فهرست عریض و طویل طرح‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی منطقه که در طول فعالیت دوره چهارم شورایاری به نتیجه رسید از تلاش و پیگیری مستمر یاران شهر و همکاری مطلوب این نهاد با مدیران شهری حکایت می‌کند.

منازل کنار اتوبان

در این دوره ۴ ساله با انتقال صحیح مشکلات به مدیران شهر و مطالبه‌گری توأم با همکاری یاران شهر بسیاری از طرح‌های برزمین مانده منطقه تعیین تکلیف و برای تعداد زیادی از مشکلات و کمبودهای منطقه چاره‌جویی شد. در گزارش زیر به گلچینی از پروژه‌ها و طرح‌های انجام‌ شده اشاره شده است.

  • ساماندهی دستفروشان
    دستفروشان و بساط‌گستران از سال‌ها پیش در سه‌راه آذری به کسب مشغول بودند و وجود آنها باعث نارضایتی کاسبان محل شده بود. شلوغی و ازدحام همیشگی، وقوع تصادف‌های خسارتی و جنجال و درگیری‌های مداوم رانندگان و دستفروشان، سه‌راه آذری را به محلی نابسامان تبدیل کرده بود. مسئولان شهری در لزوم ساماندهی بساط‌گستران و دستفروشان با شورایاران توافق داشتند، اما این اقدام به آسانی میسر نشد و شورایاران و مدیران شهر پس از مدت‌ها همفکری و آزمون و خطا تا حدودی به نتیجه مطلوب رسیدند.
  • رسیدگی به خانواده‌های بی‌بضاعت

در شرح مسئولیت‌های نهاد یاران شهر تلاش برای بهبود معیشت قشر کم‌ درآمد محله تعیین نشده، ولی یاران شهر که از معتمدان و اهالی قدیمی محله‌ها هستند نمی‌توانند نسبت به شرایط و تنگناهای زندگی همسایه و هم‌محله‌ای‌های خود بی‌تفاوت باشند. از سوی دیگر بسیاری از اهالی یاران شهر را امین خود می‌دانند و با درددل و بازگویی مشکلات شخصی‌ انتظار کمک و رسیدگی دارند. در سرای محله ابوذر غربی ۲۷۰ خانواده کم‌بضاعت شناسایی و در مناسبت‌های مختلف با حفظ شأن و کرامت این افراد ارزاق، پوشاک، کفش وهزینه‌های درمان آنها تأمین می‌شود. مرکز نیکوکاری ثارالله(ع) هم با تلاش معتمدان و شورایاران محله‌های گلچین و زمزم پا گرفته و ۱۲۰ خانوار نیازمند را حمایت می‌کند. در محله‌های باغ خزانه، زهتابی و محله‌های دیگرهم یاران شهر شرایط رسیدن کمک‌های خیّران به افراد بی‌بضاعت را فراهم کرده‌اند.

  • جمع‌آوری پل روگذر امین‌الملک 

پس از اجرای پروژه زیرزمینی‌شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز پل امین‌الملک در بهبود حمل‌ونقل شهری کارآیی نداشت و وجود آن به معضلی برای کاسبان و اهالی محله‌های یافت‌آباد و امامزاده حسن(ع) تبدیل شده بود. پایین‌ بودن نرخ املاک، کساد شدن کسب واحدهای تجاری حاشیه پل امین‌الملک و ترافیک سنگین در معابر اصلی و فرعی از پیامدهای وجود پل روگذر سواره‌رو امین‌الملک بود واهالی و کاسبان محله امامزاده حسن(ع) و یافت‌آباد را به تنگ آورده بود. نارضایتی مردم سبب شد یاران شهر جمع‌آوری پل را به مدیران شهری و شورای‌شهر پیشنهاد دهند. از مرحله پیشنهاد تا اجرایی شدن طرح زمان زیادی صرف شد و یاران شهر تلاش بسیاری کردند. سرانجام در فروردین سال ۱۳۹۴ پل جمع‌آوری شد تا بازار پوشاک امامزاده حسن(ع) و مبل یافت‌آباد رونق بگیرد.

  • تأسیس دانشگاه علمی کاربردی 

ایجاد مرکز ترک اعتیاد ومهارت‌آموزی بهاران در یکی از مجهزترین ساختمان‌های محله زهتابی که از کمترین سرانه‌های خدماتی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی برخوردار است با مخالفت شدید وسرسختانه اهالی و شورایاری محله روبه‌رو شدموفقیت کمرنگ این مجتمع در اهداف تعیین شده سبب شد آبان سال گذشته مرکز بهاران جای خود را به دانشگاه علمی کاربردی دهد تا ایجاد نخستین مرکز آموزش عالی در محله زهتابی به‌عنوان ثمره مطالبه‌گری شورایاران دوره چهارم ثبت شود.

  • اصلاح هندسی بزرگراه شهید چراغی

۱۷ سال پیش بزرگراه شهید چراغی در قلب محله زمزم ساخته شد که میان بافت جمعیتی ضلع شمالی مناطق ۱۷ و ۱۹ شکاف ایجاد کرد و املاک باقیمانده در ضلع شمال بزرگراه از منطقه ۱۹ به منطقه ۱۷ منتقل و جزئی از محله زمزم شد. بر اثر این طرح خودرومحور بسیاری از مناسبات اجتماعی آسیب دید و دسترسی اهالی زمزم به مراکزی مانند مساجد و مدارس دشوار شد. پس از ساخت بزرگراه شهید چراغی اهالی محله‌های زمزم و زهتابی برای رسیدن به ضلع جنوبی بزرگراه جوانه و دسترسی به بزرگراه شهید نواب مجبور به طی مسیری ۶ کیلومتری و صرف وقت در ترافیک بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی بودند. در طول این سال‌ها یاران شهر هر فرصتی را مغتنم می‌دانستند و این مشکل را با مدیران شهری در میان می‌گذاشتند، اما عرض کم بزرگراه اجازه ساخت دوربرگردان و حل این مشکل را نمی‌داد، بالاخره سماجت شورایاران و مطالبه‌گری آنها سال گذشته به بار نشست و مدیریت شهرداری با ساخت دوربرگردان محدود ویژه عبور خودروهای سبک این خواسته ۱۷ ساله اهالی را عملی کرد.

  • تخریب اماکن متروکه و پرآسیب

نوسازی بافت فرسوده محله‌ها و افزایش امکانات شهری گرمابه‌های عمومی را از رونق انداخت و با گذشت زمان بسیاری از آنها به مکان‌های متروک و محل تجمع معتادان، اراذل و اوباش و افراد ناباب تبدیل شدند. دامنه پیامدهای وجود این مکان‌های متروکه هر روز گسترده‌تر می‌شد و بسیاری از ساکنان اصیل و قدیمی محله‌ها برای گریز از آسیب‌هایی که این فضاها به وجود آورده بودند تصمیم به مهاجرت و ترک محله گرفتند. شورایاران تنها کسانی بودند که می‌توانستند با قول و وعده پیگیری مشکل آنها را به ماندن ترغیب کنند. تخریب ۴ گرمابه‌ با حکم قضایی توسط مدیریت شهری نقطه پایان دردسرهای اهالی و نتیجه راه و نیم‌راه‌ رفتن‌های یاران شهر بود.

  • نصب نت‌بانک

بسیاری ازاهالی محله‌های منطقه به‌ویژه زمزم و زهتابی از کمبود دستگاه‌های عابربانک گلایه داشتند و برای انجام امور بانکی جزئی با صرف زمان زیاد به عابربانک‌های محله‌های مجاور مراجعه می‌کردند. نصب ۱۵ عابربانک و یک نت‌بانک در محله‌های زمزم و زهتابی و یک نت‌بانک در ساختمان شهرداری منطقه اتفاقات ارزشمندی بود که با انتقال صحیح کمبودها از جانب شورایاران و توجه مدیران شهری صورت گرفت.

  • بوستانی که مرکز تجاری نشد

کمبود فضای سبز دغدغه دیرینه ساکنان محله امامزاده‌حسن(ع) بود و تبدیل بخشی ازساختمان متروکه نبش خیابان شهیدان صبوری به بوستانی سرسبز اتفاقی خوشحال‌کننده‌ به شمار می‌آمد. اراده مدیریت شهری وقت به اختصاص بخشی از فضای باقیمانده به ساخت مراکز تجاری قرار گرفته بود که نه تنها شرایط کسب و کاراهالی را تحت تأثیر قرار می‌داد، بلکه امید آنها را برای گسترش تنها بوستان محله نقش برآب می‌کرد. یاران شهر می‌دانستند در شرایطی که مدیریت شهری با کمبود سرمایه و درآمد مواجه است متقاعد کردن تصمیم‌گیرندگان برای اختصاص این منبع درآمدزا به سرانه خدماتی ساده نیست، ولی کفش آهنین به پا کردند و با پیگیری‌های مصرانه موافقت مدیران شهر را برای تبدیل کل مساحت زمین آزاد شده به فضای سبز و توسعه بوستان ناظریه جلب کردند.

  • سرعت‌بخشی به افزایش سرانه‌های خدماتی و ورزشی 

یکی از وظایف مهم یاران شهر همکاری با مدیریت شهری برای نیازسنجی صحیح و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات شهری در محله‌هاست. در منطقه ۱۷ که با محدودیت فضای مناسب روبه‌رواست نقش همفکری این نهادها برای افزایش بهره‌وری امکانات موجود اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. در طول ۴ سال اخیر سرانه‌ها وامکانات ورزشی، فرهنگی، خدماتی منطقه رشد چشمگیری داشته‌اند و در توزیع و تخصیص آنها به محله‌های مختلف، عدالت و احساس مسئولیت به چشم می‌خورد. مجموعه‌های تفریحی، ورزشی دارالشهدا و رضوان، مجموعه شهربانو، بوستان شهید ناظری و... که در این دوره ساخته یا تکمیل شده‌اند نمونه‌هایی از همدلی شورایاران و مدیریت شهر است که به ارتقای سرانه‌های منطقه سرعت‌بخشیده است.

  • تعدادی از پروژه‌های منطقه که با مطالبه‌گری یاران شهر و همراهی شهرداری به ثمر نشست
  •  ایجاد دسترسی راستگرد خیابان مهران شمالی به بزرگراه شهید چراغی
  •  نصب پله برقی شهید چراغی مقابل کوچه شهید اصانلو
  •  ایجاد دسترسی از کوچه‌های پنجم و هفتم خیابان زمزم به بزرگراه شهید چراغی
  •  ایجاد دسترسی از بزرگراه شهید کاظمی به خیابان زمزم
  •  کانیوبندی نهر جمع‌آوری آب‌های سطحی معابر فرعی خیابان‌های آل‌احمد، شهید طاهری، جهاد، شهیدان متین
  •  ساخت مزار شهدای گمنام بوستان زمزم و ابوذر
  •  ایجاد بوستان گل‌آرا
  •  نصب برج نوری و تأمین روشنایی زمین‌های بازی و بوستان‌های زمزم، صالحان و نسترن
  •  ایجاد پاتوق‌های محله
  •  واگذاری امتیاز بهره‌برداری از زمین فوتبال صالحان و مجموعه ورزشی زمزم که از منابع درآمدی‌سراهای محله به شمار می‌آمد و به استفاده عموم شهروندان اختصاص پیدا کرد.
     
کد خبر 447902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha