همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری روسیه تلویحاً با تعیین ضرب‌الاجل درباره برنامه هسته‌ای ایران مخالفت کرد و گفت کشورش در چنین ضرب‌الاجلی شرکت نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، ویلادیمیر پوتین امروز سه‌شنبه در نشستی با دیپلمات‌های روس گفت: در ضرب‌الاجلی که اختیارات شورای امنیت را مخدوش می‌کند شرکت نخواهیم کرد. او تأکید کرد راه‌حل بحران‌ها باید شامل گفتگو با کشورهای دیگر باشد، نه منزوی کردن آنها.

روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت یکی از کشورهایی است که بسته مشوق‌های 1+5 را به ایران پیشنهاد کرده‌اند. این بسته اواسط خرداد توسط خاویر سولانا در تهران تسلیم مقامات ایران شد. جزئیات پیشنهاد 1+5 رسماً اعلام نشده اما گفته می‌شود خواسته اصلی آن توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران است. مقامات ایران ارائه این پیشنهاد را گامی به سوی آغاز مجدد مذاکرات خوانده و از آن استقبال کرده‌اند، اما مقامات اروپایی و آمریکا توقف غنی‌سازی را پیش‌شرط آغاز مذاکرات می‌دانند.

مقامات غربی گفتند پیش از اجلاس سران کشورهای صنعتی که هفته آخر تیرماه در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود، منتظر پاسخ ایران به بسته پیشنهادی هستند. اما رئیس‌جمهوری ایران ارائه پاسخ را به اواخر مرداد موکول کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در سخنان امروزش گفته است: ما به عنوان عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای عقیده داریم فعالیت در عرصه سیاسی و دیپلماسی و همچنین جستجوی راه‌های مصالحه بر اساس قوانین بین‌المللی جوابگوی ماست. اما اگر در این قوانین نقصی دیده می‌شود، باید آن را از طریق همکاری اصلاح کرد.

کد خبر 876

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز