زینب زینال‌زاده-خبرنگار: همزمان با روز جهانی «صنایع‌دستی»، تابلو «گذر صنایع‌دستی» که با کاشی‌های آبی رنگ تهیه شده بود، توسط شهردار تهران روی دیوار خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا) نصب شد.

گذر صنایع دستی

مدیران شهری سال‌ها پیش قول اجرای این طرح را داده بودند، اما به سبب فراهم نبودن زیرساخت‌ها معطل مانده بود تا اینکه با پیگیری شهردار منطقه۶ به خیابان ویلا که مرکز فعالان عرصه صنایع‌دستی ایران است، به گذر صنایع‌دستی تبدیل شد. در مراسم رونمایی از تابلو این خیابان، اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم حضور داشتند و همه متفق‌القول این یک حرکت را رو به جلو دانستند و وعده دادند که در آینده نه چندان دور این خیابان به قطب گردشگری فرهنگی تهران تبدیل می‌شود. «محمدرضا دهداری‌پور» شهردار منطقه۶ در گفت‌وگو با همشهری محله درباره برنامه‌های در دست اجرا توضیح می‌دهد.  

«میراث فرهنگی» پتانسیلی دارد که می‌تواند پشتوانه فرهنگی و اقتصادی بزرگی برای ما و شهر باشد اما به اندازه شایسته در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. گردشگری به واسطه میراث فرهنگی، موجب جذب گردشگران و گردش چرخه اقتصاد و توسعه کشور می‌شود. باید در تهران همه مکان‌هایی را که پتانسیل توسعه فرهنگی دارند و از نگاه توسعه فرهنگی می‌توانند تولید ثروت کنند، شناسایی و متناسب با کاربری‌ها مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال در منطقه ۶ خانه‌هایی تاریخی زیادی وجود داشت که به دلیل بی‌توجهی برخی از مسئولان، توسط مالکان تخریب شدند اما اکنون این خانه‌ها مرمت می‌شوند. ما هم در چارچوب قانون از مالکانی که تلاش در حفظ و نگهداری چنین بناهای باارزش و تاریخی دارند، حمایت می‌کنیم چراکه بدون شک چنین فضاهایی روح خشن شهرمان را تلطیف می‌کند. این همان مسیری است که برای توسعه کیفی تهران باید پیش بگیریم و با همکاری یکدیگر برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر تهران سرمایه‌گذاری کنیم تا همه جهان، «تهران» را بهتر بشناسند.  

«خیابان ویلا، یکی از خیابان‌های مهم و قدیمی تهران و منطقه۶، به نام گذر صنایع‌دستی نامگذاری شد که یک اتفاق خوشایند برای اهالی و پایتخت‌نشینان بود. » شهردار منطقه این مطلب را در ابتدای صحبت‌هایش عنوان می‌کند و می‌گوید: «با برنامه‌ریزی‌های انجام شده کارها فقط به نصب یک تابلو ختم نمی‌شود و از این پس خیابان ویلا به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری فرهنگی تهران شناخته خواهد شد. » 

خیابان ویلا به صنوف فروش صنایع‌دستی اختصاص دارد و نه فقط در تهران، بلکه در کشور به‌عنوان راسته اصلی صنایع‌دستی شناخته می‌شود و همین امر موجب جذب گردشگران شده است.به گفته «محمدرضا دهداری‌پور» کمبود زیبایی‌های بصری در این خیابان، مانع از حضور گسترده گردشگران به آن می‌شد: «این خیابان به دلیل کمبود برخی از امکانات و تجهیزات شهری، هیچ‌گاه به‌عنوان یک راسته نتوانست میزبان گردشگران باشد اما وجود خانه‌های ارزشمند تاریخی، قدمت واحدهای فروش صنایع‌دستی، تنوع محصولات، وجود هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، پتانسیل‌هایی‌اند که با تقویت کاربری آنها می‌تواند عامل پیوند گذر صنایع‌دستی با گردشگری فرهنگی باشد و شاهد حضور بیشتر گردشگران بود. » 

مناسب‌سازی و تبدیل خیابان به پیاده‌راه برای حضور عابران، ایجاد پارکینگ، ایجاد و تقویت فضاهای خدماتی و استفاده از المان‌های شهری زیبا، موجب جذب مردم و گردشگران می‌شود که به گفته شهردار منطقه ۶، این اقدامات در حال انجام هستند. دهداری‌پور در ادامه به موضوع تقویت زندگی شبانه در این بخش از منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «مهم‌ترین هدف ما در ایجاد گذر صنایع‌دستی، تقویت فرهنگ پیاده‌روی، تقویت زندگی شبانه، بالا بردن نشاط و پویایی اجتماعی و تقویت کسب و کار محلی در این بخش از منطقه است. »

  • توجه ویژه به صنایع دستی 
پویا محمودیان- معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی

در سال «رونق تولید» باید ایرانی‌ترین کالای موجود که همان صنایع‌دستی است، مورد توجه ویژه قرار گرفته و به جایگاه اصلی خود بازگردد و باید برای حفظ و صیانت از صنعتگران و فعالان حوزه صنایع‌دستی و محصولات آنها تلاش کنیم. ایجاد راسته یا گذر صنایع‌دستی در تهران، باید خیلی زودتر از این رخ می‌داد؛ زیرا ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع‌دستی است. امیدوارم این حرکت نمونه بی‌عیب و نقصی باشد برای سایر استان‌های کشور و مسئولان با الگوبرداری از آن گام‌های مؤثری در حراست از صنایع‌دستی کشور بردارند. اطمینان دارم در آینده نه چندان دور، خیابان نجات‌اللهی به نقطه درخور توجهی برای گردشگران تبدیل خواهد شد و صنایع‌دستی به جایگاه اصلی خود در حوزه اقتصادی کشور، باز خواهد گشت.  

  • افزودن گذر فرهنگی به نمادهای شهری 
محمدجواد حق‌شناس-عضو شورای اسلامی شهر تهران

از آغاز به کار شورای پنجم، احیای گذرهای فرهنگی یکی از محورهایی بود که مورد توجه قرار گرفت. ایجاد «پهنه رودکی»، «گذر صنایع»، «گذر هنر»، «گذر کتاب»، «گذر نمایش» در همین راستا انجام شده است. با پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خیابان استاد نجات‌اللهی به‌عنوان گذر صنایع‌دستی معرفی شد و موضوع در کمیسیون نامگذاری نیز مطرح و بر این اساس تابلو گذر به نمادهای شهری اضافه خواهد شد. با توجه به شرایط اقتصادی که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارد، ایجاد این گذر می‌تواند برای ۳ میلیون خانواده ایرانی که با صنایع گردشگری ارتباط مستقیم دارند، فضا و فرصتی را برای تولید فراهم کند.

کد خبر 444927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha