستیم که حضور زنان در همه عرصه‌ها می‌تواند به تحقق جامعه مدنی نه در شعار بلکه در عمل کمک کند.
به موضع مهمی اشاره کردید. شهرداری تهران بر این باور است که شهر از کوچه‌های محله شروع می‌شود. تا چه اندازه شورایاران به ایجاد چنین تفکری در محله‌های منطقه کمک کرده‌اند؟
شاید بتوانم بگوییم جلوه این موضوع را می‌توان در همراهی اهالی برخی کوچه‌های محله در رنگ‌آمیزی کوچه‌ها و ایجاد فضای بصری چشمنواز دانست. این کار با تشویق مردم از سوی شورایاران محقق شد و شهرداری همپای مردم و شورایاری کمک‌هایی برای عینیت دادن به شعار «تهران، ‌شهری برای همه» از کوچه‌های محله ارائه داد. با این کار احساس تعلق محلی افزایش یافته و خود ساکنان مراقبت بیشتری از کوچه و محله خود کرده‌اند. این کار باید در سطح وسیع‌تری ادامه یابد و شورایاران در فرهنگسازی برای اجرای این پروژه نقشی اساسی دارند.

حضور چهره‌های جدید با مخالفت‌هایی از سوی برخی روبه‌رو شده است. دلیل مخالفت‌ها چیست؟
برخی باور دارند که شورایاران پیشین به دلیل تجربه‌هایی که درسال‌های اخیر در شورایاری به دست آورده‌اند باید همچنان در رأس امور شورایاری‌ها باشند. باورم این است حضور در دوره‌های پیش شورایاری و کسب تجربه در این حوزه، موضوع مثبتی نیست اما اینکه بگوییم افراد جدید نباید در این عرصه ورود کنند قبول ندارم.
حضور جوانان و بانوان در اداره امور محله چه اهمیتی دارد؟
افزایش کیفیت زندگی در محله‌ها را شاید بتوان مولود نگاه تازه، نوآورانه، جدید و مبتنی بر خلاقیت‌های شورایاران تازه‌نفس در مدیریت محله‌ها دانست. موضوعی که در صورت تحقق آن می‌توان زمینه‌های جذب سرمایه‌های اجتماعی را در محله فراهم کرد و بستر کافی را برای ارتقای رضایتمندی مردم از محل سکونت خود ایجاد کرد.

  • حضور زنان درهمه عرصه‌ها می‌تواند به تحقق جامعه مدنی نه در شعار بلکه درعمل کمک کند
  • افزایش کیفیت زندگی در محله‌ها را شاید بتوان مولود نگاه تازه، نوآورانه، جدید و مبتنی بر خلاقیت‌های شورایاران تازه‌نفس در مدیریت محله‌ها دانست
کد خبر 447939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha