گروه سلامت: اگر در محلات شلوغ شهر، جاهای پرترافیک و کنار خیابان‌های شلوغ زندگی می‌کنید، احتمالاً بیشتر از بقیه نگران تاثیرهای ناجور آلودگی هوا بر سلامت‌تان هستید.

حق هم دارید، شنیده‌اید که آلودگی هوا می‌تواند خطر حمله‌های قلبی و سکته را زیاد کند. مطالعات نشان داده در همین تهران خودمان 10 تا 15درصد افراد، در معرض انواع بیماری‌ها، به ویژه بیماری‌های قلبی ناشی از آلودگی هوا هستند و به گفته دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی،  5 درصد این افراد مجبور به مراجعه به پزشک شده و یک درصد هم در بیمارستان بستری می‌شوند. از این میان یک تا 2 در هزار فرد مبتلا فوت می‌کنند.
اما حالا محققان بیمارستان دانشگاهی «اسن» در آلمان ثابت کرده‌اند زندگی کردن در کنار خیابان‌های شلوغ باعث افزایش بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.
به گزارش رویترز، این محققان گروهی از افرادی را انتخاب کردند که منزلشان نزدیک جاده‌های شلوغ و دودآلود بود. سپس با استفاده از نوعی سی‌تی‌اسکن، از رگ‌های تغذیه‌کننده قلب (عروق کرونر) آنها تصویرهایی تهیه کردند که نشان می‌دهد در این رگ‌ها، کلسیم زیادی رسوب کرده و اصلاً کلسیم ساختمان دیواره آنها را تغییر داده (اصطلاحاً دیواره رگ‌ها «کلسیفیه» شده) این رسوب نافذ به دیواره رگ‌ها باعث شده رگ‌ها حالت ارتجاعی‌شان را از دست بدهند و سفت و محکم شوند. آن وقت به مرور زمان قدرت تنگ و گشاد شدن خود را، متناسب با انقباض و شل شدن قلب، از دست می‌دهند و به این ترتیب خون‌رسانی قلب مختل می‌شود. این تغییرات در افرادی که در این مناطق زندگی نمی‌کردند، به مراتب وجود نداشت. جزئیات بیشتر این مطالعه در نشریه «Circulation» چاپ شده است.
از خطرهای آلودگی هوا، تا به حال زیاد گفته‌اند و شنیده‌ایم. به خصوص روی رابطه آلاینده‌های محیطی در شهرها، با خطر ابتلا و تشدید آسم، مکرر مطالعه شده و تقریباً این رابطه به اثبات رسیده است. کودکانی که در  مناطق شلوغ زندگی می‌کنند، بیشتر دچار حمله‌های تنگی‌نفس می‌شوند و علائم شدیدتری دارند.
خطر تنگی‌نفس ناشی از آلودگی هوا، برای سالمندان هم جدی است. از آنجا که به طور معمول سالمندان ظرفیت تنفسی پایین‌تری دارند، بنابراین زودتر از بقیه تحت تاثیر آلاینده‌هایی قرار می‌گیرند که مجاری تنفسی را تنگ می‌کنند.
مطالعات محققان در دانشگاه تورنتو، همچنین نشان داده که وجود منگنز در هوای آلوده مناطق صنعتی، می‌تواند باعث بیشتر شدن احتمال ابتلا به پارکینسون در ساکنان این مناطق شود.
تحقیقات فقط به سیستم قلبی- عروقی و تنفسی ختم نمی‌شود. به گفته کارشناسان، آلودگی هوا روی کیفیت اسپرم‌ها نیز تاثیر دارد و می‌تواند قدرت باروری آقایان را به مرور زمان و در مواجهه‌های طولانی دچار اختلال کند.
از خطرهای دیگر زندگی در مناطق شلوغ و پرتردد، آلودگی‌های صوتی این مناطق است که به خصوص برای شنوایی کودکان مشکل ایجاد می‌کند.
از آنجا که کنترل آلودگی هوای شهرها تا حد زیادی دست ما شهروندان عادی نیست، به جز استفاده نکردن از خودروهای شخصی که آن هم به مدد بنزین سهمیه‌بندی شده انجام شده، بهتر است مراقب تاثیرهای احتمالی آلودگی هوا روی سلامت‌مان باشیم. به عنوان مثال محققان توصیه می‌کنند افرادی که در مناطق آلوده شهر یا مناطق صنعتی زندگی می‌کنند، با توجه به این خطرات احتمالی، زودتر برای چک‌آپ مراجعه کنند. همچنین بهتر است فشار خون‌شان را مرتب اندازه‌گیری کنند و به علائم هشدار بیماری‌های قلبی و عروقی توجه داشته باشند. در مورد کودکان و سالمندان هم که باید بیشتر توجه و حساسیت به خرج دهند.
کد خبر 26797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز