گاردین به نقل از علی لاریجانی نوشت که آمریکا قصد دارد چه مساله‌ی مربوط به برنامه‌ی هسته‌یی این کشور حل شود یا نشود، دولت ایران را سرنگون کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی گاردین گفت که خصومت آمریکا در برابر ایران مستحکم‌تر شده است.

وی اظهار کرد: مساله هسته‌یی فقط یک بهانه است. اگر موضوع هسته‌یی مطرح نباشد آنها با چیز دیگری جلو خواهند آمد.

لاریجانی با رد درخواست اخیر جورج بوش، رییس جمهور آمریکا از ایران مبنی بر تعلیق تمامی فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم گفت که مجموعه پیشنهادی غرب درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌یی ایران برابر با یک موعظه است.

وی افزود: اگر آنها می‌خواهند این پیش شرط را قرار دهند، اصلا برای چه مذاکره می‌کنیم؟ آقای بوش مثل یک ریاضیدان است. زمانی که کار بر روی معادله بسیار مشکل می‌شود، تمایل دارد تمامی آن را پاک کند، فشاری که آنها بر ما وارد می‌کنند، دلیل کافی برای آن است که ما ظنین باشیم.

گاردین اظهارات لاریجانی در این باره را منفی‌ترین ارزیابی خوانده که وی از زمان ارایه‌ی مجموعه پیشنهادی غرب تاکنون داشته است و نوشت که این امر نشان می‌دهد حل سریع مساله بعید است.

این گزارش با ذکر اینکه دیپلمات‌ها می‌گویند ایران ضرب‌الاجل نیمه‌ی ژوییه را برای پاسخ رسمی به پیشنهاد غرب دریافت کرده است، افزود: اما لاریجانی گفت که ایران پیشنهادات گسترده‌ و مفصل متقابلی را فقط زمانیکه آماده‌ی انجام آن باشد ارایه خواهد کرد؛ با این وجود کمیته‌های کارشناسی به صورت شبانه روزی بر روی آن کار می‌کنند.

لاریجانی گفت که سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه از عراق گرفته تا فلسطین عمیقا متزلزل کننده است و تلاشها برای رسیدن به یک معامله را پیچیده کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: اگر آنها به این مسیر ادامه دهند، قیمت نفت سر به فلک خواهد کشید و اراده‌ی ما را تقویت خواهد کرد.

وی افزود: آنها می‌خواهند منطقه را به آتش بکشند، استراتژی آمریکا،‌ توسل به زور برای تضمین منافع‌اش است.

لاریجانی هم چنین رژیم صهیونیستی را برای بسیاری از مشکلات منطقه سرزنش و اظهار کرد: فکر می‌کنم آنهایی که به سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا سیا مشاوره می‌دهند، صهیونیست هستند، آنها [آمریکایی‌ها] را به سوی باتلاق جنگ هل می‌دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گزارشات مبنی بر آنکه ایران قصد دارد مسیر‌های صادرات نفت را در سراسر تنگه هرمز در صورت مورد حمله واقع شدن و یا اعمال تحریم‌های سازمان ملل مسدود کند، را تکذیب کرد و هشدار داد که اگر اقدامی خصمانه در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ شود،‌ ایران در روابطش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد کرد.

لاریجانی اظهار داشت که با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس مستمر است.

وی پیشنهاد کرد که اگر سیاست‌های آمریکا تغییر کند با کاخ سفید گفتگو می‌شود.

لاریجانی اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا و صحبت‌ درباره تغییر رژیم باید کنار گذاشته شود. این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. اگر آمریکایی‌ها رفتارشان در منطقه و استراتژی‌شان را تغییر دهند، به شما اطمینان می‌دهم که گفتگویی تلفنی مشکلی جدی نخواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از تلاشهای آمریکا برای دخالت در امور ایران به نام ارتقای دموکراسی گفت: آنها گفته‌اند می‌خواهند عراق را به چراغ راهنمای دموکراسی تبدیل کنند و در کل آن ماجرای ابوغریب و جنایاتی را شاهد بودیم که به صورت روزانه مرتکب می‌شوند. فلسطینی ها دولت حماس را انتخاب کردند.؛ چرا آنها نسبت به این مساله این اندازه خصمانه رفتار می‌کنند؟

وی اختصاص بودجه‌ی 75 میلیون دلاری دولت بوش برای تلاش‌های تبلیغاتی در ایران را توهین خواند و با لبخند پر طعنه‌ای اظهار کرد: صادقانه بگویم فکر می‌کنم این پول بسیار کمی است. حداقل مبلغ باید 70 میلیارد دلار باشد تا شهروندان این کشور دست کم چیزی دست‌شان را بگیرد.

لاریجانی از گفتگو درباره‌ی جزییات پیشنهاد متقابل ایران خودداری کرد و گفت: اما کافی است بگویم که [مجموعه‌ی غرب] نکات مبهم بسیاری دارد. این ابهامات از ابتدا تا انتهای مجموعه وجود دارد؛ در بسیاری موارد ما نمی‌دانیم که آنها قصد دارد چگونه رفتار کنند. این مجموعه بیشتر شبیه یک بیانیه‌ است. اگر ما قصد داشته باشیم به توافق برسیم به موعظه نیازی نداریم.

وی گفت، تردیدی نیست که تضمین‌های امنیتی به عنوان بخشی از هر معامله‌ای نیاز است، اما نه آنچه آنها درباره‌اش صحبت کرده‌اند. آنها نباید سعی کنند نیازهای‌شان را به عنوان مشوق‌ها بسته‌بندی کنند و آن را به عنوان مصالحه به ما پیشنهاد کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بار دیگر تاکید کرد که ایران تمایلی ندارد به قابلیت تسلیحات هسته‌یی دست یابد و گفت: ما تلاش نمی‌کنیم که بمب بسازیم. ما بمب نمی‌خواهیم. آمریکایی‌ها این را می‌دانند و آقای [جان] نگروپونته، مدتی پیش اعلام کرد که ایرانی‌ها بمب ندارند و حتی اگر بخواهند که داشته باشند، تا بیش از 10 سال آینده قادر به تولیدش نخواهند بود.

وی از اعمال استانداردهای دو گانه غرب در رد تحقیق و توسعه محدود در ایران در حالیکه برنامه‌های تسلیحات هسته‌یی تل آویو و دهلی را می‌پذیرند، ‌به شدت انتقاد کرد.

کد خبر 680

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز