پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۷۰ درصد جمعیت کشور و به تبع آن جمعیت زنان، روستانشین بودند و در زراعت و تأمین نیازهای تغذیه‌ای جامعه نقشی فعال داشتند.

شهربانو امانی

شهربانو امانی / عضو شورای اسلامی شهر تهران : پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۷۰ درصد جمعیت کشور و به تبع آن جمعیت زنان، روستانشین بودند و در زراعت و تأمین نیازهای تغذیه‌ای جامعه نقشی فعال داشتند. در دوران انقلاب اسلامی و در دهه‌های اخیر خانواده‌ها و در کنار آنها بانوان روستایی برای دستیابی به رفاه، اشتغال و تحصیل به شهرهای بزرگ‌تر و به‌ویژه تهران مهاجرت کردند. مناطق جنوبی و حاشیه‌ای تهران به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص مهاجرپذیر است و تعداد زیادی از مهاجران در این مناطق ساکن شدند، اما زندگی در مناطق کم‌برخوردار مشکلات مهاجران، به‌ویژه بانوان را بغرنج‌تر کرد و چالش‌های جدیدی را پیش روی آنها قرار داد که در فقر و توزیع ناعادلانه امکانات زیستی ریشه دارد.

بانوان جنوب تهران در سبک زندگی شهری خود هم همواره تأثیرگذار بوده‌اند. آنها در دوران دفاع‌مقدس با فرستادن فرزندان، همسران، پدران و برادران خود به جبهه‌ها، کمک در پشت جبهه و اهدای سرمایه‌های کوچک خود مانند طلا و زیورآلات از کشورشان دفاع کردند و پس از پایان جنگ تحمیلی به ضرورت زمان به افزایش تحصیلات و توانمندی‌های اجتماعی خود رو آوردند تا در هزاره سوم با افزایش توانمندی‌های‌شان مؤثر، عزتمند و باافتخار زندگی کنند، اما آنچه نباید از نظر برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیرندگان کشور دور بماند لزوم فراهم کردن بستر به ثمر رسیدن تلاش‌های این رکن مؤثر خانواده و جامعه است.
 بانوان و دختران مناطق کم‌برخوردار بیشتر از دیگران در معرض آسیب‌های اجتماعی و در کانون آسیب‌های چندوجهی قرار دارند. متأسفانه زنگ خطر رشد این آسیب‌ها مانند افزایش آمار اعتیاد زنان در مناطق کم‌برخوردار به صدا درآمده، اما برنامه‌ریزان و نهادهای تصمیم‌گیرنده کشور به جای رفع علت آسیب‌های اجتماعی به دنبال معلول می‌گردند.
تعداد زیاد دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده زمینه شانه خالی کردن از پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری را فراهم کرده و در سایه بی‌توجهی‌ها و گذر زمان، مشکلات و تهدیدات بانوان ساکن مناطق کم‌برخوردار هر روز بیشتر قد می‌کشد.
کاهش فاصله شمال و جنوب شهر و از بین بردن چهره خشن و زمخت فقر از مناطق کم‌برخوردار تنها راه ایجاد عدالت آموزشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حفظ بالندگی و توانمندی‌های بانوان جنوب شهر تهران است. در دوره‌های پنجم و ششم شورای اسلامی شهر تهران برای تحقق این اهداف قدم‌هایی برداشته شده، ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب راه بسیار درازی در پیش داریم.

کد خبر 582667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha