یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

محله خلیج‌فارس جنوبی در جنوب ناحیه۵ شهرداری منطقه۱۸ واقع شده و با محله‌های خلیج‌فارس شمالی، سعیدآباد و نوروزآباد همجوار است.

محله خلیج فارس

آن‌گونه که قدیمی‌های محله می‌گویند بیشتر زمین‌های این محدوده جزء املاک فردی به نام «فرمانفرما» مالک و ارباب روستای یافت‌آباد بوده است. غیر از فرمانفرما افراد دیگری مثل غلامرضا حقانی و یدالله بیگلو بیشترین زمین را در این محدوده داشته‌اند. بیشتر زمین‌ها کاربری کشاورزی داشت. در بین افراد تأثیرگذار در شکل‌گیری این محله می‌توان به فردی به نام بندرچی اشاره کرد.

او مالک باغ بزرگی در تقاطع خیابان فلاح‌زاده و ابوسعید فعلی بود. بندرچی باغبانی داشت که بعدها قهوه‌خانه‌ای را در تقاطع چهارراه خیابان خلیج‌فارس با خیابان ابوسعید راه انداخت که پاتوق اهالی این محدوده شد و بر رونق محله افزود. در این زمینه همچنین می‌توان از «محمدعلی طرم» یاد کرد که اواخر دهه۳۰ در تقاطع خیابان‌های حسینی و ابوسعید، زمینی به وسعت ۴ هزار و ۴۰۰ مترمربع را تملک و نخستین مرغداری را در این محدوده ایجاد کرد و بعدها با مهاجرت کارگران به اطراف این مرغداری، هسته اولیه محله خلیج‌فارس جنوبی شکل گرفت.

نزدیکی این محدوده به جاده قدیم کرج که قطب صنعتی تهران محسوب می‌شد هم سبب شد خیلی زود تعداد زیادی از اقوام مختلف از شهرهای دیگر از جمله همدان، آذربایجان شرقی و... برای کار جذب این محدوده شوند و از آنجا که زمین‌های محله خلیج‌فارس جنوبی در آن زمان قیمت چندانی نداشت اغلب آنها به راحتی در این محل صاحب زمین شدند و خانه‌های خود را بنا کردند. به‌طور کلی می‌توان گفت محله خلیج‌فارس جنوبی از دهه۴۰تا اوایل دهه۵۰ بیشترین توسعه را داشته است. در سال‌های نخست بعداز پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور و نبود نظارت کافی موج تازه‌ای از مهاجران به این محله که حاشیه شهر تهران محسوب می‌شد، هجوم آوردند و جمعیت آن را به‌طور چشمگیری افزایش دادند.

بیشترین جمعیت این محله در ۲شهرک به نام‌های طالقانی و مفید متمرکز شده‌اند. به شهرک مفید پیش از این شهرک خرمنکوب می‌گفتند. دلیل این نامگذاری هم فعالیت کارخانه خرمنکوب در این محدوده بوده است. ساخت این کارخانه اواسط دهه۴۰ هم به سهم خود تأثیر زیادی در جذب مهاجر و توسعه بافت مسکونی محله داشته است. صاحب کارخانه فردی ارمنی به نام ژرژ بود و به همین دلیل محدوده مسکونی شکل گرفته اطراف این کارخانه ابتدا به شهرک ژرژ و سپس به شهرک خرمنکوب معروف شد که اکنون به آن شهرک مفید می‌گویند. امروزه ترکیب جمعیتی محله بسیار متنوع است و تقریباً از همه اقوام در آن زندگی می‌کنند.  

کد خبر 443257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha