چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

سید فضل‌الله موسوی - نماینده تهران: محتوای بسته هسته ای هرچه می خواهد باشد دو مساله مهم کاملاً مشخص است؛ اول اینکه خط قرمز ایران درخصوصی غنی سازی و چرخه سوخت هسته ای معلوم است. خط قرمز آن است که داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای حق ماست و ما هرگز از این حق عقب نشینی نخواهیم کرد.

مساله دومی هم که روشن و واضح است و مسئولین دولتی آمریکا و دولتهای مذاکره کننده اروپایی در جلسات مذاکره خصوصی و بعضا علنی مطرح کرده اند این است که ایران نباید به فناوری چرخه سوخت هسته ای دسترسی داشته باشد و باید حتما آن را متوقف کند و هر چند که گاهی در زبان دیپلماسی از کلمه تعلیق یا تعلیق دایم استفاده می کنند. بنابراین حرف آنها مشخص است و اظهاراتی نظیر  شفاف سازی که بهانه ای بیش نیست برای فریب افکار عمومی است.

جمهوری اسلامی ایران اساسا به لحاظ کلی استفاده از این سلاحها را به جهت اینکه کشتا ر های جمعی را در بر دارد مجاز و شرعی نمی داند. ثانیاً این نوع اسلحه ها برای دولتهای زورگو و سلطه طلبی است که می خواهند با آنها دول مختلف جهان خصوصا آنهایی که در صدد حفظ استقلال خود هستند را ترسانده و احیانا زمانی که ناچارند برای حفظ وجود خود از آنها استفاده نمایند. به هر حال پس از روشن شدن اینکه دول اروپایی با بهانه مذاکره ممتد و بدون حد یقف قصد وقت گذرانی بیشتر دارند و تصمیم دولت برای از سرگیری غنی سازی و مصوبه مجلس در خصوص اینکه در صورت ارجاع یا گزارش مساله  هسته ای ایران به شورای امنیت، دولت باید اجرای پروتکل الحاقی را متوقف سازد طرفهای اروپایی و حتی آمریکائی از مواضع خود کمی عقب نشینی کردند.

با توجه به مسائل فوق به نظر می رسد که طرف موسوم به گروه ۱+۵ که اعضای دائم شورای امنیت هستند می خواهند با دادن امتیازاتی یا به قول خود مشوق هایی جلوی غنی سازی را بگیرند. آنها می خواهند به تمامی دنیا ثابت کنند که جمهوری اسلامی ایران پیروز این بازی نیست و سرانجام عقب نشینی خواهد کرد. حتی آنها در مذاکرات خصوصی با ایران گفته بودند که اگر شده شما چند روز حتی به علل فنی غنی سازی را متوقف سازید.

به هر حال، هرچند که محتوای این بسته هنوز روشن نیست اما گمانه زنی هایی مطرح است. از جمله این گمانه زنی ها این است که ایران می تواند لوازم یدکی هواپیماهای مسافربری ساخت آمریکا را خریداری کند. همچنین محدودیتها در زمینه استفاده از فناوری برای استفاده در بخش کشاورزی لغو شود. غربی ها برای ایران راکتور آب سبک می سازند و سوخت آن را تهیه خواهند کرد. همچنین از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حمایت خواهند کرد.

از سوی دیگر، پیامهایی وجود دارد که نشان می دهد محتوای بسته  هسته ای مورد پذیرش آمریکا و اسرائیل است.

کاندولیزا رایس اعلام کرده است که اگر ایران غنی سازی را متوقف کند واشنگتن آماده است که برای مذاکره با تهران به شرکای اروپایی خود بپیوندد. سولانا که پیام آور گروه ۱+۵ است، قبل از سفرش به تهران با نخست وزیر اسرائیل دیدار کرده که به نوشته روزنامه نیویورک تایمز در این دیدار مجموعه پیشنهادهای اروپا مورد حمایت اسرائیل قرار گرفته است.

اگر اروپایی ها یا حتی گروه ۱+۵ به ایران در جهت ساخت سلاحهای هسته  ای اطمینان ندارند، این شفاف سازی به صورتی خاص می تواند انجام گیرد. برخی مشوق ها می توانند تا حدودی، البته اگر موانعی در راه نباشد مفید باشند، اما نه در این جهت که ما بخواهیم در برابر آنها غنی سازی و چرخه سوخت را متوقف کنیم.

بنابراین هرچند باید منتظر بود تا ببینیم که محتویات این بسته چیست و پیش داوری نکنیم اما به نظر می رسد که اروپایی ها و گروه ۱+۵ بر اصل مطلب خود که توقف غنی سازی است پافشاری دارند و دادن هر گونه امتیازی که منجر به این توقف شود به هیچ وجه نباید از سوی ایران پذیرفته شود. ایران باید همچنان بر مواضع خود پافشاری نماید و تنها درخصوص شفاف سازی در زمینه انحراف از صلح آمیز بودن فناوری هسته ای که این امر به اصطلاح موضوع نگرانی طرفهای مقابل ایرانی است مذاکره نماید.

در صورتی که مسئولین ایرانی خدای ناکرده فریب زرق و برق این مشوقها را بخورند در این بازی سیاسی و دیپلماتیک باخته اند و منافع ایران را مورد خطر قرار داده اند و این طرف مقابل است که پیروز خواهد شد.

کد خبر 352

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز