سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

ترجمه - دکتر علیرضا آشوری: تحقیقات جدید نشان می‌دهد مسابقات ورزشی پرهیجان ممکن است برای قلب مضر باشند.

هواداران متعصب ورزش فوتبال باید بیش از نتیجه پایانی بازی نگران خود باشند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد مسابقات ورزشی پرهیجان ممکن است برای قلب مضر باشند. این نکته‌ای است که محققان آلمانی با پیگیری حملات قلبی در خلال برگزاری مسابقات جام جهانی 2006 به آن دست یافته‌اند.

مطالعه محققان آلمانی که در آخرین شماره ژورنال پزشکی نیوانگلند به چاپ رسیده روند حملات قلبی در میان آلمانی‌ها در خلال مسابقات جام جهانی را با همین روند در سایر اوقات سال مورد بررسی و مقایسه قرار داده. محققان دریافتند در روزهایی که تیم ملی آلمان به میدان رفته بود اورژانس‌های قلبی در مردان بیش از 3 برابر و در زنان 2 برابر گزارش شده است.

 اینکه تیم چطور بازی کرده، نتیجه بازی اهمیت زیادی داشته یا خیر و اینکه برنده بازی در جریان وقت اضافی یا ضربات پنالتی مشخص شده باشد همگی در خطر حملات قلبی مؤثر بوده‌اند.

 به‌عنوان مثال در جریان نخستین بازی آلمان در جام جهانی برابر کاستاریکا در نهم ژوئن سال 2006 اورژانس‌های قلبی افزایش یافت. این رقم در دومین بازی آلمان بیش از پیش افزایش پیدا کرد چرا که آلمان در یک بازی پرهیجان در دقایق پایانی توانست گل برتری را به ثمر برساند اما نکته جالب اینکه وقتی صعود آلمان به مرحله یک هشتم نهایی مسابقات قطعی شد دیدار تشریفاتی با اکوادور تأثیر چندانی روی آمار حملات قلبی نداشت.

اما در جریان دیدارهای حذفی که یک تیم در پایان مسابقه باید با جام جهانی خداحافظی می‌کرد، استرس‌های عاطفی و به تبع آنها حوادث قلبی به بالاترین سطح خود رسیدند.

 در مرحله یک چهارم نهایی زمانی که آلمان با آرژانتین روبه‌رو شد و در دیداری نفس گیر در ضربات پنالتی این تیم قدرتمند را حذف کرد، آمار حملات قلبی به‌شدت افزایش یافت. در بازی نیمه نهایی وقتی آلمان در پایان وقت‌های اضافه نتیجه را به ایتالیا واگذار کرد و از راهیابی به فینال بازماند آمار حملات قلبی یکبار دیگر افزایش یافتند اما پس از اینکه آلمان در راهیابی به فینال ناکام ماند تأثیر مسابقات روی قلب هواداران آلمانی به وضوح کاهش یافت.

در مسابقه برای تعیین عنوان سومی جهان وقتی که آلمان پرتغال را شکست داد و سوم شد تعداد حملات قلبی افزایشی نداشت. مسابقه فینال میان ایتالیا و فرانسه که به قهرمانی ایتالیا منجر شد تنها افزایش متوسطی را در نرخ حملات قلبی نشان می‌داد.

محققان این مطالعه می‌گویند از قرار معلوم مهم‌ترین علت برای طغیان استرس و رخ دادن اتفاقات مرتبط با آن نتیجه بازی نیست؛ یعنی هیجان و اضطرابی که یک هوادار فوتبال در جریان تماشای یک مسابقه پرهیجان تجربه می‌کند (مثلاَ وقتی بازی به پنالتی کشیده شده است) بیش از برد و باخت باعث بروز حوادث مرتبط با استرس می‌شود.

 خطر حملات قلبی برای فوتبال‌دوستانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند به مراتب بالاتر است، برای چنین افرادی خطر بروز حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی عروقی در جریان مسابقاتی مثل جام جهانی 4 برابر افزایش می‌یابد در حالی‌که این خطر برای هوادارانی که فاقد سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند تقریباَ 2 برابر حالت عادی است.

 محققان خاطر نشان کرده‌اند که تماشای یک مسابقه پر استرس فوتبال برای افرادی که سابقه واضحی از بیماری قلبی دارند حتماَ با اجازه و تأیید یک پزشک آشنا به ورزش صورت گیرد. پزشکان هم نه تنها باید درباره استرس تماشای مسابقه با بیماران خود صحبت کنند بلکه درصورت لزوم باید نسبت به افزایش دوز یا تغییر داروهای بیماران در جریان مسابقات ورزشی پر استرس اقدام نمایند.

نیویورک تایمز- 2 فوریه 2008

کد خبر 44607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز