زهرا بلندی-رابعه تیموری-خبرنگار: در سال‌های اخیر حضور و رفت‌وآمد افراد بی‌خانمان و معتادان در بزرگراه‌ها و معابر منتهی به آنها به یکی از عوامل مهم وقوع تصادف‌های رانندگی تبدیل شده است.

تصادف

افزایش تعداد این افراد در معابر پرتردد و کم‌توجهی نهادهای مسئول به ضرورت ساماندهی این قشر از افراد، سیر صعودی تصادف‌های منجر به فوت را در پی داشته است. شواهد نشان می‌دهد در تابستان بیش از سایر فصول، حوادث رانندگی در کمین رانندگان، موتورسواران و حتی عابران پیاده است. این گرافیک اطلاع‌رسان درباره جوانب حوادث رانندگی در جنوب تهران، سعی دارد اطلاعات شما را در این‌باره افزایش دهد. آمارها مؤید آن است که تصادف های منجربه جرح در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۳۹درصد کاهش داشته است.

  • ۲مرکزتروما در جنوب تهران داریم

بیمارستان‌های ضیاییان و شهدای هفتم‌تیر، ۲مرکزترومای جنوب غرب تهران هستند. بیمارستان ضیاییان در منطقه۱۷ و بیمارستان شهدای هفتم‌تیر در شهرری قرار دارد.  

  • نصب موانع فیزیکی برای کاهش تصادف‌ها

برای کاهش تصادف عابران پیاده، خیابان‌های ناایمن با مسدودشدن نوارهای میانی و نصب موانع فیزیکی ایمن می‌شوند. خیابان‌های شهید رجایی، فرزانه، فداییان اسلام و بزرگراه آزادگان از معابری هستند که در نوارهای میانی آنها موانع فیزیکی نصب می‌شود.  

  • عواملی که آمار تصادف‌ها را افزایش می‌دهد

اغلب تصادف‌های منجر به فوت منطقه۱۹ در زیر پل عابرپیاده رخ داده است. وجود شهرک‌های اقماری، سکونت معتادان در نوار میانی معابر اصلی و بروز حادثه در ورودی و خروجی این منطقه هم، از دلایل اصلی این امر به شمار می‌رود.  

  • کلاه ایمنی ناایمن

تصادف‌ها در فصل تابستان به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. در این آمار موتورسواران سهم عمده‌ای دارند و استفاده از کلاه ایمنی غیراستاندارد یا عدم استفاده از کلاه، تعداد قربانیان حوادث را افزایش می‌دهد.

  • مهم‌ترین علت مرگ و میر در تصادف‌های رانندگی به‌ترتیب فراوانی
  1. ضربه به سر
  2. خونریزی
  3. شکستگی متعدد
  4. سوختگی
  5. نرسیدن اکسیژن
  6. علل اشتراکی
  • ترکیب سنی قربانیان حوادث رانندگی

 نوزاد تا ۱۰سال: ۳/۵‌ درصد
 ۱۰ تا ۲۰سال: ۳۳/۱۴‌درصد
 ۲۰ تا ۳۰سال: ۷۲/۲۷‌درصد
 ۳۰ تا ۴۰سال: ۲۳/۳۰‌درصد
 ۴۰ تا ۵۰سال: ۷۷/۱۲‌درصد
 ۵۰ تا ۶۰سال: ۱۱/۳‌درصد
۶۰ تا ۷۰سال: ۲۴/۱‌درصد

  • نقاط حادثه‌خیز مناطق جنوب تهران

 منطقه ۱۶-خیابان‌های شهیدرجایی، فداییان اسلام، دستواره و بزرگراه‌های آزادگان و بعثت
‌ ‌منطقه ۱۷-بزرگراه‌ شهید چراغی(جوانه)
‌ ‌منطقه ۱۸-بزرگراه‌های آزادگان و شهید آیت‌الله سعیدی
‌ ‌منطقه۱۹-بزرگراه‌های شهید هاشمی، شهید تندگویان، آزادگان، بلوار شقایق و بزرگراه آزادگان زیر پل شهرک «مرتضی گرد»
‌ ‌منطقه ۲۰-خیابان شهید رجایی، بزرگراه آزادگان تا ابتدای محله خیرآباد، بزرگراه شهید آوینی، خیابان فداییان اسلام، بزرگراه کریمی، جاده ورامین و جاده امین‌آباد

  • درصد قربانیان براساس نحوه وقوع تصادف‌های رانندگی

 برخورد ۲وسیله نقلیه: ۷۵درصد
‌ واژگونی خودرو: ۲۰درصد
‌ برخورد به مانع: ۵درصد

  • محل فوت قربانیان

 محل حادثه: ۵۱‌درصد
‌ حین انتقال به بیمارستان: ۹‌درصد
‌ بیمارستان: ۴۰‌درصد

  • ‌۲۹ درصد تصادف‌های منجر به فوت جنوب تهران طی ۲سال اخیر افزایش داشته است. ‌ تردد معتادان در بزرگراه‌ها از عوامل عمده این امر به شمار می‌آید.  
  • ۳۹ درصد تصادف‌های منجر به جرح جنوب تهران در ۲سال اخیر کاهش پیدا کرده که به دلیل اصلاح هندسی و ایمن‌سازی نقاط پرخطر بوده است.  
  • ۳۷ درصد تصادف‌های منجر به خسارت جنوب تهران در ۲سال اخیر افزایش یافته که بی‌توجهی رانندگان به جلو، رعایت نکردن حق تقدم و استفاده از تلفن همراه در حال رانندگی از دلایل عمده آن بوده است.  
  • ۸درصد تصادف‌های جرحی و فوتی در کوچه‌های فرعی و معابر خلوت رخ می‌دهد و اغلب قربانیان کودک هستند.
کد خبر 446117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha