شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه‌ محیط زیست: 30 درنای‌ خاکستری بر اثر سرما و یخبندان در اطراف تالاب میقان تلف شدند.

محمد باقرصدوق، مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در گفت‌وگو با همشهری علت این ماجرا را سرمای منهای 30 درجه و بازماندن تعدادی از درناها از دسته‌های کوچنده به استان‌های شمالی کشور ذکر کرد و افزود: تالاب میقان که در دشت وسیعی واقع شده اوایل آبان هر سال پذیرای 10 الی 12 هزار درنای خاکستری کوچنده‌ است که با فرا رسیدن سرما در آغاز دی‌ماه این تالاب را به سمت استان‌های شمالی کشور ترک می‌کنند.

اما امسال در پی برف سنگین و یخبندان شدید،  تعدادی از این درناها از کوچ بازماندند و هرچند کارکنان اداره کل محیط زیست با مشارکت مردم به کمک این پرندگان شتافتند و در چند نقطه برای آنها دانه ریزی کردند  اما آنها قادر به یافتن دانه‌ها در برف نشدند و از سوی دیگر حیواناتی چون روباه و شغال آنها را تعقیب می‌کردند و در نتیجه حدود 30 درنا تلف شدند.

صدوق درباره پیشینه تلفات درناها گفت: این سومین باری است که ما در منطقه با چنین وقایع تلخی مواجه می‌شویم؛ از جمله در سال 78،  حدود 500 درنا در اطراف میقان بر اثر یخبندان تلف شدند. اما امسال با آنکه میزان برف و یخبندان و درجه برودت هوا نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر بود،  توانستیم با مشارکت مردم آمار تلفات را به حداقل برسانیم.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی ضمن انتقاد از عملکرد وزارت‌نیرو و جهاد کشاورزی در احداث بندهای متعدد در بالا دست این تالاب تصریح کرد: این بندها مانع از ورود حق آبه زیست محیطی به میقان شده و در حال حاضر عمده‌ترین منبع تامین آب بارندگی‌های فصلی است، به همین دلیل پس از پایان فصل بارندگی بخشی از تالاب خشک می‌شود و باد غبارهای برخاسته از سطوح خشک را بر فراز اراک می‌آورد که بر آلودگی هوای این شهر دامن می‌زند.

وی درباره معادن سولفات و مشکلات ناشی از آن خاطر نشان ساخت: در حال حاضر فقط از دو جزیره‌ای که در دهه شصت در تالاب میقان واگذار شده،  سولفات سدیم استخراج می‌شود اما برخی تلاش کردند که تعداد معادن را در منطقه افزایش دهند که این به معنای مرگ قطعی میقان بود. ولی خوشبختانه با تصویب کمیسیون زیر بنایی دولت نه تنها از فعالیت معادن جدید جلوگیری شد بلکه هرگونه دخل و تصرف اعم از اکتشاف و بهره‌برداری از معادن در محدوده تالاب میقان منوط به اجازه سازمان محیط زیست است.

کد خبر 44469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز