دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

«سعید محمدی» وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی منطقه 18  این هفته درباره صدور سند مالکیت المثنی و شرایط دریافت آن برای ما می‌گوید.

سند مالکیت المثنی

سند مالکیت المثنی در صورت گم شدن سند مالکیت و نیز به سرقت رفتن آن، از بین رفتن تمام سند مالکیت یا جزئی از آن و نیز در صورتی که سند مالکیت نزد دیگری بوده و استرداد آن حتی از طریق مراجع قضایی امکان‌پذیر نباشد، صادر می‌شود.در مواردی که سند مالکیت بنا به دلایلی همچون گم شدن یا به سرقت رفتن وجود ندارد مالک باید صدور سند مالکیت المثنی را تقاضا کند. مالک باید به‌صورت کتبی، دلیل از بین رفتن سند مفقود شدن، به سرقت رفتن و... را اعلام کرده و استشهادیه‌ای نیز به امضای لااقل ۳ نفر که امضای آنها از سوی کلانتری محل یا یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی شده باشد، به اداره ثبت تسلیم کند. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که در رویه کنونی گواهی امضا صرفاً از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد. در مورد استشهادیه نیز باید گفت که مطابق با نمونه‌ای است که سازمان ثبت اسناد و املاک آن را ارائه می‌کند و در ۲ نسخه چاپی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. 

پس از طی مراحل فوق و ارائه تقاضانامه کتبی به پیوست استشهادیه، اداره ثبت اقدام به ثبت موضوع در دفتر املاک می‌کند و در حوزه‌هایی که به‌صورت کامپیوتری است، از طریق رایانه و در حوزه‌هایی که به‌صورت دستی کار انجام می‌شود، به وسیله بخشنامه به دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌دارد و سپس ظرف یک هفته با هزینه درخواست‌کننده، مفقودی سند یک نوبت در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا یکی از روزنامه‌هایی که آگهی‌های ثبتی در آن چاپ می‌شود، اعلام می‌شود و اگر از تاریخ انتشار آگهی و ظرف ۱۰ روز اعتراضی واصل نشود، سند مالکیت المثنی صادر می‌شود.

نام و نام خانوادگی مالک، محل وقوع ملک و شماره پلاک ثبتی، خلاصه‌ای از ادعای از بین رفتن یا گم شدن سند مالکیت و معاملاتی که حکایت از سند ثبتی دارد باید در روزنامه منتشر شود. همچنین باید تأکید کرد که هر شخصی که نسبت به ملک مذکور در آگهی، قراردادی منعقد کرده که در خلاصه سند ذکر نشده است یا اینکه سند مالکیت نزد او قرار دارد، می‌تواند به اداره ثبت محل مراجعه و ضمن ارائه اصل سند مالکیت اعتراض خود را تقدیم کند. چنانچه در مهلت مقرر اعتراضی واصل نشود یا اینکه اعتراض واصله بدون ارائه سند مالکیت باشد، اعتراض فاقد اثر بوده و سند مالکیت المثنی، طبق مقررات برای متقاضی صادر می‌شود. 

کد خبر 441072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha