چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۳
۰ نفر

ذکیه سعیدی- دبیر تحریریه: صنعتی شدن و برنامه‌ریزی مطلوب و کاربردی صنایع در روستاها از مهم‌ترین راهکارهایی است که به اعتقاد محققان می‌تواند به توسعه پایدار روستایی کمک کند‍

ذکیه سعیدی- دبیر تحریریه

روستاهایی که به دلیل پیامدهای منفی زیست‌محیطی و اجتماعی بعد از انقلاب صنعتی با چالش‌های اقتصادی ‌ـ فرهنگی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تغییرات اقلیمی، محدودیت زمین، کوچک بودن مراتع، مکانیزه شدن کشاورزی و... از محدودیت‌های کشاورزی و دامپروری در روستاهاست که نمی‌تواند اشتغال کامل و بهینه نیروی انسانی در این مناطق را فراهم کند و باعث کاهش درآمد روستاییان، بیکاری دائمی و فصلی و در نتیجه فقر و مهاجرت به شهرها می‌شود. این‌در حالی است که توجه به صنایع کوچک و رونق آنها در روستاها، شرایط اشتغال پویا و افزایش درآمد و رفاه روستاییان و گسترش صادرات روستایی را به دنبال دارد و مسلماً کارآفرینی در روستاها باعث تقویت امید و نشاط اجتماعی و همچنین گسترش مهاجرت معکوس خواهد شد.

علاوه براین، طبق اصل صد و بیست و سوم قانون اساسی (حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری) که در ۷ ماده قانونی و ۵ تبصره به تصویب رسیده، نهادها و سازمان‌های مختلف موظفند از راه‌اندازی صنایع کوچک در روستاها حمایت کنند. حال چگونه ۱۴ مرغداری در یکی از روستاهای نزدیک شهر تهران تعطیل می‌شود و صدها نفر بیکار می‌شوند سؤالی است که مسئولان باید پاسخ دهند. هیچ‌کس تأثیر منفی تحریم، افزایش قیمت دلار، گرانی نهاده‌های دامی همچون ذرت و کنجاله سویا و ده‌ها هزینه دیگر را که صنعت مرغداری کشور را دچار مشکل کرده انکار نمی‌کند اما به نظر می‌رسد مشکلات مرغداری‌های روستای وردیج و ورای این مسائل است و حمایت و همکاری نکردن مسئولان را هم باید به این سیاهه اضافه کنیم.

کد خبر 443529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha