چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری ایران گفت پاسخ پیشنهاد 1+5 را تا اواخر مرداد خواهیم داد، اما رئیس‌جمهوری آمریکا این زمان را «خیلی طولانی» توصیف کرد.

محمود احمدی‌نژاد که در سفری دو روزه همراه اعضای هیأت دولت به همدان رفته است، امروز چهارشنبه در یک سخنرانی عمومی گفت: ما نظرات خود را در خصوص پیشنهادات اروپا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا پایان مردادماه ارائه می‌دهیم. اما ساعتی بعد جرج‌بوش، رئیس‌جمهوری ایالات متحده این دوره را خیلی طولانی خواند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، بوش که پس از مذاکره با سران اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود گفت: بررسی یک «معامله معقول» برای ایرانی‌ها نباید این‌قدر طول بکشد.

بسته پیشنهادی 1+5 را کشورهای عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آلمان تهیه کردند و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آن را در تهران به مقامات ایران تسلیم کرد. جزئیات این بسته منتشر نشده است اما گفته می‌شود قدرت‌های جهانی در آن از ایران خواسته‌اند تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را بپذیرد و در برابر مشوق‌هایی اقتصادی دریافت کند.


مقامات اروپایی و آمریکایی گفته بودند پیش از نشست سران کشورهای صنعتی که از 15 تا 17 ژوئیه (24 تا 26 تیر) در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود انتظار دارند پاسخ ایران را دریافت کنند.

کد خبر 608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز