در شهرک خرمنکوب نه خرمن گندم می‌کوبیدند و نه جو. اشتباه نکنید، نامش را به این دلیل شهرک خرمنکوب نگذاشتند. «سیدعزیز موسوی» از ساکنان محله شماره دو می‌گوید: «اینجا ۳ کارخانه سنگ کوبی وجود داشت که سنگ‌های سفیدرنگ بزرگ را از معادن سنگ می‌آوردند، خرد می‌کردند و می‌کوبیدند تا به پودر خاک سنگ تبدیل کنند. به همین دلیل نام اینجا را خرمنکوب گذاشتند.»

شهرك خرمكوب

همشهری آنلاین/مریم قاسمی:شهروند قدیمی محله خرمنکوب ادامه می‌دهد: «آن زمان تعداد کارخانه‌های شهرک زیاد نبود، اما همان تعداد انگشت‌شمار قسمت زیادی از محله را اشغال کرده بود و به همین دلیل قدیمی‌ها و بزرگان محله که بیشتر از طایفه آذری‌ها بودند، نام خرمنکوب را مناسب این شهرک دانستند. »

موسوی می‌افزاید: «۶۰سال از فعالیت کارخانه‌های سنگ کوبی گذشته بود که مردم از شهرهای مختلف به این محله مهاجرت کردند. همان موقع بود که مردم از وجود کارخانه در همسایگی محل زندگی‌شان گلایه‌مند شدند و سال۱۳۶۰ فعالیت این کارخانه‌ها متوقف شد و چندسال بعد هم خانه‌های مسکونی جای کارخانه‌ها را گرفتند. »

موسوی همین‌طور که درباره تاریخچه شکل‌گیری شهرک خرمنکوب حرف می‌زند، به موضوع قابل توجهی اشاره می‌کند. می‌گوید: «جالب است بدانید که پودر خاک سنگ که حاصل فعالیت کارخانه سنگ کوبی در شهرک خرمنکوب بود، کاربرد فراوانی داشت. از این پودرها در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌کردند که البته در زیبایی محله‌ها بی تأثیر نبود. »

کارگران کارخانه های سنگ کوبی از طبقه ضعیف و کم درآمد جامعه بودند به همین دلیل سختی کار  را به جان می خریدند تا مخارج خانواده خود را تامین کنند. موسوی در این باره می افزاید: «کارگران ترجیح می دادند در گردو غبار  غلیظ و نفس گیر کار کنند اما شرمنده زن و فرزند خود نباشند. فراموش نمی کنم که اغلب کارگران دچار مشکلات ریوی و تنفسی بودند اما به فعالیت خود ادامه می دادند چون به این حرفه نیاز داشتند.»

ساکن قدیمی محله ادامه می دهد: «سرتا پای کارگرانی که از کارخانه سنگ کوبی  تعطیل می شدند غبار آلود و خاکی بود، هرکس آنها را می دید متوجه می شد که در این کارخانه ها مشغول به کارند.»

کد خبر 483448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha