جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: چاق بودن یا اضافه وزن ممکن است خطر ابتلا به چندین نوع متفاوت سرطان را افزایش دهد

به گزارش آسوشیتدپرس دکترها مدت‌ها بود که حدس می‌زدند رابطه‌ای میان اضافه‌وزن و برخی از انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ و پستان وجود داشته باشد.

اما یک بررسی جدید در اروپا که نتایج آن در نشریه معتبر لانست منتشر شده است، بیانگر آن است که چاقی ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان مری، تیروئید، کلیه، رحم و کیسه صفرا افزایش دهد.

با اینکه این بررسی بیانگر رابطه‌ای میان چاقی و سرطان است، دلیلی قطعی بر این نیست که چاق بودن به خودی خود باعث سرطان می‌شود.

دکتر آندرو رنهان، سرپرست این تحقیق و مدرس دانشکده مطالعات سرطان در دانشگاه منچستر در انگلیس در این باره گفت: "برای اینکه  رابطه‌ای علت و معلولی میان چاقی و سرطان برقرار کنیم، باید چندین قدم دیگر برداشته شود. این بررسی تنها اولین قدم در مسیر اثبات رابطه سببی این دو است."

پژوهشگران داده‌های به دست آمده از 141 تحقیق  را جمع‌‌‌آوری کردند و انواع بیشتری از سرطان و جمعیتی‌ متنوع‌‌تر را نسبت به تحقیقات قبلی مورد بررسی قرار دادند.

ایم پژوهش 280000 مورد بیمار را از آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و آسیا در بر می‌گرفت.

این آزمودنی‌ها که شامل افراد با وزن طبیعی و هم افراد دارای اضافه‌وزن بودند، برای 9 تا 15 سال با اندازه‌گیری "شاخص توده بدنی" (BMI) – به عنوان معیار چاقی- مورد پیگیری قرار گرفتند و رابطه  میزان این شاخص را با موارد بروز سرطان مورد بررسی قرار گرفت.

این پژوهش نشان داد در مردان اضافه وزنی در حد 15 کیلوگرم باعث افزایش خطر سرطان مری تا 52 درصد، سرطان تیرویید تا 33 درصد، سرطان‌های کلیه و روده بزرگ تا 24 درصد می‌شود.

در زنان افزایش وزنی در حد 13 کیلوگرم خطر سرطان رحم و کیسه صفرا در حد 60 درصد، مری در حد 51 درصد و کلیه در حد 34 درصد شده بود.

این رابطه در مورد سرطان‌‌های خون و استخوان هم برای مردان و هم برای زنان ضعیف‌تر بود.

دکتر دیوید رابینز، متخصص طب سالمندان در مرکز پزشکی بث‌ ایزرائل در نیویورک که در این تحقیق شرکت نداشت، درباره آن گفت: "این بررسی شواهدی ضمنی در مورد خطرات چاقی فراهم می‌‌آورد. این بررسی نشان‌دهنده بحران سرطانی است که با وجود شیوع چاقی در سراسر دنیا با آن روبرو خواهیم شد."

دانشمندان دقیقا نمی‌دانند که اضافه وزن ار چه راهی افراد در معرض خطر سرطان قرار می‌گیرد.

رنهان در این باره گفت: "یکی از فرضیه‌ها این است که وجود سلول‌های چربی بیش از حد به نحوی بر میزان هورمون‌های بدن‌تان اثر می‌گذارد. در سطح سلولی این امر ممکن ایجاد تومور در انسان‌ها را تسهیل کند."

کارشناسان با توجه به بررسی‌های زیادی که بیانگر احتمال بیشتر ابتلا افراد چاقتر به سرطان است، اغلب کم کردن وزن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان را توصیه می‌کنند.

اد یانگ از موسسه پژوهش سرطان در انگلیس می‌گوید: "پیام ساده اسن است که اگر  وزن‌تان در حد طبیعی نگهدارید، با خطر کمتر ابتلا به سرطان روبرو خواهید شد."

کد خبر 44356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز