سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر بخش‌هایی از مذاکرات خود را رییس‌جمهور را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدباقر قالیباف در حاشیه هفتاد و نهمین جلسه علنی شورا که به منظور بررسی بودجه سال 87 شهرداری حضور یافته بود در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دیدارش با رییس‌جمهور، گفت: این جلسه به دعوت رییس‌جمهور و در ریاست جمهوری تشکیل شد که دو ساعت و نیم به طول انجامید و مهم‌ترین بحث در این جلسه، حمل و نقل و تبصره 13 و مباحث مربوط به اتوبوس، مترو و مونوریل بود.

وی افزود: پس از مجموع توضیحات مقرر شد که ظرف 20 روز آینده، جلساتی بین شهرداری، وزارتخانه‌های کشور و صنایع برقرار شود، تا پس از انعکاس نتیجه جلسات مشخص شود که چگونه این موضوعات حل شود.

وی افزود: بر اساس تبصره 13 هیچ اتوبوسی از محل این تبصره در سال 86 به ما داده نشده و یک‌هزار دستگاه نیز از سهمیه 85 باقی مانده است.

شهردار تهران افزود: در جلسه با رییس‌جمهور درباره مونوریل هم بحث شد و بنده به رییس جمهور گفتم که شورا و شهرداری مخالفتی با مونوریل ندارند و اگر دولت اعتباراتی را برای احداث این پروژه اختصاص داده در واقع کمک به شهر است، اما اجرای هر بخشی از حمل و نقل و منوریل بر عهده شهرداری تهران است و قانون نیز این موضوع را مصوب کرده است.

وی افزود: شاید اختلاف نظر در این زمینه، این باشد که چند کیلومتر مونوریل در تهران نیاز داریم و در چه مسیرهایی، طبیعتا این موضوعات نیز با کار کارشناسی حل می‌شود و در طرح جامع حمل و نقل همه این موارد مشخص شده و بر اساس این طرح، باید مونوریل احداث شود.

شهردار تهران درباره نامه رییس ستاد تبصره 13 گفت: در زمینه اجرای تعهدات تبصره 13 کم‌لطفی صورت گرفته و حتی رییس ستاد تبصره 13 نیز نامه‌ای درباره آن به شهرداری نوشت و بنده هم پاسخ 10 صفحه‌ای فرستادم، اما پس از آن نیز شاهد تحول و چیزی نبودیم. 

وی گفت: منتظریم تا جلسات کارشناسی برگزار شده و مشکلات حمل و نقل در بخش اتوبوس، مترو و یا غیره حل شود.

شهردار تهران با اشاره به این که مونوریل در طرح جامع تهران دیده شده است، درباره نظر دولت درباره این پروژه نیز گفت: نظر دولت درباره این پروژه نیز نمی‌تواند، خارج از نظر کارشناسی باشد و اعداد و ارقام از جمله احداث 66 کیلومتری یا 190 کیلومتری مطرح شده که باید همه این موارد کار کارشناسی شود، لذا طبیعتا اقدامی خارج از طرح جامع در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر این که موضوعات کارشناسی اساسا نمی‌توانند به موضوعات سیاسی تبدیل شوند، گفت: اما متاسفانه برخی این گونه مسائل کارشناسی را تبدیل به مسائل سیاسی می‌کنند، به طوری که در دنیا، تاکسی جزو حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود و هر سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای در این زمینه گزاف بوده و به دولت و شهرداری تحمیل می‌شود و همچنین خروجی لازم را نیز ندارد؛ اما اگر یارانه تاکسی را در مترو هزینه کنیم؛ مسلما بازدهی بیشتری دارد.

وی افزود: مونوریل نیز به عنوان یک صنعت حمل و نقل عمومی در دنیا مورد توجه نبوده و عمدتا استفاده از مترو و اتوبوس در دنیا به عنوان وسایط حمل و نقل عمومی مورد تاکید قرار گرفته است. تاکسی هم به عنوان وسیله شخصی به مردم سرویس می‌دهد، نه این که در کشور ما در یک تاکسی پنج نفر سوار شوند.

وی در ادامه از قول مساعد رییس جمهور برای حل مشکل حمل و نقل پایتخت خبر داد و گفت: توقع من این است که رده‌های بعد از رییس‌جمهور، دستورات وی را عملیاتی کنند.

شهردار تهران با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس برای حل مشکل پایتخت گفت: این کمیسیون 290 میلیارد تومان برای متروی تهران تصویب کرد و همچنین بر اساس مصوبه دیگر، شهرداری تهران می‌تواند، از صندوق ذخیره ارزی وام بگیرد.

وی افزود: نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق تصویب کردند که اگر دولت لایحه‌ای به مجلس داد که بر اساس آن درآمدهای شهرداری کاهش می‌یابد، آن را در ردیف‌های دیگری جبران کنند، تا درآمد شهرداری کم نشود.

وی ابراز امیدواری کرد که مصوبات کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد و در ادامه گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، همچنین بنا شد که کلیه دیون دولت به شهرداری‌ها پس از طی مراحل قانونی و حکم مقام قضایی و سازمان‌های ذی‌صلاح پرداخت شود و وزارت اقتصاد و دارایی مکلف شد، تا میزان طلب شهرداری را از بودجه دستگاه‌های دولتی کسر و به حساب شهرداری واریز کند.

وی میزان بدهی‌های دولت به شهرداری تهران را 600 میلیارد تومان عنوان کرد و درباره میزان پرداخت این مبلغ در سال 87 گفت: به هر میزان که شهرداری بتواند، سند بدهد، مسلما بدهی‌ها نیز پرداخت می‌شود، اما در بودجه سال 87 شهرداری پیش‌بینی شده که حدود 100 میلیارد تومان از محل بدهی دولت به شهرداری، درآمد داشته باشیم.

قالیباف بودجه سال 87 شهرداری را سه هزار و 650 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: امسال بودجه سازمان‌های غیرمستقل و شرکت‌ها نیز به شهرداری ارائه شده و با تبدیل سیستم نقدی به تعهدی شفافیت خوبی در بودجه ایجاد شده است در حالی که از سال 76 عملا شهرداری در تفریغ بودجه دچار مشکل بوده؛ اما با تبدیل بودجه نقدی به تعهدی بودجه عملیاتی ارائه شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و از سوی دیگر زمینه تحقق برنامه پنج ساله تهران فراهم شده است.

وی با بیان این که اولویت بودجه سال 87 شهرداری تهران عمرانی و توجه به مسائل فرهنگی اجتماعی بوده است، تصریح کرد: تنها 320 میلیارد تومان از مجموع سه هزار و 650 میلیارد تومان بودجه شهرداری، به بخش اداری و حقوق اختصاص یافته و مابقی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، اجرای طرح‌های عمرانی و تفصیلی هزینه خواهد شد.

قالیباف از 5/2 برابر شدن اعتبارات حمل و نقل عمومی در بودجه سال 87 شهرداری خبر داد و گفت: عوارض ساختمانی در سال آینده هیچ‌گونه افزایشی نیافته، مگر آن که دولت در سیاست‌های خود افزایش عوارضی را پیش‌بینی کند. آن وقت ما هم پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهیم، اما فعلا افزایش عوارضی نخواهیم داشت و شورا و شهرداری در این زمینه به توافق رسیدند.

وی گفت: بخش‌هایی از درآمد شهرداری در سال آینده از محل وام، سرمایه گذاری و عوارض خواهد بود.

شهردار تهران مجددا تاثیر عوارض ساخت و ساز در افزایش قیمت مسکن را رد کرد و گفت: این عوارض‌ها تاثیری بر قیمت مسکن ندارد.

قالیباف در پاسخ به سوالی که اختلاف بین شهرداری و دولت را مورد اشاره قرار می‌داد، گفت: این موضوع را قبول ندارم و در مجموعه‌هایی که کار کردم، چه در نیروی انتظامی یا هر دستگاهی، دنبال اختلاف نبودم و در تلاش هستم، تا کارها با رفاه و همکاری پیش رود و واقعا موردی نبوده که از طرف شهرداری، با هر بخشی از جمله دولت اختلافی ایجاد شود.

 وی گفت: به عنوان مثال، بنده در ایام برودت هوا و یخبندان با وزیر کشور تماس گرفته و به وی گفتم که اگر کمکی از شهرداری می‌خواهند، انجام دهیم که وزیر کشور نیز برخی مشکلات در زمینه فرودگاه‌ها و اتوبان قم را مطرح کردند که شهرداری بلافاصله وارد عمل شد و در زمینه رساندن سوخت نیز همکاری کرد. طبیعتا اگر بنده ذهنیتی نسبت به دولت داشته باشم، با فشار کاری که در تهران وجود دارد، چنین پیشنهادی را به وزیر کشور نمی‌دادم.

وی با بیان این که مطبوعات نیز باید به دنبال حل مشکلات مردم باشند و به اشکالات احتمالی دامن نزنند، افزود: همچنین در ایام برودت هوا، ساعت هشت شب، وزیر نیرو با بنده تماس گرفته و اعلام کرد که اگر روشنایی پارک‌ها را خاموش کنیم در مصرف گاز و سوخت‌رسانی بسیار اثرگذار خواهد بود که بنده همان شب دستور خاموشی را در برخی پارک‌ها ابلاغ کردم و حتی 5/1 بامداد به پارک گفت‌وگو رفتم و مشاهده کردم که برخی چراغ‌ها هنوز روشن است و به همین دلیل، با مدیر عامل سازمان پارک‌ها تماس گرفته و وی را از خواب بیدار کردم و با پیگیری، چراغ‌های روشن مانده نیز خاموش شد و سپس وزیر نیرو نیز از اقدامات شهرداری در این زمینه تشکر کرد.

شهردار تهران تصریح کرد: در شهرداری تهران به دنبال هیچ شائبه‌ و اختلافی نیستیم و بارها بنده گفته‌ام، اگر قرار است، دعوا کنیم، بنده ترجیح می‌دهم زمان دعوا را بروم و فوتبال بازی کنم و بهتر از آن است که جایی بایستم و دعوا کنم.

شهردار تهران در پاسخ به عملی نشدن تعهدات تبصره 13 نیز گفت: برای تبصره 13 مجلس جلسه گذاشته و جدولی نیز در این زمینه سال گذشته به شهرداری ارائه شده و بر اساس این جدول از 2500 سهمیه اتوبو سال 85 فقط 1500 دستگاه را تحویل داده‌اند و برای سال 86 هیچ جدولی ارائه نشده است که بدانیم سهمیه ما از محل تبصره 13 چقدر است. دعوا نداریم، بگویند سهمیه تعلق نمی‌گیرد، قبول داریم.

وی با تاکید بر این که مباحث باید شفاف و کارشناسی مطرح شود، تصریح کرد: در شهرداری به دنبال این بحث‌ها و اختلافات نیستیم و اگر جایی سراغ دارند که شهرداری به دنبال اختلاف درست کردن هست، بگویند. مردم از اختلاف خوششان نمی‌آید.

کد خبر 44104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز