سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

پنجاه و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین هم با اهدای خرس های طلایی و نقره‌ای به کار خود پایان داد

و «رضا ناجی» بازیگر فیلم «آواز گنجشک ها» با به دست آوردن خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد این جشنواره، جایزه ای دیگر به سینمای ایران افزود.[ رضا ناجی برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره برلین شد]
مراسم اختتامیه جشنواره برلین شنبه شب با حضور ستارگان در قصر برلیناله برلین برگزار شد و مجید مجیدی و رضا ناجی هم به عنوان نماینده سینمای ایران در این مراسم شرکت کردند.

جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از آن رضا ناجی بازیگر فیلم «آواز گنجشک‌ها» به کارگردانی مجید مجیدی شد. او در این فیلم نقش کارگر یک مزرعه پرورش شترمرغ را بازی می‌کند که کار خود را از دست می‌دهد و تلاش او برای کار کردن در شهر او را بیشتر به دردسر می‌اندازد.ناجی پس از دریافت جایزه خود گفت: «دوست دارم از برلینی‌ها تشکر کنم که عاشق هنرند. این جایزه را به کشورم که دوستش دارم تقدیم می‌کنم و به سینمای ایران.»

 فیلم سینمایی «آواز گنجشک‌ها» یکی از 21 فیلم شرکت‌کننده در بخش مسابقه جشنواره برلین بود. ناجی برای دریافت جایزه اصلی جشنواره برلین رقیب قدرتمند خود دانیل دی لوئیس بازیگر فیلم «خون بپا می‌شود» را پشت سر گذاشت که به احتمال زیاد امسال جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود می‌کند.

البته این تنها جایزه سینمای ایران در جشنواره برلین نبود و فیلم «بودا از شرم فروریخت» ساخته «حنا مخملباف» نیز جایزه‌ خرس کریستال بخش کودک و نوجوان جشنواره‌ی فیلم برلین را گرفت و علاوه بر این، جایزه فیلم صلح را نیز از هیات داوران دریافت کرد.

اما در بخش بهترین فیلم، فیلم برزیلی «یگان ویژه» به کارگردانی «خوزه پادیلا» درباره خشونت پلیس این کشور جایزه خرس طلایی بهترین فیلم پنجاه و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی برلین را به دست آورد. این در حالی است که پیش از این دو فیلم «خون بپا می‌شود» ساخته پل تامس اندرسن و «بی‌غم» مایک لی کارگردان بریتانیایی به عنوان بخت‌های اصلی جایزه خرس طلای این دوره جشنواره برلین معرفی شده و بسیاری از منتقدان و رسانه‌ها از شانس فیلم «خونی ریخته می‌شود» ساخته پاول تامس اندرسن برای کسب خرس طلایی خبر داده بودند. خوزه پادیلا جایزه خرس طلایی خود را از دست کنستانتین کوستا گاوراس رئیس هیئت داوران جشنواره گرفت و گاوراس تاکید کرد هیئت داوران به اتفاق آراء یگان ویژه را به عنوان فیلم برتر جشنواره انتخاب کرده است.

سالی هاکینز نیز برای بازی در نقش یک معلم سی و چندساله در فیلم «بی‌غم» به کارگردانی مایک لی جایزه خرس نقره‌ای بازیگر زن را به خانه برد.
در بخش بهترین کارگردانی ،«پل توماس اندرسن» برای «خون یپا می‌شود» برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی شد. فیلم او در هشت رشته نامزد جوایز اسکار سال 2008 است.

هیئت داوران پنجاه و هشتمین یک جایزه بزرگ هم در نظر گرفته بود که این جایزه به «ارول موریس» برای فیلم مستند «رویه عملیاتی استاندارد» رسید که درباره رفتار وحشیانه با زندانیان عراقی در ابوغریب است.«رویه عملیاتی استاندارد» اولین فیلم مستندی است که در تاریخ برگزاری جشنواره فیلم برلین در بخش مسابقه حضور داشت.

جایزه خرس نقره‌ای دستاورد هنری به جانی گرینوود سازنده موسیقی متن «خون بپا می‌شود» تعلق گرفت و «وانگ زیائوشوای» برای درام چینی «به عشق اعتماد داریم» درباره بحران در زندگی یک زوج میانسال برنده جایزه خرس نقره بهترین فیلمنامه شد. جایزه آلفرد بور به فرناندو ایمبک برای فیلم مکزیکی «دریاچه تاهو» از مکزیک رسید و فیلم ژاپنی «هتل پارک و عشق» ساخته کوماساکا ایزورو نیز برنده جایزه بهترین فیلم اول شد.

پنجاه و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین که از هفت فوریه با نخستین نمایش جهانی مستند «نوری بتابان» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی درباره گروه بریتانیایی رولینگ استونز کار خود را آغاز ‌کرده بود با فیلم کمدی Be Kind Rewind با بازی جک بلک و موس دف برای اولین بار در سطح بین‌المللی و به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره برلین در بخش خارج از مسابقه پخش شد.

«کنستانتین کوستا گاوراس» فیلمساز فرانسوی یونانی‌تبار و سازنده فیلم هایی مانند «زد» و «حکومت نظامی» رئیس هیئت داوران جشنواره برلین امسال بود. اولی هانیش مدیر تولید آلمانی، دایان کروگر بازیگر آلمانی، والتر مرچ تدوینگر آمریکایی، شو کی بازیگر تایوانی و الکساندر رودنیانسکی تهیه‌کننده روسی همکاران گاوراس در هیئت داوران جشنواره برلین 2008 بودند.

مرور فیلم‌های لوئیس بونوئل یکی از بخش‌های ویژه جشنواره امسال بود و فرانچسکو رزی با دریافت جایزه خرس طلایی افتخاری جشنواره تقدیر ‌شد. «خون بپا می‌شود» تامس اندرسن ،«بی‌غم» مایک لی، «گنجشک» جانی تو «به عشق اعتماد داریم» وانگ زیائو شوای ،«مایه ثبات» لنس همر، «یخ‌زدگی» پتری کوویکا، «شکوفه‌های گیلاس» دوریس دوری، «مرثیه»ایزابل کویست، «باغ‌های شب» دامین هریس، «قلب آتش» لوئیجی فالورنی، «خیلی وقت است دوستت دارم» فیلیپ کلودل، «جولیا» اریک زونکا، «کابی ـ مادر ما» یوجی یامادا، «خانم جین»روبر گیدیگون، «دریاچه تاهو» فرناندو ایمبک،«شب و روز» هنگ سانگسو، «اغتشاش آرام» آنتونلو گریمالدی، «بیقرار» آموس کولک، «رویه عملیاتی استاندارد» ارول موریس و «یگان ویژه» خوزه پادیلا ، فیلم های بخش مسابقه جشنواره امسال بودند.
«سه زن» ساخته منیژه حکمت دیگر نماینده ایران در برلین در بخش پانوراما جشنواره 58 نمایش داده شد. ضمن اینکه فیلم «بودا از شرم فروریخت» به کارگردانی حنا مخملباف در بخش فیلم‌های نسل جوان جشنواره امسال به نمایش درآمد.

همشهری امارات

کد خبر 44775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز