همشهری آنلاین: رئیس ائتلاف عراق یکپارچه خواستار رفع موانع گفتگوی ایران و آمریکا درباره عراق شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سید عبدالعزیز حکیم که در تهران به سر می‌برد، روز شنبه 27 خرداد پس از دیدار با منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران به خبرنگاران گفت: پیگیری گفتگوی ایران و آمریکا به نفع ملت عراق است، اما برخی مسائل به وجود آمد که تحقق این مذاکرات را متوقف کرد.

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز 25 اسفندماه سال گذشته اعلام کرد ایران درباره عراق با ایالات متحده گفتگو خواهد کرد. او این تصمیم را پاسخی به درخواست عبدالعزیز حکیم خواند که از مقامات ایران خواسته بود به خاطر مصلحت کشور و ملت عراق با آمریکا وارد مذاکره شوند. عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی اندکی بعد انجام چنین مذاکراتی را تأیید کردند، اما پس از تشکیل دولت جدید در عراق اعلام شد دیگر ضرورتی برای مذاکره وجود ندارد.

درخواست مجدد رئیس ائتلاف عراق یکپارچه که اکثریت را در پارلمان عراق و دولت این کشور در اختیار دارد، احتمالاً بحث مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را دوباره دامن خواهد زد. این دو کشور که در حال حاضر بر سر پرونده هسته‌ای ایران نیز اختلاف‌نظر عمیق دارند، آخرین‌بار در الجزایر و بر سر موضوع گروگان‌های آمریکایی در ایران مذاکره رسمی و علنی داشته‌اند، هرچند مقامات دو طرف می‌گویند در زمان حمله آمریکا به حکومت طالبان نیز گفتگوهایی مختصر میان آنها انجام شده است.

کد خبر 446

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز