دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان اظهار نگرانی می‌کنند که لوله‌های مشبک سیمی یا استنت‌های پوشیده با دارو برای باز نگهداشتن عروق کورونر قلب ممکن است ندرتا خطراتی هم به دنبال داشته باشد.

 به گزارش آسوشیتدپرس از بارسلونای اسپانیا نتایج بررسی‌هایی که یکشنبه در کنفرانس جهانی قلب اعلام شد [سابقه موضوع] نگرانی‌های جدیدی را در مورد خطرات احتمالی ناشی از استنت‌های پوشیده از دارو که از سال 2000 به این سو به عنوان جایگزین استنت‌های معمولی عرضه شده‌اند برانگیخت.

حدود 6 میلیون نفر در سراسر جهان اکنون از استنت‌های پوشیده با دارو استفاده می‌کنند. هدف از طراحی این وسیله باز نگهداشتن شریان‌های تغذیه کننده قلب پس از انجام عمل آنژیوپلاستی برای  پاک‌کردن رسوبات چربی از درون رگهاست و اغلب برای این استنت‌ها امتیاز نجات دادن بیماران از حملات قلبی آینده و یا نیاز برای جراحی قلب باز برای تعویض عروق کورونر قلب(جراحی بای‌پس) را قائل می‌شوند.

 اما نتایج سه مطالعه که در سوئیس و هلند بر روی بیمارانی که از  نسل اول استنت‌های حاوی دارو استفاده کرده بودند، نشان داده است که این افراد نسبت به بیمارانی که استنت فلزی بدون دارو دریافت کرده‌اند در معرض خطر بیشتر لخته‌شدن خون داخل عروق هستند.

 در استنت‌های فلزی بی‌داروی قدیمی‌تر سلول‌های قلبی به طور طبیعی رشد می‌کنند تا جدار مشبک استنت را بپوشانند و پوشش زیستی طبیعی برای آن ایجاد کنند. اما در استنت‌های جدیدتر برای جلوگیری از ایجاد نسج جوشگاهی و بسته شدن مجدد شریان، سطح استنت با دارویی که مانع رشد بافت می‌شود پوشانده شده است،اما همین مزیت ممکن است به یک نقص بدل شود.

استنت مجرای شریان را پس از پاک کردن رسوبات چربی باز نگه می‌دارد

  گرچه رشد بافتی ضخیم و انسداد مجدد شریان نامطلوب است، رشد یک لایه نازک بافتی  پوشاننده جدار شریان امری ضروری است. استنت‌های پوشیده با دارو ممکن است از رشد این لایه نازک محافظتی هم جلوگیری کنند و در نتبجه جدار فلزی استنت مستقیما در تماس با خون باقی بماند و به عنوان کانونی برای تشکیل لخته عمل کند.

 دکتر استیون نیسن رئیس کالج متخصصان قلب آمریکا و رئیس بخش بیماری‌های قلب در کلینیک کلیولند در اوهایو در مورد این یافته‌ها گفت:" اطلاعات بالقوه تکان‌دهنده‌ای هستند و یقینا باعث نگرانی عمده‌ای برای من شده‌اند" او افزود که از هم اکنون هم در ایالات متحده بر خلاف سال‌های پیشین گرایشی به بازگشت به سوی استنت‌های پوشیده‌نشده با دارو بوجود آمده است.

دکتر سلیم یوسف استاد پزشکی و رئیس بخش بیماری‌های قلب در دانشگاه مک‌مستر کانادا  در این باره گفت:" اکنون زمان توقف و ارزیابی مجدد است. ما تا به حال شش میلیون عمل را با این نوع استنت‌ها انجام داده‌ایم، آیا نداشتن داده‌ها در مورد ایمنی درازمدت این وسیله، اتهامی بزرگ را متوجه ما نمی‌کند؟ "

  در مقابل دکتر ریموند گیبونز رئیس بنیاد قلب آمریکا معتقد است که این یافته‌های جدید در آینده نزدیک روند استفاده از این نوع استنت‌ها را تغییر چندانی‌نمی‌دهد و بررسی‌های وسیع‌تری برای تعیین مشکل واقعی این وسائل لازم است.

بازار جهانی استنت‌های پوشیده با دارو در سال گذشته میلادی بیش از 5  میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

کد خبر 3488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز